Jump to content

Trenger tips og hjelp til oppussing av Tohatsu 9,9

AlexLinga

Recommended Posts

Hei, jeg skal nå pusse opp motoren min og jeg lurte på hva som burde skiftes, motoren tipper jeg har vært i bruk av et fiskeoppdrett og den ser fæl ut.. tror den er brukt av fiskeoppdrett siden det er et nummer risset inn i lakken på siden. Den ser ikke ut som den har blitt tatt godt vare på og finnen under propellen er knekt og er det dumt? Gearolje byttet jeg i forgårs, tennplugger ble byttet i fjord, impeller aner jeg ikke når ble byttet sist, men de på tohatsu butikken sa at de burde byttes vært 5 år, det kan ta litt tid før strålen kommer ut, burde den byttes da? også sink anode har jeg kjøpt ny til den.. Hva mer burde byttes ? Motoren er en Tohatsu 9,9 1998 modell 2 takt.

Redigert av AlexLinga (see edit history)

Motoren din burde smøres opp med grease i greaseniplene og samt smøre andre bevegelige komponenter som gearspak, gasshåndtak, festeskruer, der du ser det er gammel grease eller burde vært smurt eller hvis ting går tregt.

Impelleren bør byttes hvis du ikke vet når den ble byttet sist.

Hvordan ser tennpluggene ut?

Samt spraye motorblokk og elektronikk med wd-40/5-56 eller 6-66 marine service spray for å beskytte motorblokk og elektronikk mot korrosjon.
Skruer på undervannshus bør smøres med grease før de skrues inn igjen.

En rens av forgasser skader vel heller ikke, med mindre motoren går jevnt og fint slik som den skal.

Mvh Diddn :smiley:

Bruker du choken og har gass på når den er kald og det er pumpet bensin inn i forgasser til bensinpumpen på slangen blir hard?

Lufteskruen på bensintanken er åpen?

Hvor mange ganger drar du i startsnoren før den starter når den er kald?

Et tips til når du er i gang med service av motoren er å skifte startsnoren hvis den er frynsete og slitt slik at den blir byttet før den ryker.

og velkommen til baatplassen :smiley:

Redigert av Diddn (see edit history)

Finn deg ein tynn streng og stikk opp i gummislangen der kontrollstrålen på kjølevann kjem ut. Det blir ofte saltavleiringer inne der som tetter litt.

Er den justert opp til 15hk ? I så fasll skiftes jo en del på tenningsplata + at blanding justeres litt. Tungstart kan være blandingsjustering dersom denne er feil.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Det at det tar litt tid før kontrollstrålen for kjølevannet kommer, kan skyldes at denne er montert etter termostaten i kjølevannskretsen. Dette gjør i så fall at strålen ikke kommer før termostaten har åpnet. Strålen vil da også variere under bruk, etter som termostaten åpner/lukker.

Jeg kjenner ikke denne motoren, men vet at en del småmotorer har en slik løsning.

Det at du har fylt girolje i det øverste hullet i stedenfor det nederste, har ingen betydning dersom du klarte å få inn den mengden olje som skal til. Grunnen til at oljen skal presses inn i det nederste hullet, er at lufta i systemet da presses ut av det øverste hullet, og det da blir enklere å få fylt opp med olja.

Redigert av Arvid_A (see edit history)

Takk for svar. Choken bruker jeg og jeg pumper til slangen blir hard og det kan variere så mye om hvor mange drag jeg trenger, det hender den starter med choken men stopper ganske fort igjen etter jeg har tatt den inn igjen og prøver og holde den i gang med gassen.. Lufteskruen er også åpen. og ja den er oppskrudd til 15 HK.

Første bud ved startvansker er gjerne bytte av plugger. Om de ser fine ut sier ikke stort, her er det funksjonen som teller. Jeg ville ha prøvd med nye plugger og sett om det hjelper. Hvis ikke. så har du i det minste et reservesett...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hvor lang tid tar det ca. før stråla kommer da? Hvis motoren ikke har vært i bruk på noen dager er det ikke uvanlig at det tar noen ekstra sekunder før stråla kommer. Men støtter impellerbytte og staking av hullet, det er alltid lurt å være på den sikre siden. Ut fra hvordan du beskriver det kan det virke som impelleren er noe sliten, men ikke nødvendigvis totalhavarert, med tanke på at du faktisk får stråle etter hvert. Greit å få den byttet så er du sikker.

Når det gjelder start kan du også prøve å sette gassen på 1/4-1/3 før du drar i snora (etter choken er på og slangen er pumpet hard). Enkelte motorer starter ofte lettere da enn hvis gassen står på bunn, selv om du bruker full choke. Med litt turtall blir gasshastigheten større og motoren holdes bedre i gang uten å stoppe. Choken kan stå på en stund og så dytter du den gradvis inn etter som motoren blir varm. Det kan variere fra ulike motormerker og også fra motor til motor innenfor samme merke hvordan de er å starte, men etter litt bruk vil du nok lære deg å kjenne din motor bedre :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...