tobixen Svart 27.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 Bergens Tidene ringte meg og laget denne saken om turen: http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Erlend-skulle-bruke-fem-dager-Apa-a-reise-fra-Oslo-til-Bergen-3120968.html#.U3oRqCjVIxE Artikkelen vinkler det dithen at all uflaksen skyldes manglende kompetanse - og dermed også mange krasse kommentarer i kommentarfeltet :-( Håper det ikke skremmer deg, det er mitt inntrykk at du har hatt langt over gjennomsnitt med uflaks her. Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Erlend-S/Y Brizo Svart 27.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 Kommet til Haugesund nå. Vurderer å prøve meg over Sletta i morgen. Noen tips? Og tips til havner etter Sletta? Planlegger for Lervikeller Mosterhamn. Link to post
index Svart 27.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 Ville ikke valgt Leirvik, da blir det å gå Langenuen øst for Stord og den er lang og kjedelig. Gå heller Nyleia mellom Bømlo og Stord, der er det mye finere og mindre skipstrafikk. Da kan du stoppe i Langevåg, Mosterhamn eller Fitjar. God tur videre! "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Euklid Svart 27.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 Burde være gode forhold oppover i morgen. Jeg synes Mosterhamn er et veldig trivelig sted, og det er interessant å gå opp til Gamle Moster Kirke (skjønt det vel heter Kyrkje på de trakter). Men du må belage deg på å klare deg uten påfyll av bensin og landstrøm her, tror jeg. Link to post
Gunga Din Svart 27.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 Hei Erlend (ikke ta ille opp , bare ett tips i all velmening ) men teller jeg rett så har du 8 tamper iland, 4-5 av dem har gjør veldi begrenset nytte....... du trenger 3-4 maks ! førende, akterende og minst ett spring, så ligger båten still mot bryggen (akterspring går fra aktern og forrut på bryggen og forspringet går akterut på bryggen) og du må gjøre fast dem i bryggen (alternativt ta tampen gjennom en ring og tilbake til samme punkt på båten) (ikke gå videre med samme tamp 2-3m, på bryggen og tilbake til båten!!, båten kommer da att 'jage' frem og tilbake!) S/Y Gunga Din Link to post
Hjeltefjord Svart 28.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2014 Synes du bare skal stå på Erlend.Ikke mange med din stayerevne når det røyner på.Du skal ikke bry deg med krasse kommentarer. Distansen du har utseilt med denne båten står det respekt av.God tur videre til Bergen.Når du er ferdig med Sletta har du bare sjarmøretappen igjen. Link to post
finnarne Svart 28.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2014 Det ser ut som om du har fått hellet med deg. Sletta unnagjort på en god dag. http://www.marinetraffic.com/en/ais/home/zoom:10/mmsi:912570869/centerx:5.384981/centery:59.70005 Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
tobixen Svart 28.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2014 (redigert) Hei Erlend du trenger 3-4 maks ! førende, akterende og minst ett spring, så ligger båten still mot bryggen (akterspring går fra aktern og forrut på bryggen og forspringet går akterut på bryggen) Et annet faremoment er korte tamper - korte tamper medfører dårlig fjæring, mye rykk, og risiko for å rive i stykker fortøyningskryssholt når det plutselig blir fjære sjø (jeg snakker av egen erfaring!). Til tross for dette, i mange lærebøker og veiledninger på nett er korte, vinkelrette brest "obligatorisk" når man skal "fortøye for storm". Det er i allefall mitt inntrykk at man for all del bør unngå brest dersom man "fortøyer for storm", med mulig unntak som midlertidig tiltak for trygg på- og avlessing av passasjerer og gods. http://www.baatwiki.no/wiki/Longside http://www.baatwiki.no/wiki/Brest (det slår meg at det burde vært flere referanser i artiklene. Jeg har sett mange guider fra "anerkjente kilder" på nett som nevner brest, og jeg startet på et tidspunkt en forumtråd om brest, jeg oppfattet det som bred konsensus om at brest var skummelt og uansett ikke hadde annen funksjon enn å holde båten tett til kai under fralandsvind, for å sikre forsvarlig lessing og lossing) Redigert 28.Mai.2014 av tobixen (see edit history) Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Erlend-S/Y Brizo Svart 28.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2014 Da er Brizo fortøyd med ny kunnskap i Fitjar :-) Blir forhåpentligvis Bergen i morgen. Link to post
index Svart 28.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2014 Veldig bra! Du klarer nok greit Bergen i morgen ja. Misunner deg turen, men ikke problemene... "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Seilaren Svart 28.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2014 (redigert) Flott. Bergen er berre ein god dagsetappe unna.. :-) Redigert 28.Mai.2014 av Seilaren (see edit history) God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Euklid Svart 29.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2014 Ser store deler av ettermiddagen har gått med til å krysse i motvind, mon tro om de setter kursen mot en gjestehavn i løpet av nær fremtid? Begynner å ha blitt en lang dag på sjøen. Link to post
Erlend-S/Y Brizo Svart 29.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2014 I havn på Vågen,Bergen :-) Link to post
Erlend-S/Y Brizo Svart 30.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2014 Da våknet jeg opp i Vågen. Hadde aldri fått til turen til Bergen uten alle råd, tips og motivasjon jeg har fått fra Båtplassen :-) Link to post
Festina_Lente Svart 30.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2014 Du er en ekte seiler Erlend! Gratulerer og velkommen hjem! Link to post
navid Svart 30.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2014 Gratulerer med vel gjennomført prosjekt Erlend! En seilas med mange opplevelser og erfaringer som du med stolthet vil huske for resten av livet. Link to post
Slangemannen Svart 30.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2014 Gratulerer, ryker skjegget nå som et tegn på at du er i mål? Link to post
Erlend-S/Y Brizo Svart 30.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2014 Gratulerer, ryker skjegget nå som et tegn på at du er i mål? Nei :) Link to post
Eureka Svart 30.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2014 Litt OT, men fra min tid på Dragefjellet, så husker jeg det var en katt som stadig løp omkring i gangene og fikk ofte litt av matpakka til studentene. Den bar navnet Advokatten. Er den der fortsatt ? Link to post
Erlend-S/Y Brizo Svart 31.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2014 Om livet, havet og båten :-) http://mobil.bt.no/nyheter/lokalt/Sju-manader-forseinka-fra-Oslo-til-Bergen-3129259.html#.U4oIJdE8xdY Link to post
Erlend-S/Y Brizo Svart 2.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2014 Et spørsmål. Har hørt at det kan være like farlig med for mye som for lite olje på påhengsmotoren (4 takts Yanmar 6 hk). Men forstår ikke helt hvorfor. Prøvde å søke her inne, men fant ikke noe svar. Har etter den forrige motoren fikk for lite nok helt litt ekstra i den nye. Sist jeg startet den kom det endel hvit røyk. Er for mye olje farlig eller bare litt mindre optimalt? Og hvordan får man lettlest fjernet olje? Link to post
Søringen Svart 2.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2014 Du må sjekke om du har rett oljenivå vha peilepinnen på motoren. Er som regel gul farge på denne på Yamaha. Skal være lett å se. For mye olje er uheldig fordi oljetrykket kan bli for stort for div tetninger i motoren, ettersom jeg har hørt. Så nivå bør ligge et sted mellom max og min som er markert på peilepinne. Olje fjernes enten ved å drenere ved å skru ut tappeplugg, eller suge ut vha spesiell pumpe med slange. Sistnevnte er nok eventuelt det beste i ditt tilfelle, dersom du bare må fjerne litt olje. Men er oljenivået bare litt over max-grensen ville jeg tatt det hele ganske med ro. Link to post
Erlend-S/Y Brizo Svart 3.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2014 Du må sjekke om du har rett oljenivå vha peilepinnen på motoren. Er som regel gul farge på denne på Yamaha. Skal være lett å se. For mye olje er uheldig fordi oljetrykket kan bli for stort for div tetninger i motoren, ettersom jeg har hørt. Så nivå bør ligge et sted mellom max og min som er markert på peilepinne. Olje fjernes enten ved å drenere ved å skru ut tappeplugg, eller suge ut vha spesiell pumpe med slange. Sistnevnte er nok eventuelt det beste i ditt tilfelle, dersom du bare må fjerne litt olje. Men er oljenivået bare litt over max-grensen ville jeg tatt det hele ganske med ro. Takk :-) Skal prøve å finne den skruen :) Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn