SPAM Posted February 6, 2014 Share Posted February 6, 2014 Jeg har vært registrert og lest på forumet en stund, og drister meg til å skrive mitt første innlegg (OBS: Fersk båteier, så bær over med meg!) Jeg håper å begynne studier på Høyskolen/Fagskolen i Vestfold til høsten, og planlegger å bo i båten. Siden jeg knapt nok har satt min fot i Vestfold før er jeg svært lite lokalkjent, og det eneste jeg vet er at skolen ligger på Bakkenteigen. Hvilke havner finnes i nærheten som tillater båtboere? Og er det vanskelig å få plass? PS: Båten er 31 fot Link to post
Gerhard Posted February 6, 2014 Share Posted February 6, 2014 Hei, Bakkenteigen ligger jo i Horten, som du har funnet ut, mellom Horten og Tønsberg. (Nærmest Horten) Du kan velge om du vil bo i Horten eller Tønsberg. Mange studenter velger Tønsberg p.g.a. mer uteliv, tross lengere vei. Jeg bor i Horten og kjenner det best. Men båtboer mulighetene kjenner jeg ikke så godt. Jeg vet det er noen som bor i båt på indre havn, ved sykehusbrygga og antagelig noen av båthavnene der. Om vinteren ligger båtene i opplag i gjestehavna, men nærmere sommeren blir det nok dyrt for en student å ha båt der. Her har du en link med flere linker så kan du ta en ringerunde. http://www.hortenhavn.no/smabathavner/oversikt-over-smabathavner-i-horten-kommune/ De mest aktuelle er nok: - Sykehusbrygga - Sentralt - Gjestehavna - I praksis bare utenfor sesongen - Fyllinga - Sentralt - Plugger og Solviken - Store havner på Indre havn - Steinbrygga - Nærmest høyskolen, litt øde, kanskje ikke dyp nok - Åsgårdstrand - Dette blir lengst fra sentrum, men ikke så øde som Steinbrygga. Du må nok ta kontakt med Horten Havnevesen ang. Gjestehavna eller Sykehusbrygga. Det er nok et godt sted å starte uansett, for de vet sikkert mer enn meg om mulighetene i de andre havnene. Lykke til! Gerhard Link to post
Dorsken Posted February 6, 2014 Share Posted February 6, 2014 Jeg ville prøvd Steinbrygga http://www.steinbrygga.no/index.html?sid=4 Det er kort tur på sykkel opp til Bakkenteigen, og så vidt jeg vet har de hatt ledige plasser i det siste Jeg har en dårlig karakter - og den har gitt meg mye glede Link to post
Sun Flyer Posted February 6, 2014 Share Posted February 6, 2014 15 september til 1. mai bor du ganske billig i gjestehavna i Horten. Resten av tiden må du finne noe annet. Du kan f.eks ligge for anker i indre havn og gå til gjestehavna en gang i uken for lading og vannfylling. Lykke til! Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Enzo Posted February 7, 2014 Share Posted February 7, 2014 Gjestehavna i Horten om vinteren som Sun Flyer nevner, helt ok og der får du vintervann og 16A strøm om ønskelig samt dusj på land og gratis internett i massevis. I Tønsberg finnes det ingen havn egnet for båtboere om vinteren, det var en fantastisk havn men de liker ikke båtboere så der er det ikke lenger lovlig å sove en eneste natt i egen båt mellom 01oktober og 01april. Om sommeren er det jo plenti med alternativer over hele vestfold Link to post
Dorsken Posted February 7, 2014 Share Posted February 7, 2014 Jo, jeg ser fordelene med gjestehavna. Men det har også en gedigen ulempe - ferjene som står rett ved og går med motorene i gang gjennom hele natta. Og det hører du. Jeg har en dårlig karakter - og den har gitt meg mye glede Link to post
Enzo Posted February 7, 2014 Share Posted February 7, 2014 Kan ikke si at vi merker noe til støy fra fergene Link to post
båtløskar Posted February 7, 2014 Share Posted February 7, 2014 (edited) nå kan det godt hende jeg tar feil. men ferjene går ikke over natta så at de står og går på tomgang hele natta tviler jeg veldig sterkt på. veit ikke hvordan det er i åsgårdstrand men det er jo en fin liten havn der også med gjesteplasser med veldig kort avstand til bakkenteigen. ulempen er at det bare er oppover ifra havna :) hvis ikke så er steinbrygga også fin men litt mindre fasiliteter der hvis jeg ikke husker feil edit: siste ferje går klokka 24:00 Edited February 7, 2014 by båtløskar (see edit history) Link to post
Dorsken Posted February 8, 2014 Share Posted February 8, 2014 (edited) Joda - har du ligget der? Gjennom bekjente vet jeg også at det var et av kravene i siste konsesjonsrunde - som Bastø Fosen vant. Det var da et miljøkrav at de ved landligge skulle bruke landstrøm for fergens behov om natta. Om dette er oppfylt, når de nå får ny konsesjonsrunde, aner jeg ikke Edited February 8, 2014 by Dorsken (see edit history) Jeg har en dårlig karakter - og den har gitt meg mye glede Link to post
tobixen Posted February 8, 2014 Share Posted February 8, 2014 ulempen er at det bare er oppover ifra havna :) Uhm ... for en båtboer blir det vel oppoverbakker til det meste av lokasjoner som er i høyden, uansett hvilken havn man velger seg? Du kan f.eks ligge for anker i indre havn og gå til gjestehavna en gang i uken for lading og vannfylling. Lykke til! Dersom man har mast er det jo ganske langt fra indre havn til den kommunale gjestehavna? Finnes det ingen gjestehavnstilbud i indre havn? Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Euklid Posted February 8, 2014 Share Posted February 8, 2014 Hvis vintersesongen med lave priser virkelig er 15. september til 1. mai kan jo ikke dette være så mye å lure på; med to måneders sommerferie (slik de fleste studenter har) er det ikke mange ukene det må betales full takst. Link to post
båtløskar Posted February 8, 2014 Share Posted February 8, 2014 Uhm ... for en båtboer blir det vel oppoverbakker til det meste av lokasjoner som er i høyden, uansett hvilken havn man velger seg? joda men en oppoverbakke er ikke det samme som en annen oppoverbakke ved steinsnes så får du en lang slakk oppoverbakke mens i åsgårdstrand så får du en veldig bratt men litt kortere bakke fulgt av en laaaaaaang slakk en :) Link to post
Morten83 Posted February 8, 2014 Share Posted February 8, 2014 Litt off topic, men er det noen som aner hvor mange som bor i båt i Horten's distriktet? :-) "There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a boat!" Link to post
Sun Flyer Posted February 8, 2014 Share Posted February 8, 2014 Dersom man har mast er det jo ganske langt fra indre havn til den kommunale gjestehavna? Finnes det ingen gjestehavnstilbud i indre havn? Sykehusbrygga. Men verken strøm eller vann der. Kanskje det går an å smiske litt med båtforeningene i indre havn? Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Gerhard Posted February 8, 2014 Share Posted February 8, 2014 Sykehusbrygga har ikke strøm til "vanlige" gjestebåter. Vi har hatt båtplassentreff der og da har vi fått strøm, med litt medbrakt utstyr. Det har ligget "bobåter" der før, og de har jo hatt strøm. Jeg ville hatt båten på Steinbrygga (ja, det har jeg jo...), men en student vil kanskje ha mer liv. SPAM, (vet ikke om jeg liker nick'et ditt :-) ) du får ta en ringerunde til uka, sjekk mot et kart, så kan du begynne å velge. Gerhard Link to post
Recommended Posts