Julie III Svart 19.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2014 Det blir VC17 på meg også, fortsetter med det som har virket ok, og allerede ligger på. Dessuten er det enkelt og raskt å legge på. Men to strøk? Blir ikke da bare det første "malt inne" uten noengang å se "dagslys" og dermed uten mulighet til å eksponere virkestoffene? Dette er jo ikke selvpolerende. I fjor vurderte jeg å lage en litt mer "potent" blanding, dvs. kjøpe inn litt en ekstra boks og fordele kobberpulveret oppi de andre boksene, men det ble ikke noe av side jeg ikke var nevneverdig plaget av groe. Sist sesong ble det imidlertid en del grønske akkurat i vannlinja, så jeg vurderer å legge et strøk med "VC34" akkurat der i år. Noen som har prøvd denne varianten? Jeg også benytter VC17. Noe dyrere, men fri for groe og klar til påføring av nytt strøk etter en dusj med høytrykk. Ingen pussing pga flassing. Jeg har lagt på 2 strøk hvert år fordi det står på boksen, men mener du det holder med 1 strøk? Er jo en liten båtlapp å spare på det Link to post
ALFA100 Svart 19.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2014 Har en 33 fot Viksund som eg i mange år brukte Seajet bunnstoff på, men på grunn av tilfeldigheter fikk eg for noen år siden ikke tak i Seajet. Fikk derimot fatt i Hempel Mille Dynamic som eg påførte. Første turen eg hadde med båten etterpå gjorde meg litt bekymra over at det var noe galt. Det var ingen terskel når båten kom opp i fart, Eksostemperaturen på begge motorene var ca 20 grader lavere ved masrjfart. Og diselforbruket gikk ned med ca 10 %. Når det gjelder groe så ser ikke noen forskjell. Det er vel undøvendig å sei at eg har holdt meg til Hempel etter dette. Har også fått andre til å skifte bunnsoff med samme resultat. Tilogmed på båter ned i 7 meter ser en vesentlig forskjell. Link to post
JørgenL Svart 19.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2014 Har en 33 fot Viksund som eg i mange år brukte Seajet bunnstoff på, men på grunn av tilfeldigheter fikk eg for noen år siden ikke tak i Seajet. Fikk derimot fatt i Hempel Mille Dynamic som eg påførte. Første turen eg hadde med båten etterpå gjorde meg litt bekymra over at det var noe galt. Det var ingen terskel når båten kom opp i fart, Eksostemperaturen på begge motorene var ca 20 grader lavere ved masrjfart. Og diselforbruket gikk ned med ca 10 %. Når det gjelder groe så ser ikke noen forskjell. Det er vel undøvendig å sei at eg har holdt meg til Hempel etter dette. Har også fått andre til å skifte bunnsoff med samme resultat. Tilogmed på båter ned i 7 meter ser en vesentlig forskjell.Skikkelig røverhistorie :-) Link to post
trulsant Svart 19.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2014 Jeg bruker VC17 på min 17 foter, som ligger i nærheten av Ålesund. Har noen strøk Jotun Racing i bunn, men har VC17 over, og har kun lagt ett lag hvert år, i 2 år nå, og ingen groe, på tross av lite bruk siste sesongene. Siste sesong brukte jeg kun 50 liter bensin...så lå mye stille. Så utfra dette har ikke jeg sett noe behov for flere enn ett strøk iallefall. TA Link to post
RSL Svart 19.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2014 Sommer 2013 hadde jeg opp båten av vannet for første gang på tre år. Hadde brukt Maritims billigste mørke blå selvpolerende og den var så og si oppbrukt. Akkurat perfekt timing med andre ord. Det var litt slim, litt rur og en halvkg små blåskjell, men de hadde kommet helt mot slutten og var der hvor bunnstoffet var oppbrukt. 2,5 sesong hadde nok vært mer optimalt, men jeg vinner ingen regattaer med all den ballasten jeg har uansett, så det spiller ingen rolle. Det at båten er i bruk så å si daglig, har nok en +'etiv medvirkning. RSL NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Sim1 Svart 19.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2014 Byttet til Maritim selvpolerende ifjor, brukte Seajet før, men dette er bedre. Ingen groe eller skjell da båten ble tatt opp midt i november. Link to post
REM Svart 19.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2014 Byttet til Maritim selvpolerende ifjor, brukte Seajet før, men dette er bedre. Maritime selvpolerende e'r SeaJet Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
-morten- Svart 20.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2014 Jeg har i mange år brukt nonstop selvpolerende.. fungerte bra det men til slutt ble det lagt på for tykt og fikk avflaking.. sikkert ikke så mye å si, men ser ikke pent ut. På båten vi har nå bruker jeg mørkeblå Hempel hardt bunnstoff, og er veldig fornøyd med det.. gror veldig lite, bare å spyle av slim og grønske med høytrykkspyler om høsten og flekke på.. man trenger ikke å helsmøre hverdt år. men vær temperatur og solforhold er jo sikkert med på å bestemme om hvor mye groe man får for hvert år.. Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Roger og Olina Svart 20.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2014 Sitter og leser innleggene her og koser meg med en kaffekopp. Mange gode råd og erfaringer her på forumet. Jeg ser at de fleste velger forholdsvis "dyre" merker ang bunnstoff. Om jeg har lest riktig, så er det kun en som har brukt Biltema og er fornøyd. Noen spess årsak til dette folkens? Jeg har ingen erfaring med Biltema sitt bunnstoff, men vurderer å bruke det i år på, min 27foter. Den går ikke fortere enn 12-13 knop. Men ble bittelitt usikker etter å ha lest div innlegg. Er det kanskje litt "flaut" å bruke ett billigmerke eller er det rett og slett for dårlig? Link to post
Luffe82 Svart 20.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2014 Hva som er dyrt og ikke er jo en diskusjon i seg selv. Bunnstoff produsentene jobber ikke med antall strøk, men tykkelsen på lagene. Pr. boks er vel biltema billigst og Hempel dyrest på selvpolerende. Men ser man på tørrstoffer i boksen, det som blir igjen når bunnstoffet har tørket, er det faktisk motsatt. -morten- det at selvpolerende blir for tykt og sprekker er rart. Fordelen til selvpolerende er at når båten går opp høytrykksspyler man av mesteparten, slik at når nye lag kommer på så blir det ikke lag på lag. I motsetning med hardt bunnstoff. Jotun og Hempel anbefaler faktisk hardt på de båtene som ligger mye stille, ettersom det er mer tensider i disse. Grunnen til å ha selvpolerende er egentlig ikke å slite av det øverste laget for å løsne ruer etc. men at det ikke skal bygge når nye lag kommer på. Det er også her giftstoffene som skal gjøre hoved delen av jobben med å holde skroget rent. Link to post
-morten- Svart 20.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2014 For meg er pris mindre viktig.. mere opptatt av at stoffet er bra og lett å jobbe med. Vi gjorde nok lit feil med tidilgere båter og smurte hverdt år med selvpolerende og klarte dermed ikke å slite av riktig alt.. Hempelen virker jo glattere og smidigere og for en fartsbåt tror jeg dette er like bra.. Kommer nok til å fortsette med Hempel hardt bunnstoff Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
index Svart 20.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2014 På båten vi har nå bruker jeg mørkeblå Hempel hardt bunnstoff, og er veldig fornøyd med det.. gror veldig lite, bare å spyle av slim og grønske med høytrykkspyler om høsten og flekke på.. man trenger ikke å helsmøre hverdt år. Det trenger man da heller ikke med selvpolerende! Jeg har båten oppe en ukes tid hvert annet år, og flekker der det er tynt hvis det ellers ser greit ut. Helsmøring hvert fjerde eller sjette år, alt ettersom... "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Roger og Olina Svart 20.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2014 Wow, 4-6 år? Og du ligger med denne i saltvann og i f.eks brakkvann? Link to post
index Svart 20.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2014 I saltvann ja. Brukes flittig hele året. Ikke noe problem det. Båten har ett strøk hvitt hardt bunnstoff underst, og slvpolerende svart over. Da er det lett å se når det selvpolerende begynner å bli slitt, og legge på nytt der det trengs. Ikke noe poeng i å kline på tykke lag, selvpolerende har samme effekt hele veien gjennom;-) "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Roger og Olina Svart 20.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2014 Var ikke klar over dette. Jeg trodde bunnstoff mistet noe av sine egenskaper etter 1 års tid... Link to post
Lars H. Svart 20.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2014 Det aktive stoffet, kopper, er jevnt fordelt i malingen slik at etter som malingen slites, kommer det stadig frem nytt aktivt stoff. Derfor navnet selvpolerende. Selv flekker jeg som mange kun over der det er tynnslitt en gang i året før sjøsetting, og da går det med under en litersboks bunnstoff til min Saga 27. Helstoffing har jeg kun foretatt to ganger siden 1987. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
aebi Svart 21.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2014 Noen som har prøvd å blande inn kobberpasta i bunnstoffet? Link to post
Lars H. Svart 21.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2014 Nei, hvorfor det når bunnstoffet (Seajet) gjør jobben uten noe mer dill dall? Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Julie III Svart 21.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2014 Min erfaring er at groing har mer med hvor båten ligger og hvor mye man bruker den, enn type/merke. Har hatt båt liggende i 3 forskjellige havner med forskjellige resultat. Lå innerst i en bukt for noen år siden med Jotun Non stop og var plaget med groe, flyttet båten ca 0,5nm syd til Drøbak, og båten var nesten fri for groe. Da jeg lå i Drøbak, kjøpte jeg en kamerats båt, han benyttet Seajet og var ikke plaget med groe. Jeg hadde plass 2 brygger lenger ut, brukte samme bunnstoff, og samme ant strøk, med samme type rulle... Fullt av groe på høsten Båten jeg har nå med VC17 lå først i Drøbak, der ble det antydninger til rur, men i Son var det bare å blåse rent med høytrykk og legge på nytt lag... Prøv deg litt frem og se hva som funker er mitt råd Link to post
hanto1 Svart 21.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2014 Flekker med Mille, er drøy i bruk og gjør jobben greit. Ligger ute minst 262 dager i året. Som regel er det bare litt sly, det viktigste med selvpolerende er hyppig bruk. Link to post
Hakkannen Svart 21.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2014 ..prøvd å blande inn kobberpasta i bunnstoffet? Skal prøve ei stripe med bunnstoff iblandet mer kobberstøv nå til våren, blir spennende å se om det har en virkning. Maritim sitt bunnstoff fungerer fint, men ser jo det slimer seg til litt her og der. Gjerne mer kobber vil hindre dette? Link to post
Lars H. Svart 21.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2014 Og hva er problemet med litt slim? Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Eureka Svart 21.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2014 Litt OT, men vil det redusere groe om man er flink til å skrape bort rur, blåskjell mm fra flytepotongene på utriggere og brygge? Ser at dette er et av de årlige gjøremålene i båtforeninga over gata for brygga mi. Link to post
Hakkannen Svart 22.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2014 Og hva er problemet med litt slim?Slimet skaper grobunn for andre ufyseligheter, som f.eks. disse slimete "fingrene" som av og til gror ut helt akter under speilet og framover mot kjølen. Kan slikt unngås går båten betraktelig lettere gjennom vannet - noe som fører til en kjekkere seilas, det skjer mer når seilene fylles med vind, og bedre drivstofføkonomi når jeg går for motor. En annen ting er at jeg foretrekker å ta opp båten annen hvert år i stedet for hvert år, både med tanke på at det koster å ha 45' på land og arbeidet dette fører med seg. Å bunnsmure båten er forsåvidt en grei jobb i godt vær, men det er mye annet jeg setter foran, har litt mange prosjekter på gang og har alltid mer enn nok å ta meg til Derfor; kan litt ekstra kobberpulver i bunnstoffet sørge for at det skal litt mer til før ting fester seg (både slim, fingrer, tang, rur og annet tjafs) kan tid og penger bli brukt på ting som er kjekkere enn å ha båten på land hvert år Link to post
Nagel Svart 22.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2014 Jeg har selv god erfaring med Maritims bunnstoff (har bare brukt det blå, men vil anta at det sorte oppfører seg likt). Pris på bunnstoff er en uvesentlig kostnad i båtsammenhengen etter min mening (og det å ha båt er nok uansett ikke den beste måten å spare penger på...;-) Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn