Jump to content

En eller to brytere på to Rocca vindusviskermotorer ?


Trophy

Recommended Posts

Som overskriften viser så skal eg montere 2 vindusviskermotorer på båten og eg kunne tenkt meg å bruke bare 1 bryter pga trangt om plassen for å skjule ledningene over vinduene. Vindusviskermotor er Rocca w12 med 2 hastigheter og selvparkering. Noe i veien for det ?

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post

Noko i veien for det?

Ja, så avgjort. Å berre leggja fram ledningar til begge frå samme bryter, kobler motorene sammen på ein slik måte at begge må komma i parkeringsposisjonen samtidig, for å stoppa. I praksis vil det sei at selvparkering ikkje virker.

I dagens verden av elektroniske dupeditter og dingsbomser, vil eg tru der er ein vei forbi dette problemet, men eg kan ikkje sjå den.

 

Magne

Link to post
  Dinamo skrev On 9.2.2014 at 16.00:

Noko i veien for det?

Ja, så avgjort. Å berre leggja fram ledningar til begge frå samme bryter, kobler motorene sammen på ein slik måte at begge må komma i parkeringsposisjonen samtidig, for å stoppa. I praksis vil det sei at selvparkering ikkje virker.

 

Skal teste litt med 2 kabler med 4 ledninger... var rimelig tynne de på vindusviskermotoren. Kan eg bruke samme tykkelse på ca 2 meter lengde ?

bilde

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
  Fusebox skrev On 9.2.2014 at 19.49:

Felles drift av motorene er helt greit med bare + og minus, men da uten autopark.

Prøver å unngå den varianten...

  Zeiss skrev On 9.2.2014 at 19.53:

Meiner du kan få kjøpt ein styringsboks som tar seg av parkering og intervall til den type viskermotorer. Med ein bryter og antall berøringer av bryter, bestemmer funksjonen av viskerne.

Synes å huske at den var rimelig dyr og "instrumentpanel-kassa" som eg bygger har dårleg plass...

Redigert av Trophy (see edit history)

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
  Kaptein NMBF skrev On 9.2.2014 at 20.22:

Monter to dioder på ca 20A. Har tre viskermotorer jeg, på en bryter og alle parkerer. Kan hjelpe fikse skjema og dioder.

Der trur eg løsningen kom, men diodene må tola godt over 12 volt, gjerne 200, for det kjem eit kraftig spenningssjokk med det samme desse motorane stopper.

Link to post
  Kaptein NMBF skrev On 9.2.2014 at 21.11:

Har kjørt to sesonger med de i min båt. har tre tmc pussermotorer. Disse er mer enn store nok. Jeg monterte en diode til hver hastighet på hver motor. Monterte også regnsensor for å slippe interval bryter. Link til diodene her Link til regnsensor her hvis det var interessant

 

Heisan

 

Hvordan er erfaringen din med regnsensoren? Tåler sensoren sjøsprøyt og det salte vannet over tid?

Link to post

Fordelen med to brytere er vel hvis man før sjø skrått inn over rutene. Jeg har merket at den ene ruta kan være helt tørr mens den andre stadig får sjøsprøyt når jeg går i ugunstig vinkel mot bølger. Da er det greit om bare den pusseren som er på den våte ruta går...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post

Trophy; Hvilken diameter har du på det gjengede partiet (delen som går gjennom glasset) ? Jeg skulle gjerne byttet ut våre viskere, som er av compact typen, med den typen som du har.

 

Mener våre viskere har 9 mm. gjennomføring, mens de noe større har 16 mm. Da det er umulig (?) å borre i herdet glass, må vi holde oss til 9mm som hullet i vinduet er på.

Link to post
  • 4 uker senere...
  Kjetil1 skrev On 10.2.2014 at 14.28:

Fordelen med to brytere er vel hvis man før sjø skrått inn over rutene. Jeg har merket at den ene ruta kan være helt tørr mens den andre stadig får sjøsprøyt når jeg går i ugunstig vinkel mot bølger. Da er det greit om bare den pusseren som er på den våte ruta går...

Ja, det blir nok 2 brytere....har allerede laget hull til 2

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...