Jump to content

Hovedbryter på start eller ei?

index

Recommended Posts

Skulle hjem fra hytta i går, i et skikkelig drittvær. På med hovedbrytere, tenning på. Da jeg skulle starte ble alt svart. Feilsøkte litt med valne fingre, og fant ut at hovedbryteren til startbatteriet var synderen. Så da ble det å flytte begge kablene til samme pinne for å få start. Mistenker at samme bryter har plaget meg før også. Men hvordan har dere andre det? Er det vanlig med hovedbryter på start? Det er jo egentlig en litt unødig feilkilde...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

For min del føles det sikrere. Både med tanke på utlading når båten ligger i ro, men det beste er å ha muligheten til å bryte strømmen fort som bare det om det en gang lukter svidd kabelisolasjon, om det skulle skje. Men det er jo ikke hovedbryter på bilen min og det har jo gått bra.

Litt det jeg også tenker, har aldri opplevd problemer med starter som henger seg opp.

Kvaliteten er sikkert grei nok den, den har tross alt virket siden 1978. Jeg kan åpne den og pusse rene kontaktene, gjorde det på forbruk for noen år siden. Men jeg tror jeg like godt skifter den. Har lyst på BEP, men da må jeg legge om kablene og de er jo noe stive. Så jeg tror jeg går for en Hella bryter, denne skal tåle 1000A i 10 sek. Burde vel holde det...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Ekstra viktig for deg med aluminiumsbåt vil jeg tro. Men det er jo greit med brytere ja, helt klart. Så lenge de funker i alle fall. Fryktelig irriterende når de ikke vil mer...

Jag har separat huvudbrytare på alla batterier (4 st, 3+1) och huvudsäkring även i serie med startbatteriet.

Skulle aldrig vilja vara utan detta. Tänk på att det är batteriströmmen som är det farliga om den kommer på villovägar. En bra brytare på varje batteriplus och säkring nära batterierna skyddar från kabelbrand, och kostar ganska lite i sammanhanget. Det är ju kanske bara 10-15mm avstånd vid startmotorn mellan plus och jord, och det behövs inte mer än en kabel som skakar loss för att det skall bli kortslutning och kabelbrand..... :sad:

OT: Att ha en brytare för varje batteri gör att man enkelt kan koppla isär flera förbrukarbatterier från varandra också.

Ingemar E.

NB Forum

Men det er jo ikke hovedbryter på bilen min og det har jo gått bra.

En bil kan man rulla in till vägkanten och kliva ur OM det händer, det är inte lika lätt om man sitter i en båt.

Dessutom genomgår bilen en årlig besiktning eller service, medan även en fin båt efter en tid kan ha förskräckliga brister i elsystemet utan att någon "utomstående" har koll på det.

Ingemar E.

NB Forum

Like lett å klyve ut av båten, bare forferdelig vått;-)

Jeg har aldri hatt noen årlik kontroll eller service på mine biler, selv om jeg har kjørt bil i over 30 år. Og heller aldri opplevd problemer med starter slik som man frykter her. Men jeg kommer nok til å skifte bryter uansett, det er litt greit å kunne gjøre båten helt strømløs. Om ikke annet, så i alle fall av gammel vane...