Jump to content

Gjengangertråd ! Hvilket bunnstoff bruker vi i 2014 ?

Worry II

Recommended Posts

Tidlig ute i år med spørsmålet !

Jeg flekker kun der det trengs og pleier å bruke International sine produkter, selvpolerende, men er Biltema sin like bra ? Her er det mange erfaringer. Del dine om du ønsker !

Båten er fortsatt på originalbunnstoffet fra den ble bygget i 2009, men har stått mest i utstilling/ demo og messer frem til vi kjøpte den i fjor.

Merket at slim og skjegg kom fort fra august og utover i fjor tross mye bruk, så tar og stoffer hele bunnen i år.

Hadde tenkt til å bruke Maritim sin sorte.

Mvh. SAP

Ah! Der kom godtråden for oss som sliter med baat-abstinenser! :giggle:

Jeg tenker jeg også skal forsøke med på seajet 033.

@ Bert:

2 år uten groing? Fantastisk! Hvor har du båtplass?

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.

Skjebergkilen her Bert. Det gror nok mer hos meg inne i kilen tenker jeg. :giggle: Men, jeg skal prøve med seajet 033 i år og gleder meg til å se resultatet når båten skal opp. :thumbsup:

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.

Bruker Hempel Hard Racing sort, fungerer bra, men båten må brukes for og unnslippe groe. Når båten blir liggende en uke eller mer går jeg over det jeg kommer til med Jordan gulv skrubb på langkost. Der jeg ikke når med den gror det heller ikke. Ser på de andre båtene på brygga at de har like mye groe eller mer enn oss.

Tror selv at lys har ekstremt mye og si på hvor mye det gror, bare se på drev som ligger skjult av store plattformer kontra de som er helt åpne.

Var det slik at det var noen nye miljøregler for hva bunnstoff kan inneholde fra 2014?

Mener jeg leste noe om det i fjor høst, men husker ikke detaljene.

Noen som vet?

Kom et nytt biociddirektiv 01.09.2013. Der det stod "PT 21: Begroingshindrende midler (bunnstoff) vil bli berørt."

Men hva som eventuelt står i lovverket enda vet jeg ikke. Kan se ut til at Norge ikke helt har fått det inn i lovverket, og fått "Sak om manglende gjennomføring i norsk rett" fra EFTA's overvåkningsorgan.

Jara Wynja

Tror alle de "kjente" typer bunnstoff i dag er like bra, om det er Hempel, Non-stop, Sea-jet, o.s.v..., bare man følger bruksanv. med henhold til påføring, temp, underlaget, mengde, etc. Slik kan det jo i alle fall tydes i fra div. innlegg her på forumet. Har selv brukt mange typer i fra div. produsenter opp i gjennom årene, men har aldri hatt noen groing i løpet av sommer-sessongen, som jo for de fleste er 4-5 mnd. Er kanskje noen mindre forskjeller ang. groing på enkelte bunnstoff-typer for de som ligger ute hele året, men for oss vanlige "sommerbrukere" tror jeg det blir "hips om happ" hva man bruker, naturligvis hva som produsenten anbefaler/tilpasser de forskjellige båttyper, skrog, tre/plast/aluminium etc... :yesnod:

Som tidligere ser jeg ingen grunn til å ikke fortsette med VC 17. To strøk og båten forblir fri for groe, glatt og fin uten flassing.

Det blir VC17 på meg også, fortsetter med det som har virket ok, og allerede ligger på. Dessuten er det enkelt og raskt å legge på.

Men to strøk? Blir ikke da bare det første "malt inne" uten noengang å se "dagslys" og dermed uten mulighet til å eksponere virkestoffene? Dette er jo ikke selvpolerende.

I fjor vurderte jeg å lage en litt mer "potent" blanding, dvs. kjøpe inn litt en ekstra boks og fordele kobberpulveret oppi de andre boksene, men det ble ikke noe av side jeg ikke var nevneverdig plaget av groe. Sist sesong ble det imidlertid en del grønske akkurat i vannlinja, så jeg vurderer å legge et strøk med "VC34" akkurat der i år. Noen som har prøvd denne varianten?

Edited by quantumduck (see edit history)

Hempel Glidespeed White - hardt bunnstoff. Prøvd Seajet (uff da), Jotun Racing.

På drevet brukes det Trilux fra International - fikk input på at Jotuns nye Aqualine skal være bedre på drevet. Har kjøpt inn Trilux så det blir 2015.. Slipes med 800.

Prøvde Seajet Spray på drevet - DET var dårligste møkka. Det var lite igjen etter en uke og selv grunningen slapp. Enklere å la være å legge på bunnstoff...

Skjebergkilen her Bert. Det gror nok mer hos meg inne i kilen tenker jeg. :giggle: Men, jeg skal prøve med seajet 033 i år og gleder meg til å se resultatet når båten skal opp. :thumbsup:

Kunne ikke helt dy meg nå Lovart Låring, men bruker ikke du å "slite" av bunnstoffet på et spessielt skjær ute i området ved Sand?

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl