Jump to content

Halco 29 Offshore vs. Økonomi

Brym

Recommended Posts

Har vært på leit etter ny båt en god stund nå å siklet meg inn på Halco som familiens første båt og min første "skikkelige" båt. Nå gjelder det bare å finne ut hva som er forskjelden på de forskjellige modellene. Er klar over at de kan variere veldig på innredning og motor siden det stort sett er halvfabrikater, men lurer spesielt på dette som er under fenderlisten.

I Første omgang var jeg ute etter en Halco 26 da begrensningen lå i båtplassen jeg har, nå vet jeg at jeg får plass til en Halco 29 (ny båtplass i samme havn) ved å betale innskudd så jeg har utvidet søket mitt. Uheldivis er det lite å hale på finn.no, men har blitt tipset om en Halco 29 Økonomi som jeg nok reiser å ser på når jeg kommer hjem fra stålholmen i norsjøen.

Hvilke vesentlige forskjelder er det på Halco 29 offshore og økonomi?
Har hørt, lest og snappet opp forskjellige påstander å håper noen her inne kan bekrefte eller avkrefte:

-Halco Økonomi er halvplaner grunnet kjølen, Offshore har v-bunn og planer. Dette er og grunnen til at den heter "Økonomi" siden den er bygd for mindre motorer. (?)

-Halco Offshore er mye tyngre og tykkere i skroget og er derfor bedre i sjøen. (?)

-En Halco Økonomi vil aldri klare mer enn 25knop (Absolutt max) uansett hvor stor motor som blir satt i grunnet skroget. (?)

Så hvordan blir dette nå? Har hørt at alle Halco`er er veldig sterke sjøbåter enten det er økonomi eller offshore.
Og gjelder det samme for Halco 26? Mener jeg aldri har sett noen bruke ordene "Økonomi eller Offshore" ifm Halco 26.

Halco 26 ble designet med hekkaggregat. Jeg hadde en slik selv for en del år siden. Modellen ble senere forlenget med tre fot, og ble til 29. Toalettrommet var veldig trangt i min. I 29 ble det flyttet inn til bakveggen i salongen. Offshoremodellen beholdt hekkaggregatet, mens Økonomi fikk løsning med aksel og ror.

Jeg solgte Halco 29 Økonomi i høst, Økonomi har fast aksel, den jeg hadde var med strak aksel, noen andre har V-gir, med motoren att fram, da står propellakselen mere pga V-giret.

Den jeg solgte har 155 hk, toppfart 20 kn, marser 16.

Offshore levers med aggregat.

Hva med en halco 870 med kad 43 med gangtid på ca 1000 timer fart ca 30 knop ligger båt havna i kristiansund.

pen båt i god stand

BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZA
SLANKE OG ELEGANTE
GÅ MYKT FINT SJØEN.
obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha