Jump to content

volvo skillediode kobling

Gulborg

Recommended Posts

Hei. har en volvo skille diode med to utganger og en inn. er det noen som vet om utg.1 skal til start og utg.2 skal til forbruk.eller spiller det ingen rolle. ser at sens ledning går til start og det er vel feil ? etter det jeg har lest her :smiley:

Takk for svaret zach :smiley: Flytter nok den sensledningen da..

Har også en motor med valeo dynamo med bosch skille rele og her er sens forsatt på dynamo, burde den også flyttes til forbruksbank eller ??

Er det ikke slik at så lenge senseledning og ladeledning kobles til samme bank spiller det ingen rolle hvilken bank man kobler det til ? Vis lading går til start og sense til forbruk vil jo aldri releet slå inn :wink:

Ang spørsmål i innlegg nr. 3 så har jeg ingen erfaring med relè. Men jeg tror ikke jeg ville plassert senseledningen rett på en av batteribankene. Da vil reguleringen bli helt "koko" når relèet switcher til å lade batteribanken uten senseledning.

Tror jeg ville plassert senseledningen på inngangen til Relèet og plasert Relèet så nær batteribankene som mulig slik at kabel fra relè til batteribank blir så kort som mulig. Da blir spenningsfallet der neglisjerbart samtidig som du får kompensert for spenningsfallet frem til relèet. Et Relè gir heller ikke spenningsfall slik en diode gjør.

Volvo anbefaler at senseledning til generator koples på 'generatorsida' av hovedstrømbryter til forbruksbank for å unngå problemet nevnt i innlegg #10. Så sant hovedbryterene står rimelig nær batteriene burde dette være ok mhp spenningsfall.