Worry II Posted February 8, 2014 Share Posted February 8, 2014 (edited) Skal flytte laderen til motorrommet. Den blir stående 70-80cm fra batteriene som er på 80+110+110A. Jeg har 4-kvadrat "på lager", holder dette ? Det er separate uttak fra laderen (25A) Edited February 8, 2014 by Worry II (see edit history) Link to post
Zach Posted February 8, 2014 Share Posted February 8, 2014 (edited) Spenningsfall Lengde (t/r) > 1,5 Amp > 25 mm2 > 4 Sp.fall > 0,19 Edited February 8, 2014 by Zach (see edit history) Link to post
ebonita Posted February 8, 2014 Share Posted February 8, 2014 Tja 4 eller 6 kvmm skulle väl kunna vara passeligt. Det är ju bara en ganska kort tid i början av laddningen som det blir hög ström i kabeln från laddaren. Link to post
Worry II Posted February 8, 2014 Author Share Posted February 8, 2014 Kan jeg stille et skikkelig dumt spørsmål ? Er det like bra med 2 x 4-kvadrat, som enkel 8 ? Link to post
Dinamo Posted February 8, 2014 Share Posted February 8, 2014 Kan jeg stille et skikkelig dumt spørsmål ? Er det like bra med 2 x 4-kvadrat, som enkel 8 ? dumme spørsmål fins ikkje, men der er eindel dumme svar Når det er sagt, so ser eg to retninger å sjå dette spørsmålet: Om det er snakk om spenningsfall i kabelen so er 2x4 kvadrat nøyaktig like god som enkel 8 (som er ein for meg ukjent størrelse). Når det gjeld evne til å bæra strøm uten å oppnå skadelig varme, er desse 2x4 bedre, fordi den har større overflate. Begrepet "skadelig varme" kan då setjast kor som helst på temperaturskalaen, men for sammenligning må dei setjast likt for begge. Magne Link to post
Leve Norge Posted February 8, 2014 Share Posted February 8, 2014 For at 2x4 skal være ubetinget bedre enn 8, må begge ledningene i 2x4 være omtrent like lange. Selv hadde jeg brukt 1x2,5. Link to post
Worry II Posted February 8, 2014 Author Share Posted February 8, 2014 . Selv hadde jeg brukt 1x2,5. Flott båt du har ! Danske ? Er det nok med 2,5 til dette ? Link to post
Sjeldenutpå Posted February 8, 2014 Share Posted February 8, 2014 Spenningsfallkalkulatorer og slik er eg ikkje så god med. Eg hadde 18A lader og brukte 10mm2 kabel med 1,2m kabel tur/retur. Nå har eg 50A lader og 4meter kabel tur/retur, og valgte 35mm2. 4mm2 hørtes spinkelt ut. Og Zach rekna ut spenningsfall til 0,19Volt. I tilleg kjem spenningsfall i klamringer, så totalen blir minimum 0,2Volt. Eg synest det høres mykje ut. Ladesida er viktigere en forbrukssida. Om toalettkvern får 12.5 eller 12.7V påvirker ikkje levetid og knapt ytelse. Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Dinamo Posted February 8, 2014 Share Posted February 8, 2014 For at 2x4 skal være ubetinget bedre enn 8, må begge ledningene i 2x4 være omtrent like lange. Selv hadde jeg brukt 1x2,5. Jau, samme lengd på alle kablane i ei paralellkobling er ein betingelse, og at ledarane er laga av samme materiale. Men 1x 2,5 til ein lader som kan gi 25A Då lyt eg spørja - er det rart at brann oppstår 19 A er maks tillatt strøm i 2,5 kvadrat so vidt eg husker, og den tabellen er laga utifrå oppvarming, ikkje spenningsfall. Eg syns at dobbel 4, 6 eller 10 kvadrat er greie størrelser, men overlater til andre å finrekna på spenningsfall. Magne Link to post
Komodo Posted February 8, 2014 Share Posted February 8, 2014 Zach rekna ut spenningsfall til 0,19Volt. I tilleg kjem spenningsfall i klamringer, så totalen blir minimum 0,2Volt. Eg synest det høres mykje ut. Ladesida er viktigere en forbrukssida. Om toalettkvern får 12.5 eller 12.7V påvirker ikkje levetid og knapt ytelse. Med et spenningsfall på 0,19V i ledningen blir det nok fort både 0,3 og 0,4 med alle koblingspunkter som er. Men det er egentlig uvesentlig, for som Ebonita er inne på er det jo bare den tiden laderen gir full ladestrøm at dette spenningsfallet er aktuelt. Lengre ut i ladesyklusen faller ladestrømmen, og det gjør også spenningsfallet. Så om du ikke har 14,7V på polene i bulkfasen er det kanskje ikke så farlig så lenge du har et minimalt spenningsfall i slutten av ladeforløpet. Når det er sagt så er vel det beste for å sikre en rask og god lading at du har minst mulig spenningsfall i hele ladeforløpet. Hvis du dobler den 4-kvadraten du har burde du være greit rustet Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Worry II Posted February 8, 2014 Author Share Posted February 8, 2014 Hvis du dobler den 4-kvadraten du har burde du være greit rustet Har 20 meter 4-kvadrat, så da kjører jeg dobbel, takk Komodo ! Sko og verktøy har man jo på lager etterhvert som årene går også :-) Link to post
Komodo Posted February 8, 2014 Share Posted February 8, 2014 Bare husk å bruke ileggssåler hvis du ikke har rett sko! Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Worry II Posted February 8, 2014 Author Share Posted February 8, 2014 (edited) Skisko og Rottefelle :-) edit. Sorry Christer, .. Rottefella ! Edited February 8, 2014 by Worry II (see edit history) Link to post
Sjeldenutpå Posted February 8, 2014 Share Posted February 8, 2014 Sko som passer 2x4 mm2= 8, usikker på om eg har sett det. Kanskje 4x4mm2 =16mm2 er det nærmeste ? Eller at du kan lirke 3x4mm2 inni en 10mm2 sko Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Worry II Posted February 8, 2014 Author Share Posted February 8, 2014 Hehe, nei det blir nok 2x4 i hver sine støvler :-) Link to post
Zach Posted February 8, 2014 Share Posted February 8, 2014 Gul kabelsko takler 3 - 6 mm2 kabel. Link to post
Mix Posted February 8, 2014 Share Posted February 8, 2014 Skal flytte laderen til motorrommet. Den blir stående 70-80cm fra batteriene som er på 80+110+110A. Da spanderer du 16 eller 25mm2 kabler og driter i "hva du har liggende". Skal du spare deg til fant, gjør det på noe annet enn halvannen meter kabel. Link to post
Worry II Posted February 8, 2014 Author Share Posted February 8, 2014 25-kvadrat ? Er det vanelig å bruke ? Det ser ikke ut som skruesokkelen på laderen er beregnet for så stor dimensjon.. det er sikkert optimalt, men er det ikke litt overkill ? Link to post
taunus Posted February 9, 2014 Share Posted February 9, 2014 16 Kvadrat er topp. 12volts anlegg er egentlig en ingeniørtabbe spør du meg. Som nevnt tidligere i tråden så er lade siden viktig .. husk.. dette er bare så dere ombord skal få mest mulig strøm. en enkel 4 sikrer mot alle farer,,Jeg hadde lagt 16.. Link to post
index Posted February 9, 2014 Share Posted February 9, 2014 Skikkelig overkill etter mitt syn. Jeg hadde lagt enten 6 kvadrat eller to på 4. "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Posted February 9, 2014 Share Posted February 9, 2014 Hulda har 16 kvadrat på 50 A Stirling lader, kort strekk, holder i massevis. Link to post
3rik Posted February 9, 2014 Share Posted February 9, 2014 (edited) 12volts anlegg er egentlig en ingeniørtabbe spør du meg. Ganske OT; Hva er egentlig årsaken til at det er blitt 12 V ? Var det fordi batteriene i antikken ble for store ved større spenninger når cellene var 2v? Idag hadde det jo ikke vært noe problem med alt som er av batteriteknologi, men problemet nå ligger jo selvsagt i at alt av utstyr er 12v. 32-48 volt hadde vært greit i båt, for lav spenning til at man får en skikkelig karamell men høy nok for å slippe flere hundre kilo ekstra i kabler. Edited February 9, 2014 by eriklepe (see edit history) Link to post
taunus Posted February 9, 2014 Share Posted February 9, 2014 Ok.. Nå blir det litt mindre synsing. Har akkurat vært og montert en 25 A lader . Brosjyren der sa minimum 8 kvadrat. Ingen lengde oppgitt. Jeg skal legge 16 uansett. Men det er en standard som blir brukt av bedriften. Link to post
Recommended Posts