Trophy Posted February 9, 2014 Share Posted February 9, 2014 Som overskriften viser så skal eg montere 2 vindusviskermotorer på båten og eg kunne tenkt meg å bruke bare 1 bryter pga trangt om plassen for å skjule ledningene over vinduene. Vindusviskermotor er Rocca w12 med 2 hastigheter og selvparkering. Noe i veien for det ? Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Dinamo Posted February 9, 2014 Share Posted February 9, 2014 Noko i veien for det? Ja, så avgjort. Å berre leggja fram ledningar til begge frå samme bryter, kobler motorene sammen på ein slik måte at begge må komma i parkeringsposisjonen samtidig, for å stoppa. I praksis vil det sei at selvparkering ikkje virker. I dagens verden av elektroniske dupeditter og dingsbomser, vil eg tru der er ein vei forbi dette problemet, men eg kan ikkje sjå den. Magne Link to post
Fusebox Posted February 9, 2014 Share Posted February 9, 2014 (edited) Felles drift av motorene er helt greit med bare + og minus, men da uten autopark. Edited February 9, 2014 by Fusebox (see edit history) Link to post
Zeiss Posted February 9, 2014 Share Posted February 9, 2014 Meiner du kan få kjøpt ein styringsboks som tar seg av parkering og intervall til den type viskermotorer. Med ein bryter og antall berøringer av bryter, bestemmer funksjonen av viskerne. Link to post
Trophy Posted February 9, 2014 Author Share Posted February 9, 2014 Noko i veien for det? Ja, så avgjort. Å berre leggja fram ledningar til begge frå samme bryter, kobler motorene sammen på ein slik måte at begge må komma i parkeringsposisjonen samtidig, for å stoppa. I praksis vil det sei at selvparkering ikkje virker. Skal teste litt med 2 kabler med 4 ledninger... var rimelig tynne de på vindusviskermotoren. Kan eg bruke samme tykkelse på ca 2 meter lengde ? Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Trophy Posted February 9, 2014 Author Share Posted February 9, 2014 (edited) Felles drift av motorene er helt greit med bare + og minus, men da uten autopark. Prøver å unngå den varianten... Meiner du kan få kjøpt ein styringsboks som tar seg av parkering og intervall til den type viskermotorer. Med ein bryter og antall berøringer av bryter, bestemmer funksjonen av viskerne. Synes å huske at den var rimelig dyr og "instrumentpanel-kassa" som eg bygger har dårleg plass... Edited February 9, 2014 by Trophy (see edit history) Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
SR400 Posted February 9, 2014 Share Posted February 9, 2014 (edited) Monter to dioder på ca 20A. Har tre viskermotorer jeg, på en bryter og alle parkerer. Kan hjelpe fikse skjema og dioder. Edited February 9, 2014 by Kaptein NMBF (see edit history) http://nmbf.no http://baatene.blogspot.no Link to post
Trophy Posted February 9, 2014 Author Share Posted February 9, 2014 Monter to dioder på ca 20A. Har tre viskermotorer jeg, på en bryter og alle parkerer. Kan hjelpe fikse skjema og dioder. Ja, interessert i å se på det Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Dinamo Posted February 9, 2014 Share Posted February 9, 2014 Monter to dioder på ca 20A. Har tre viskermotorer jeg, på en bryter og alle parkerer. Kan hjelpe fikse skjema og dioder. Der trur eg løsningen kom, men diodene må tola godt over 12 volt, gjerne 200, for det kjem eit kraftig spenningssjokk med det samme desse motorane stopper. Link to post
SR400 Posted February 9, 2014 Share Posted February 9, 2014 (edited) Har kjørt to sesonger med de i min båt. har tre tmc pussermotorer. Disse er mer enn store nok. Jeg monterte en diode til hver hastighet på hver motor. Monterte også regnsensor for å slippe interval bryter. Link til diodene her Link til regnsensor her hvis det var interessant Edited February 9, 2014 by Kaptein NMBF (see edit history) http://nmbf.no http://baatene.blogspot.no Link to post
Trophy Posted February 9, 2014 Author Share Posted February 9, 2014 Da lurer eg på hvordan dette kobles ? Regnsensor står eg over foreløpig. ..tenker vindusspyler som neste på listen :-) Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
SR400 Posted February 9, 2014 Share Posted February 9, 2014 http://nmbf.no http://baatene.blogspot.no Link to post
NovaMan Posted February 10, 2014 Share Posted February 10, 2014 Har kjørt to sesonger med de i min båt. har tre tmc pussermotorer. Disse er mer enn store nok. Jeg monterte en diode til hver hastighet på hver motor. Monterte også regnsensor for å slippe interval bryter. Link til diodene her Link til regnsensor her hvis det var interessant Heisan Hvordan er erfaringen din med regnsensoren? Tåler sensoren sjøsprøyt og det salte vannet over tid? Link to post
SR400 Posted February 10, 2014 Share Posted February 10, 2014 Regnsensoren sitter på innsiden av vinduet, så den har det ikke vondt. Jeg slår på vinduspusseren når jeg reiser og slår den ikke av før jeg er hjemme. Fungerer helt utmerket. Når det kommer duskregn så er dette helt nydelig. http://nmbf.no http://baatene.blogspot.no Link to post
Kjetil1 Posted February 10, 2014 Share Posted February 10, 2014 Fordelen med to brytere er vel hvis man før sjø skrått inn over rutene. Jeg har merket at den ene ruta kan være helt tørr mens den andre stadig får sjøsprøyt når jeg går i ugunstig vinkel mot bølger. Da er det greit om bare den pusseren som er på den våte ruta går... Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
SR400 Posted February 10, 2014 Share Posted February 10, 2014 En bryter med flere sensorer kanskje? http://nmbf.no http://baatene.blogspot.no Link to post
Trophy Posted February 10, 2014 Author Share Posted February 10, 2014 Da blir det 2 sett med kabler likevel, ser det ut som...hvor store er diodene ? Trenger eg dioder om eg bruker 2 brytere ? Eg har plass til 2 brytere Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
SR400 Posted February 10, 2014 Share Posted February 10, 2014 Nei, da trenger du ikke dioder. Skjønner ikke hvorfor du må ha dobbelt sett men,. Hadde nok vert litt lettere å sett hvor du skulle montert dette. http://nmbf.no http://baatene.blogspot.no Link to post
Trophy Posted February 12, 2014 Author Share Posted February 12, 2014 Skal se litt nærmere på dette i helgen. Er litt bekymret for boring av hull til aksel...noen spesielle hensyn / tips til dette ? Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Fusebox Posted February 13, 2014 Share Posted February 13, 2014 Trophy; Hvilken diameter har du på det gjengede partiet (delen som går gjennom glasset) ? Jeg skulle gjerne byttet ut våre viskere, som er av compact typen, med den typen som du har. Mener våre viskere har 9 mm. gjennomføring, mens de noe større har 16 mm. Da det er umulig (?) å borre i herdet glass, må vi holde oss til 9mm som hullet i vinduet er på. Link to post
Trophy Posted February 13, 2014 Author Share Posted February 13, 2014 Min er 16mm, men kanskje den korteste akselen er tynnere. ... Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Trophy Posted February 13, 2014 Author Share Posted February 13, 2014 (edited) Dobbel post Edited February 13, 2014 by Trophy (see edit history) Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
SR400 Posted February 13, 2014 Share Posted February 13, 2014 Hadde samme problem med hull i frontruta på min. Der stod det en liten blank pussermotor som var svært upresis og som bråka noe inn i hæl...... Fikk en kamerat til å dreie om akselen i TCM motoren til det ene vinduet. Så kjenner du noen med en dreibenk så får du det nok til :) http://nmbf.no http://baatene.blogspot.no Link to post
Fusebox Posted February 14, 2014 Share Posted February 14, 2014 Ja, jeg har en kompis med dreiebenk :-) Skal gi det et forsøk. TMC viskeren er helt grei både i funksjonalitet og pris, og jeg har også en død compact variant liggende i en pose et sted... Link to post
Trophy Posted March 9, 2014 Author Share Posted March 9, 2014 Fordelen med to brytere er vel hvis man før sjø skrått inn over rutene. Jeg har merket at den ene ruta kan være helt tørr mens den andre stadig får sjøsprøyt når jeg går i ugunstig vinkel mot bølger. Da er det greit om bare den pusseren som er på den våte ruta går... Ja, det blir nok 2 brytere....har allerede laget hull til 2 Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now