Jump to content

Prosjekttråd Kings Cruiser 29


Erlend-S/Y Brizo

Recommended Posts

Artikkelen vinkler det dithen at all uflaksen skyldes manglende kompetanse - og dermed også mange krasse kommentarer i kommentarfeltet :-( Håper det ikke skremmer deg, det er mitt inntrykk at du har hatt langt over gjennomsnitt med uflaks her.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Ville ikke valgt Leirvik, da blir det å gå Langenuen øst for Stord og den er lang og kjedelig. Gå heller Nyleia mellom Bømlo og Stord, der er det mye finere og mindre skipstrafikk. Da kan du stoppe i Langevåg, Mosterhamn eller Fitjar. God tur videre!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Burde være gode forhold oppover i morgen. Jeg synes Mosterhamn er et veldig trivelig sted, og det er interessant å gå opp til Gamle Moster Kirke (skjønt det vel heter Kyrkje på de trakter). Men du må belage deg på å klare deg uten påfyll av bensin og landstrøm her, tror jeg.

Link to post

1401214405.jpg

Hei Erlend

(ikke ta ille opp :smiley:, bare ett tips i all velmening )

 

men teller jeg rett så har du 8 tamper iland, 4-5 av dem har gjør veldi begrenset nytte.......

 

du trenger 3-4 maks ! førende, akterende og minst ett spring, så ligger båten still mot bryggen

(akterspring går fra aktern og forrut på bryggen og forspringet går akterut på bryggen)

 

og du må gjøre fast dem i bryggen (alternativt ta tampen gjennom en ring og tilbake til samme punkt på båten)

 

(ikke gå videre med samme tamp 2-3m, på bryggen og tilbake til båten!!, båten kommer da att 'jage' frem og tilbake!)

 

 

 

springrydholm1.jpg

S/Y Gunga Din

Link to post

Synes du bare skal stå på Erlend.Ikke mange med din stayerevne når det røyner på.Du skal ikke bry deg med krasse kommentarer. Distansen du har utseilt med denne båten står det respekt av.God tur videre til Bergen.Når du er ferdig med Sletta har du bare sjarmøretappen igjen.

Link to post

Hei Erlend

du trenger 3-4 maks ! førende, akterende og minst ett spring, så ligger båten still mot bryggen

(akterspring går fra aktern og forrut på bryggen og forspringet går akterut på bryggen)

Et annet faremoment er korte tamper - korte tamper medfører dårlig fjæring, mye rykk, og risiko for å rive i stykker fortøyningskryssholt når det plutselig blir fjære sjø (jeg snakker av egen erfaring!). Til tross for dette, i mange lærebøker og veiledninger på nett er korte, vinkelrette brest "obligatorisk" når man skal "fortøye for storm". Det er i allefall mitt inntrykk at man for all del bør unngå brest dersom man "fortøyer for storm", med mulig unntak som midlertidig tiltak for trygg på- og avlessing av passasjerer og gods.

 

http://www.baatwiki.no/wiki/Longside

http://www.baatwiki.no/wiki/Brest

 

(det slår meg at det burde vært flere referanser i artiklene. Jeg har sett mange guider fra "anerkjente kilder" på nett som nevner brest, og jeg startet på et tidspunkt en forumtråd om brest, jeg oppfattet det som bred konsensus om at brest var skummelt og uansett ikke hadde annen funksjon enn å holde båten tett til kai under fralandsvind, for å sikre forsvarlig lessing og lossing)

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Et spørsmål. Har hørt at det kan være like farlig med for mye som for lite olje på påhengsmotoren (4 takts Yanmar 6 hk). Men forstår ikke helt hvorfor. Prøvde å søke her inne, men fant ikke noe svar. Har etter den forrige motoren fikk for lite nok helt litt ekstra i den nye. Sist jeg startet den kom det endel hvit røyk.

 

Er for mye olje farlig eller bare litt mindre optimalt? Og hvordan får man lettlest fjernet olje?

Link to post

Du må sjekke om du har rett oljenivå vha peilepinnen på motoren. Er som regel gul farge på denne på Yamaha. Skal være lett å se.

 

For mye olje er uheldig fordi oljetrykket kan bli for stort for div tetninger i motoren, ettersom jeg har hørt. Så nivå bør ligge et sted mellom max og min som er markert på peilepinne.

 

Olje fjernes enten ved å drenere ved å skru ut tappeplugg, eller suge ut vha spesiell pumpe med slange. Sistnevnte er nok eventuelt det beste i ditt tilfelle, dersom du bare må fjerne litt olje. Men er oljenivået bare litt over max-grensen ville jeg tatt det hele ganske med ro.

Link to post

Du må sjekke om du har rett oljenivå vha peilepinnen på motoren. Er som regel gul farge på denne på Yamaha. Skal være lett å se.

 

For mye olje er uheldig fordi oljetrykket kan bli for stort for div tetninger i motoren, ettersom jeg har hørt. Så nivå bør ligge et sted mellom max og min som er markert på peilepinne.

 

Olje fjernes enten ved å drenere ved å skru ut tappeplugg, eller suge ut vha spesiell pumpe med slange. Sistnevnte er nok eventuelt det beste i ditt tilfelle, dersom du bare må fjerne litt olje. Men er oljenivået bare litt over max-grensen ville jeg tatt det hele ganske med ro.

Takk :-)

 

Skal prøve å finne den skruen :)

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...