Jump to content

Hvor tykke kabler fra 25A lader til batteriene ?

Worry II

Recommended Posts

Kan jeg stille et skikkelig dumt spørsmål ? Er det like bra med 2 x 4-kvadrat, som enkel 8 ?

dumme spørsmål fins ikkje, men der er eindel dumme svar :giggle:

Når det er sagt, so ser eg to retninger å sjå dette spørsmålet:

Om det er snakk om spenningsfall i kabelen so er 2x4 kvadrat nøyaktig like god som enkel 8 (som er ein for meg ukjent størrelse). Når det gjeld evne til å bæra strøm uten å oppnå skadelig varme, er desse 2x4 bedre, fordi den har større overflate. Begrepet "skadelig varme" kan då setjast kor som helst på temperaturskalaen, men for sammenligning må dei setjast likt for begge.

Magne

Spenningsfallkalkulatorer og slik er eg ikkje så god med. Eg hadde 18A lader og brukte 10mm2 kabel med 1,2m kabel tur/retur. Nå har eg 50A lader og 4meter kabel tur/retur, og valgte 35mm2.

4mm2 hørtes spinkelt ut. Og Zach rekna ut spenningsfall til 0,19Volt. I tilleg kjem spenningsfall i klamringer, så totalen blir minimum 0,2Volt. Eg synest det høres mykje ut.

Ladesida er viktigere en forbrukssida. Om toalettkvern får 12.5 eller 12.7V påvirker ikkje levetid og knapt ytelse.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

For at 2x4 skal være ubetinget bedre enn 8, må begge ledningene i 2x4 være omtrent like lange. Selv hadde jeg brukt 1x2,5.

Jau, samme lengd på alle kablane i ei paralellkobling er ein betingelse, og at ledarane er laga av samme materiale. Men 1x 2,5 til ein lader som kan gi 25A :thumbsdown: Då lyt eg spørja - er det rart at brann oppstår :confused: 19 A er maks tillatt strøm i 2,5 kvadrat so vidt eg husker, og den tabellen er laga utifrå oppvarming, ikkje spenningsfall. Eg syns at dobbel 4, 6 eller 10 kvadrat er greie størrelser, men overlater til andre å finrekna på spenningsfall.

Magne

Zach rekna ut spenningsfall til 0,19Volt. I tilleg kjem spenningsfall i klamringer, så totalen blir minimum 0,2Volt. Eg synest det høres mykje ut.

Ladesida er viktigere en forbrukssida. Om toalettkvern får 12.5 eller 12.7V påvirker ikkje levetid og knapt ytelse.

Med et spenningsfall på 0,19V i ledningen blir det nok fort både 0,3 og 0,4 med alle koblingspunkter som er. Men det er egentlig uvesentlig, for som Ebonita er inne på er det jo bare den tiden laderen gir full ladestrøm at dette spenningsfallet er aktuelt. Lengre ut i ladesyklusen faller ladestrømmen, og det gjør også spenningsfallet. Så om du ikke har 14,7V på polene i bulkfasen er det kanskje ikke så farlig så lenge du har et minimalt spenningsfall i slutten av ladeforløpet. Når det er sagt så er vel det beste for å sikre en rask og god lading at du har minst mulig spenningsfall i hele ladeforløpet. Hvis du dobler den 4-kvadraten du har burde du være greit rustet :smiley:

Hvis du dobler den 4-kvadraten du har burde du være greit rustet :smiley:

Har 20 meter 4-kvadrat, så da kjører jeg dobbel, takk Komodo ! Sko og verktøy har man jo på lager etterhvert som årene går også :-)

Skal flytte laderen til motorrommet. Den blir stående 70-80cm fra batteriene som er på 80+110+110A.

Da spanderer du 16 eller 25mm2 kabler og driter i "hva du har liggende".

Skal du spare deg til fant, gjør det på noe annet enn halvannen meter kabel.

16 Kvadrat er topp. 12volts anlegg er egentlig en ingeniørtabbe spør du meg. Som nevnt tidligere i tråden så er lade siden viktig .. husk.. dette er bare så dere ombord skal få mest mulig strøm. en enkel 4 sikrer mot alle farer,,Jeg hadde lagt 16..

12volts anlegg er egentlig en ingeniørtabbe spør du meg.

Ganske OT; Hva er egentlig årsaken til at det er blitt 12 V ? Var det fordi batteriene i antikken ble for store ved større spenninger når cellene var 2v?

Idag hadde det jo ikke vært noe problem med alt som er av batteriteknologi, men problemet nå ligger jo selvsagt i at alt av utstyr er 12v.

32-48 volt hadde vært greit i båt, for lav spenning til at man får en skikkelig karamell men høy nok for å slippe flere hundre kilo ekstra i kabler.

Edited by eriklepe (see edit history)

Ok.. Nå blir det litt mindre synsing. Har akkurat vært og montert en 25 A lader . Brosjyren der sa minimum 8 kvadrat. Ingen lengde oppgitt.

Jeg skal legge 16 uansett. Men det er en standard som blir brukt av bedriften.