Jump to content

Hvor i Oslo kan jeg kjøpe store syrefaste skiver

Lars Sunde

Recommended Posts

Jeg trenger 4 stk syrefaste skiver 60 mm utvendig diameter og 10 mm hull evt. 65 mm utv. diameter og 12 mm hull. Finner ikke disse dimensjonene hos Maritim.no eller andre båtbutikker. Kan noen hjelpe

Det er litt spesielt med så stor diameter på 10/12 mm skiver. Siden du bare trenger fire stykker ville jeg definitivt gjort som TMe skriver. Kjøp deg en hullsag av god kvalitet (Sandvik, Bosh, Starret e.l.) og ønsket diameter og skaff deg en bit av syrefast plate i ønsket tykkelse. De store skivene som er å få kjøpt er ofte litt tynne, så her kan du få det som du vil ha det :yesnod: Dette er en jobb som bør gjøres i en bormaskin, ikke med drill. Da er det fort gjort å ødelegge saga. Pass på å kjøre sakte nok så ikke tenna tar kvelden, og bruk for all del olje som TMe også skiver :smiley: Hvis du ikke er vant med denne typen arbeid vil jeg også trekke fram at det er veldig viktig å spenne fast plata i bordet. Hvis ikke kan fort plata følge med rundt, og da kan det gå både fingre og verktøy :cryin:

Få et mekanisk verksted til å lage de. Kan vel ikke koste all verden. Mye bør være gjort på en time.

Hullsag av god kvalitet er heller ikke spesielt billig.

Nei, men når man først har kjøpt den så har man den til neste gang :wink: Det er ivhertfall min filosofi. Dessuten blir det fort penger av det med timeprisen på et verksted. Det er jo ikke snakk om serieproduksjon heller...

Stikke av en bolt som Inter sier er jo også et alternativ. Hadde nok gjort det selv siden jeg tilfeldigvis har en 60mm aksel og dreiebenk i garasjen. Da kan man jo lage tykke solide skiver også :yesnod:

Edited by Komodo (see edit history)

Her var det mange gode svar og jeg takker så mye.Fant disse på internett og de leverer riktig dimensjon, men kun internt i Tyskland. Lenken kan kanskje være nyttig for andre ( som har kontakter i Tyskland og kan motta en evt. bestilling lokalt).http://www.edelstahl-pfeufer.de/gelaenderzubehoer/ronden-und-ankerplatten/ronden-und-ankerplatten-rund/-60-mm/1192/ronde-flach-60-10-5-x-4-mm-geschliffen-k-240-v2a

Jeg statser foreløpig på www.zachskruer.no så får vi se hvordan det går.

.....Fant disse på internett og de leverer riktig dimensjon, men kun internt i Tyskland. Lenken kan kanskje være nyttig for andre ( som har kontakter i Tyskland og kan motta en evt. bestilling lokalt).http://www.edelstahl-pfeufer.de/gelaenderzubehoer/ronden-und-ankerplatten/ronden-und-ankerplatten-rund/-60-mm/1192/ronde-flach-60-10-5-x-4-mm-geschliffen-k-240-v2a ..........................

Jeg vet ikke hva du skal bruke skivene til, men merk at disse er i vanlig rustfritt 304 og ikke syrefast 316.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................