Jump to content

Hvor stor Dynamo ?

Capelin

Recommended Posts

Dynamo spørsmål.

Har et strøm agregat som eg bruker til å lade forbruksbatterier via ordinær batterilader (15 amp) med. Ladingen foregår som regel når det ellers er bruk for 220v ca en gang pr døgn når oppvask eller vaskemaskin kjøres, varmtvannstank er også 220v (2 + 2 kw 200l), en slik kjøring holder til en dusj eller 2 i døgnet. Batteribanken (forbruk) er på 220 amp. Denne løsningen fungerer for så vidt greit, men av og til må agregatet startes for å "bare" lade batteriene. Hjelpemotoren bruker 2,1 - 2.8 liter pr time og leverer max 9kw. Den er utstyrt med egen 12v dynamo (40 amp) og start batteri. Vurderer og bytte denne ut til en større dynamo som lader direkte til forbruksbatteriene, samt og koble start strømmen for hjelpemotor til de ordinære start batteriene.

Hvor stor bør denne dynamoen være, og vil det gi meg hurtigere og mer effektiv lading av forbruksbatteriene ?

12v Forbruk går til tv, lys, sirkulasjonspumpe dørk varme, pc og byssevifte.

Håper noen kan gi et innspill på denne problemstillingen.

Jeg bruker hos meg samme startbatteri til motor som til start av agregat, men fra den tar jeg kun ut 230v og benytter da samme landstrømslader fra agregat som fra landstrøm.

Jeg byttet ut landstrømsladern som også lades fra aggregatet fra 25A til 50A Victron lader.

Det fungerer veldig bra.

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Selv om det er mulig så virker det som å gå over bekken etter vann.

Du har jo allerede en gedigen dynamo i aggregatet, og husk at en stor dynamo også trekker ganske mye kraft den dagen du treng strømmen til andre ting.

kjøp en skikkelig lader så får du i pose og sekk.

Det er ikke gratis for en god dynamo/regulator heller.

Men topplading av batterier tar jo tid samme hvilken metode man bruker.

Jeg blir ikke helt klok på opplegget ditt. Hva slags båt har du, og hvordan er bruksmønsteret?

Du har et gigantisk aggregat, en liten batteribank (regner med at det er 220Ah du mener), og en knøttliten lader (15A). Ut fra aggregatet og den store VV-berederen din tipper jeg at du har en ganske stor båt? Er det en tanke å utvide kapasiteten på forbruksbanken også for å slippe å "tyne" den?

Hvis du belager deg på å kjøre aggregat og være uavhengig av landstrøm krever jo det også at du som volfro påpeker må kjøre aggregatet uhorvelig mange timer for å topplade batteriene skikkelig. Det virker jo litt ineffektivt med det store aggregatet du har. Hvis du ikke har tilgang til landstrøm for å topplade skulle du nesten hatt et lite Hondaaggregat på 500W bare til toppladingen? Bare en tanke. Tipper Jørg og de andre ladeguruene har noen gode forslag til deg bare de kommer på banen :smiley:

husk at en stor dynamo også trekker ganske mye kraft den dagen du treng strømmen til andre ting.
kjøp en skikkelig lader så får du i pose og sekk.

Hvis en stor dynamo trekker mye kraft er det for at den lader mye og batteriene suger strøm. Hvis batteriene ikke suger så mye strøm lenger blir heller ikke belastningen fra dynamoen så stor.

Rent bortsett fra det er jeg enig i at en stor og god lader klinger litt bedre enn å belage seg på dynamolading. Skal du belage deg på dynamoen bør den ihvertfall være av god kvalitet (og de er gjerne dyre...) og styres av en ekstern laderegulator.