Jump to content

En eller to brytere på to Rocca vindusviskermotorer ?


Trophy

Recommended Posts

Som overskriften viser så skal eg montere 2 vindusviskermotorer på båten og eg kunne tenkt meg å bruke bare 1 bryter pga trangt om plassen for å skjule ledningene over vinduene. Vindusviskermotor er Rocca w12 med 2 hastigheter og selvparkering. Noe i veien for det ?

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post

Noko i veien for det?

Ja, så avgjort. Å berre leggja fram ledningar til begge frå samme bryter, kobler motorene sammen på ein slik måte at begge må komma i parkeringsposisjonen samtidig, for å stoppa. I praksis vil det sei at selvparkering ikkje virker.

I dagens verden av elektroniske dupeditter og dingsbomser, vil eg tru der er ein vei forbi dette problemet, men eg kan ikkje sjå den.

 

Magne

Link to post

Noko i veien for det?

Ja, så avgjort. Å berre leggja fram ledningar til begge frå samme bryter, kobler motorene sammen på ein slik måte at begge må komma i parkeringsposisjonen samtidig, for å stoppa. I praksis vil det sei at selvparkering ikkje virker.

 

Skal teste litt med 2 kabler med 4 ledninger... var rimelig tynne de på vindusviskermotoren. Kan eg bruke samme tykkelse på ca 2 meter lengde ?

bilde

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post

Felles drift av motorene er helt greit med bare + og minus, men da uten autopark.

Prøver å unngå den varianten...

Meiner du kan få kjøpt ein styringsboks som tar seg av parkering og intervall til den type viskermotorer. Med ein bryter og antall berøringer av bryter, bestemmer funksjonen av viskerne.

Synes å huske at den var rimelig dyr og "instrumentpanel-kassa" som eg bygger har dårleg plass...

Edited by Trophy (see edit history)

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post

Monter to dioder på ca 20A. Har tre viskermotorer jeg, på en bryter og alle parkerer. Kan hjelpe fikse skjema og dioder.

Der trur eg løsningen kom, men diodene må tola godt over 12 volt, gjerne 200, for det kjem eit kraftig spenningssjokk med det samme desse motorane stopper.

Link to post

Fordelen med to brytere er vel hvis man før sjø skrått inn over rutene. Jeg har merket at den ene ruta kan være helt tørr mens den andre stadig får sjøsprøyt når jeg går i ugunstig vinkel mot bølger. Da er det greit om bare den pusseren som er på den våte ruta går...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post

Trophy; Hvilken diameter har du på det gjengede partiet (delen som går gjennom glasset) ? Jeg skulle gjerne byttet ut våre viskere, som er av compact typen, med den typen som du har.

 

Mener våre viskere har 9 mm. gjennomføring, mens de noe større har 16 mm. Da det er umulig (?) å borre i herdet glass, må vi holde oss til 9mm som hullet i vinduet er på.

Link to post
  • 4 weeks later...

Fordelen med to brytere er vel hvis man før sjø skrått inn over rutene. Jeg har merket at den ene ruta kan være helt tørr mens den andre stadig får sjøsprøyt når jeg går i ugunstig vinkel mot bølger. Da er det greit om bare den pusseren som er på den våte ruta går...

Ja, det blir nok 2 brytere....har allerede laget hull til 2

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×
×
  • Create New...