jegern84 Posted February 7, 2014 Share Posted February 7, 2014 Hei jeg sliter med å få båten i plan med 2pers og en del utstyr ombord. Lurer på om jeg skal bytte propell for å få mer aks. Båten graver seg bare ned og bruker lang tid og en del trimming fram og tilbake med å komme seg opp. Båten har justerbare flaps for å hjelpe på, og i tillegg så er det montert ekstra finner på motoren.... Er dette noe som jeg bør prøve å ta bort? Propellen som nå står på er 11 1/4 x 13 ser ut som orginalpropellen. Hva bør jeg eventuelt bytte til? Link to post
Teerex Posted February 7, 2014 Share Posted February 7, 2014 (edited) Lundins Marin kan gi deg 10 hk ekstra http://lundinsmarin.se/ Dvs. det gjelder nok kun EFI utgaven og den var vel ikke lansert i 2007 på 40/50 hk, det kom vel i 2009. Men det er kanskje mulig å fjerne plombering eller noe. Edited February 7, 2014 by teerex (see edit history) Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ivar Posted February 7, 2014 Share Posted February 7, 2014 er det den lille kabinbåten? husker jeg prøvde en sånn med 30hk, en treg affære gå ned 1-2 tomme i stigning så vil det nok hjelpe på Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
jegern84 Posted February 7, 2014 Author Share Posted February 7, 2014 Ja det er den lille kabinbåten :-) Og ja den er ikke noe som likner rask, men den er stødig og fin i sjøen. Bruker den til trolling og fisking generelt. Når det gjelder valg av propell så finner jeg ikke noen som har samme diameter og annen stigning.... Hvordan er det f.eks og gå på en 11,8 x 11 Hva er effekten av å øke diametren litt og gå ned 2 hakk på stigningen? Link to post
Teerex Posted February 7, 2014 Share Posted February 7, 2014 Økt diameter gir bedre skyvekraft hvis båten er litt tungdreven. Lavere stigning gir naturligvis bedre akselerasjon, og raskere opp i plan. Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
jegern84 Posted February 7, 2014 Author Share Posted February 7, 2014 Hvordan effekt har det på turtallet å øke diametern? Hvordan vil forskjellen på stål og alu bli her? er det noe vits å velge stål på en så liten motor? Og er det noen som vet om det går å programmere om eller fjerne plombering på motoren min så blir jeg glad :-) Tusen takk for raske svar :-) Link to post
ivar Posted February 7, 2014 Share Posted February 7, 2014 helt vanlig å gå opp litt på diameter når stigningen går ned, som teerex sier, man får mer skyvekraft Lite vits med stål her mener jeg, annet enn bling faktoren =) Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
jegern84 Posted February 7, 2014 Author Share Posted February 7, 2014 oki hmmm vurderer 11 3/8x12 http://www.eurofritid.no/?PageID=19169&ItemID=966 eller 11 5/8x11 http://www.eurofritid.no/?PageID=19169&ItemID=967 eller 11,8 x 11 http://www.maritim.no/motor-styring/propell-utenbordsmotor-2/propell-utenbordsmotor/solas-amita-3311-116-11-11-8-x-11-rh Hva tror dere? usikker på om jeg skal går for 11 eller 12 i stigning... Link to post
ivar Posted February 7, 2014 Share Posted February 7, 2014 glemte å spørre om du har turteller - hva får du av turtall på full gass? Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
jegern84 Posted February 7, 2014 Author Share Posted February 7, 2014 Jepp har turteller men jeg husker ikke nøyaktig hva jeg fikk....men jeg reagerte ikke på at det var unormalt. Så jeg ligger nok rett i overkant av 5000 rpm. Har ikke vært ute mer enn 2 ganger etter at jeg bytta fra 30-40 hk og det var i august :-) Link to post
ivar Posted February 7, 2014 Share Posted February 7, 2014 mener du skal opp på 6000 - ikke rart den sliter da. En tommelfingerregel på propellstigning er at 1" opp eller ned tilsvarer 2-300 omdreininger. Så iflg den så kan du gå helt ned til 10" Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
jegern84 Posted February 7, 2014 Author Share Posted February 7, 2014 såpass :-) trur jeg safer litt da og tar en 11" så slipper jeg å være bekymret for for høyt turtall hvertfall.... det må jo uansett bli bedre :-) Link to post
ivar Posted February 7, 2014 Share Posted February 7, 2014 jepp, mye bedre for motoren også å arbeide med rett belastning Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Gespen Posted February 9, 2014 Share Posted February 9, 2014 Har tidligere hatt 2 daycrusere som fikk vann i mellomgulvet, dette gjorde at båten ikke gikk så fort opp i plan, bare ett tips. Link to post
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now