Dinamo Svart 9.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2014 Ganske OT; Hva er egentlig årsaken til at det er blitt 12 V ? Var det fordi batteriene i antikken ble for store ved større spenninger når cellene var 2v? Idag hadde det jo ikke vært noe problem med alt som er av batteriteknologi, men problemet nå ligger jo selvsagt i at alt av utstyr er 12v. 32-48 volt hadde vært greit i båt, for lav spenning til at man får en skikkelig karamell men høy nok for å slippe flere hundre kilo ekstra i kabler. No er det slik at dette 12 volt systemet er det samme som i ein masse med biler. og med biler var det slik at dei fleste personbilane skifta frå 6 volt til 12 volt på 50-tallet, og blei då MYKJE lettare å håndtera. Når det gjeld dette med "for lav spenning til å få ein karamell" so står det noko om det i "Norsk elektroteknisk norm" der den er kalla sikkerhetsspenning, eit utdrag: "En spenning som ikke overskrider 50 volt likespenning mellom lederne eller mellom en hvilken som helst leder og jord i en krets som er isolert fra kretser med høyere spenning." Dette utelukker 48 volt anlegg frå "karamellsikkert" då det vil ha ein driftsspenning mellom 55 og 60 volt. Magne Link to post
3rik Svart 9.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2014 Akkurat derfor jeg tenkte 48v hadde vært knall, men det er nok i grenseland ja. Uansett er 12V for lavt i båter over 30ft pga lengre avstander. Synd at ikke 24v er mer utbredt hos utstyrsleverandører til fritidsfllåten. Link to post
Sitrin Svart 10.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2014 Uansett hva du velger så ikke glem at det kan være begrensning på tilkoblingssiden på laderen og annet utstyr. Sjekk først hva du får plass til her. Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
Dr Gonzo Svart 10.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2014 Hei folkens! Dette er såre enkelt, hvis man sier en hovedregel er å holde spenningsfallet under 1,5% som i dette tilfellet vil være 0,375 V, noe som kanskje er i overkant mye... Men hvis du her monterer en 8mm2 kabel vil du miste 0,1 V noe som er mer akseptabelt. Er vel verdt å merke seg synsingen som følger med strømspørsmål :) Så jeg legger ved et hjelpemiddel som er verdt å lagre på netthinna, nemlig fasiten :) -Bare å huske å gange lengden med 2 da strømmen må tilbake også :) -Det er nettopp her folk driter seg ut og ofte sammenligner med bil-strøm. Noe som ikke burde forveksles altfor mye, da bilen er sin egen jordingskilde mens båten igjen ikke har denne luksusen, og all strøm må tilbake til kilde via egen kabel og ikke kun til nærmeste "jord". -Derfor er det også et godt tips å legge opp et par koplings-skinner (punkter) f.eks foran og bak i båten som er trygt forsynt med strøm, som igjen gjør det mye sikrere og enklere når nye gadgets skal koples til... For gadgets likær vårs jo :) -Jeg har selv fått kjeft ved mange anledninger i forhold til dette med strøm, men da dette er det største feilpotensialet når det kommer fritidsbåt i detta landet er det greit å rope varsku :) -Mange båtbranner har startet nettopp fordi eieren er "selvutnevnt verdensmester" Også husk fortinnede kabler da :) https://baatplassen.no/i/page/kalkulatorer/kabelkalkulator.htm Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn