ibizafan Svart 10.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2014 Mange som bruker grojett seajett 033 kan de legges jotun nonstop uten på. BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
Eureka Svart 10.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2014 Har brukt International Micron selvpolerende på Grandezzaen siden 2009. Tar vannlinja hvert år og resten under vann annenhvert år. Det har aldri vært antydning til groe på skroget, heller ikke slim, når båten blir tatt på land hver høst. Kommer nok til å bruke det på seilbåten også nå når den skal tas. Link to post
larss Svart 10.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2014 Hei I år prøver jeg Maritim sitt sorte bunnstoff. Var på Maritim i uke 6 og kjøpte bunnstoff og endel liter med 2 komp epoxy, og jeg var vist årets første kunde på "vår" produkter. Men når huset skal vaskes og males og båten skal ha sitt vanlige stell må en begynne tidlig :) larss Link to post
Hakkannen Svart 10.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2014 Jeg brukte også Maritim sitt bunnstoff sist. Merker ikke så enorm forskjell på bunnstoffene, i alle fall ikke når også pris tas i betraktning. Det er halvannet år siden båten min var oppe, så litt groe har kommet siden da, men ikke slik at det er krise med tanke på at båten lå så og si bare i ro et år mens jeg ventet på nye seil. Var noen få turer utpå, men alt for lite. Tenker nok jeg ender med Maritim sitt svarte bunnstoff igjen. Gjerne med litt ekstra kobberstøv i, bare for å prøve? Link to post
Lovart låring Svart 10.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2014 Nei nå var du raaaaasende festlig Benji! Jo, jeg har pleid å legge fra meg litt bunnstoff ved uteng-grunnen gitt. Eller Arneskjæret som "onde tunger" av en eller annen grunn har begynt å kalle det. Forøvrig så håper jeg mine dager som skjærmerker er omme, da man har investert i både ekkolodd og kartplotter i 3D. Men, du skal få bli den først til å vite om jeg setter bunnstoff på flere skjær Kanskje vi skulle invitert skipssjef emeritus engelsen på skjærgårdscrucie med lovarten? hehehe.... det hadde kanskje blitt spennende. Så kunne jo du komme og slepe oss av etterhvert som vi får landkjenning? Servert han mat mens vi ventet på slepet ditt og greier....hehehehe Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!Hilsen Arne. Link to post
Lady B Svart 10.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2014 Har alltid brukt Biltema, blir det i år, også. Link to post
sap_2000 Svart 10.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2014 Tenker nok jeg ender med Maritim sitt svarte bunnstoff igjen. Gjerne med litt ekstra kobberstøv i, bare for å prøve? Interessant tanke. Er kobberstøv noe man kan få kjøpt over disk noe sted? Mvh. SAP Link to post
Hakkannen Svart 10.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2014 Er kobberstøv noe man kan få kjøpt over disk noe sted?Vet det er en bestanddel i blant annet "Coppercoat", men så vel heller for meg å slipe til litt støv selv med en slipemaskin til å ha oppi bunnstoffet. Kobberrør nok til flere kilo støv ligger og slenger rundt omkring hvis man bare har øyene med seg. Gjerne bare oppi en liter bunnstoff i første omgang og så stoffe noen striper på tvers av båten. Da vil det fort vise seg om det har noe effekt i forhold til det vanlige bunnstoffet ved neste opptak Link to post
Ida Marie III Svart 10.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2014 Har brukt Sea Jet i flere år, gikk over til Maritim i fjor, var ikke noe forskjell ved opptak i Desember. Litt slim som vanlig. Link to post
Dr Gonzo Svart 10.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2014 Hei Ser noen her nevner kobberstøv som additiv i bunnstoffet, dette kan ha litt effekt.... -Men en ting jeg vil anbefale å prøve hvis noen virkelig sliter med groer er å tilsette RoundUp i bunnstoffet. Skaff til veie god gammeldags flytende RoundUp via en bonde eller f.eks et anleggsgartnerfirma eller lignende. -Dette gir en god boost til bunnstoffet, prøv deg frem med blandinsforhold på 5 til 10% -Dr Gonzo Link to post
Møkkalasset Svart 11.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2014 Jeg har brukte Maritim sitt siste sesong og det var absolutt ingen groe. Kun litt slim. Etter avspyling så båten nystoffet ut. Link to post
larss Svart 11.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2014 Jeg har brukte Maritim sitt siste sesong og det var absolutt ingen groe. Kun litt slim. Etter avspyling så båten nystoffet ut. Hei, Godt å høre håper det gjelder for meg også, første gang jeg prøver Maritim sitt stoff. Prisen var jo noe bedre så får håpe det er brukandes. larss Link to post
Worry II Svart 11.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2014 Så må vi være litt forsiktig med å råde folk til å tilsette komponenter som produsentene har fått forbud mot å bruke, med tanke på miljøet. Vil vil jo ikke at krabba med sine kamerater skal på vondt i tarmtåtten sin Link to post
Enzo Svart 11.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2014 Dette med miljø er et litt tveegget sverd etter min mening, om man får tak i bunnstoff som er stappfullt av tinn og andre godting så forurenser det endel mer enn disse mel&vann-bunnstoffene men hva er egentlig best av å smøre på et bunnstoff man ikke engang trenger å spyle etter 3år kontra å bruke noe man smører litervis av i året samt skraper/spyler ned i avgrunnen. Det er ikke sikkert det totale miljøregnskapet bestandig er best ved å velge det "snilleste" Link to post
index Svart 11.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2014 Merkelig dette hvor store "problemer" mange har med bunnstoffet sitt. Jeg har båten på sjøen hele året, og tar den kun opp et par dager hvert annet år eller to for flekking og skifte av anoder. Den pleier aldri å være mye grodd, så jeg bare spyler den ren og flekker der bunnstoffet er tynnslitt. Det pleier å holde med en halv til en liter bunnstoff til flekking. Har ikke opplevd noe forskjell på groing på nytt og gammelt stoff. Det å pøse på med miljøgifter i bunnstoffet for å gjøre det mer "effektivt" er bare tull. Roundup i bunnstoff har null effekt på groe, men stor negativ effekt på bunnforholdene i havna. Ta heller en tur med båten nå og da, så forsvinner groen helt av seg selv. Det er ikke uten grunn det kalles selvpolerende... "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
nordan family 27 Svart 11.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2014 Enig. Vanlig bunnstoff, jevlig bruk og blankpolert propell gjør susen Link to post
Stormblåst Svart 11.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2014 Har brukt mange forsjellige bunnstoff og merker opp gjennom årene,syns ikkje det er så stor forsjell mellom merkene men meiner at svart er den fargen som gir minst groe. Link to post
LM 605 Svart 11.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2014 Har brukt mange forsjellige bunnstoff og merker opp gjennom årene,syns ikkje det er så stor forsjell mellom merkene men meiner at svart er den fargen som gir minst groe. Er enig med deg der. Nå er det vel også slik at med svart eller mørk-blå farge på bunnstoffet, så sees vel heller ikke "slimet" så godt som på f.eks hvitt bunnstoff. Link to post
Andresh Svart 11.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2014 (redigert) Denne tråden er jo et sikkert vårtegn! ;-) Redigert 11.Februar.2014 av Andresh (see edit history) Link to post
LM 605 Svart 11.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2014 Denne tråden er jo et sikkert vårtegn! ;-) Ja det var nesten så jeg fikk vårfornemmelser i sola her i dag i Kristiansand! Link to post
Coast Svart 11.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2014 Hempel Waterglide i år også! 2 strøk og like ren til høsten. Vestlandskutter Fairline Nidelv Marex Hansvik Manzanita Bever Oceanis 323 Zodiac, BB11, First 40.7 NB 8700 Link to post
REM Svart 18.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2014 Det ryktes at de norske skiskytterne på 15 km har valgt Jotuns Bunnstoff under skiene pga. mye vann i sporet Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
alidal Svart 18.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2014 med en dash roundup....... Link to post
Worry II Svart 18.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2014 med en dash roundup....... ..må ha 3 strøk da ? :-) (og litt kobber kanskje?) Link to post
Enzo Svart 19.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2014 Enig. Vanlig bunnstoff, jevlig bruk og blankpolert propell gjør susen Jevnlig bruk er nok dessverre ingen garanti for at ikke båt og propell gror ned. Driten fester seg selv om båten er i konstant bruk Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn