Gulborg Posted February 7, 2014 Share Posted February 7, 2014 Hei. har en volvo skille diode med to utganger og en inn. er det noen som vet om utg.1 skal til start og utg.2 skal til forbruk.eller spiller det ingen rolle. ser at sens ledning går til start og det er vel feil ? etter det jeg har lest her Link to post
Zach Posted February 7, 2014 Share Posted February 7, 2014 (edited) Det spiller ingen rolle om 1 kobles til start og 2 til forbruk eller omvent. Jeg senser på forbruksbatteriet som trenger mest lading. Edited February 7, 2014 by Zach (see edit history) Link to post
Gulborg Posted February 7, 2014 Author Share Posted February 7, 2014 Takk for svaret zach Flytter nok den sensledningen da.. Har også en motor med valeo dynamo med bosch skille rele og her er sens forsatt på dynamo, burde den også flyttes til forbruksbank eller ?? Link to post
seilbaaten Posted February 8, 2014 Share Posted February 8, 2014 Jeg mener også at "senseledningen" skal stå på forbruksbank og helst rett på +polen på batteriet. Da kompenseres det for spenningsfall i kabler også - noe som kan bli litt med en "sulten" forbruksbank... www.seilbaaten.com www.facebook.com/seilbaaten Link to post
seilbaaten Posted February 8, 2014 Share Posted February 8, 2014 Jeg mener også at "senseledningen" skal stå på forbruksbank og helst rett på +polen på batteriet. Da kompenseres det for spenningsfall i kabler også - noe som kan bli litt med en "sulten" forbruksbank... www.seilbaaten.com www.facebook.com/seilbaaten Link to post
Christina 3 Posted February 8, 2014 Share Posted February 8, 2014 Er det ikke slik at så lenge senseledning og ladeledning kobles til samme bank spiller det ingen rolle hvilken bank man kobler det til ? Vis lading går til start og sense til forbruk vil jo aldri releet slå inn Link to post
seilbaaten Posted February 8, 2014 Share Posted February 8, 2014 Her er det snakk om skillediode og ikke rele så det vil ikke bli et problem www.seilbaaten.com www.facebook.com/seilbaaten Link to post
Gulborg Posted February 8, 2014 Author Share Posted February 8, 2014 Ingen som har svar på innlegg nr. 3 , eller var det kansje det spørsmålet du svarte på christina ? Link to post
seilbaaten Posted February 8, 2014 Share Posted February 8, 2014 Ang spørsmål i innlegg nr. 3 så har jeg ingen erfaring med relè. Men jeg tror ikke jeg ville plassert senseledningen rett på en av batteribankene. Da vil reguleringen bli helt "koko" når relèet switcher til å lade batteribanken uten senseledning. Tror jeg ville plassert senseledningen på inngangen til Relèet og plasert Relèet så nær batteribankene som mulig slik at kabel fra relè til batteribank blir så kort som mulig. Da blir spenningsfallet der neglisjerbart samtidig som du får kompensert for spenningsfallet frem til relèet. Et Relè gir heller ikke spenningsfall slik en diode gjør. www.seilbaaten.com www.facebook.com/seilbaaten Link to post
Gulborg Posted February 11, 2014 Author Share Posted February 11, 2014 Takk for svaret seilbaaten må nok få målt litt til våren, mener å huske at det var dårlig med lading ifra den dynamoen. Link to post
Fantino Posted February 11, 2014 Share Posted February 11, 2014 Volvo anbefaler at senseledning til generator koples på 'generatorsida' av hovedstrømbryter til forbruksbank for å unngå problemet nevnt i innlegg #10. Så sant hovedbryterene står rimelig nær batteriene burde dette være ok mhp spenningsfall. Link to post
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now