Jump to content

Båtjakten fortsetter.. Vurderer antikk stålbåt. Har jeg blitt gal?


Kenneth 81

Recommended Posts

Som mange sikkert har fått med seg, så er jeg på jakt etter ny båt.

Kravene er, som før nevnt, minst 25 fot, gode sjøegenskaper, sosial uteplass og komfortabel overnattingsmulighet for minst to voksne.

Foavorittene så langt er Marex 770 Holiday (som nevnt i denne tråden), Polar 770, Årø 28, Tresfjord 28/29 (som, blant annet, nevnt i denne tråden), Biam 800 og Saga 27.

Med andre ord, det er mange forskjellige fine båter som frister! (Steike det e morsomt å være på båtjakt igjen :thumbsup: )

 

Men i går snublet jeg over noe relativt annerledes på finn.no

Nemlig en "urgammel" stålbåt fra 1976, hvist nok bygd i Holland: Link til finn.no

 

Båten ser ut til å være i ok stand, prisen tatt i betraktning. Men annonsen inneholder egentlig ganske lite informasjon (og den oppgitte farten på 17 knop er jeg HELT sikker på at ikke stemmer).

Den ser ut til å ha de viktigste egenskapene jeg ser etter: romslig uteplass (riktignok under tak), toalettrom, soveplass for to i baugen, stort pantry, dieselvarmer, og ei ok sittegruppe under dekk.

Den store bakdelen er at jeg ikke kjenner motoren i det hele tatt. Det står hvistnok en Hanomag 100-hesters dieselmotor i den. Sannsynligvis like gammel som båten selv.

 

Dermed melder en hel haug med spørsmål seg:

Kjenner noen til denne motoren? Er det i det hele tatt mulig å få tak i deler til den, eller må jeg regne med ett motorbytte i den nærmeste fremtid?

Kjenner noen til båttypen eller denne båten konkret?

Hva er fallgruvene/risikomomentene med å kjøpe en nesten 40 år gammel stålbåt?

Hva bør jeg se etter? Hvordan sjekker man kvaliteten på skroget?

 

Båten er jo gammel og en smule sliten, men jeg ser litt potensiale i den. Det krever selvsagt en god del arbeid å få den ship-shape, og jeg må nok regne med å måtte ut med 100-150.000 etterhvert for å bytte motoren...

Kort sagt, har jeg blitt helt gal som vurderer denne båten selv om jeg har null peiling på stålbåter? :sweat:

 

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Det hadde nok helt sikkert spart meg for potensielle hodepiner, men det er jo morsomt å vurdere litt "rare" alternativ og! :smiley:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Nei, for meg virker det mer som at du er fornuftig og reflekterende!

Her tror jeg du kan få veldig mye båt for en rimelig penge. For en sånn pris må du selvfølgelig regne med noen utfordringer, men er ikke det halve vitsen med å kjøpe en slik båt? Det kan være gøy det og.

Vil du helst slippe slike utfordringer så kjøp en ny båt. Ikke for det, det er ikke sikkert du slipper med en ny heller! Men igjen, det er utfordringer som skaper livet!

Link to post
Share on other sites

Med mindre det er store rustskader på skroget ser da ikke dette galt ut. Krabb inn i alle skott og hulrom innvendig, se etter rust. Båten ser såpass billig ut at du har noe å gå på med litt sveising, evnt sandblåsing korrosjonsbehandling utvendig. Hannomag var en grei motor i bil i gamle dager, og kan gå i mange år. Delesituasjonen vet jeg ikke noe om.

Mye båt for pengene ser det ut til.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

bare en liten innskytelse! det er mange som får utfordringer og hodepine ved kjøp av ny båt også! selv annerkjendte leverandører leverer uferdige produkter.. Kjøper man en 3-7 år gammel båt får man en uten barnesykdommer og man ser om ting holder mål kvalitetsmessig

 

Den stålbåten der kan jo bli et morsomt prosjekt, men en god del jobb må du nok påberegne..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Hei, Kenneth, hvis du har lyst til å lese deg opp på stålbåter, kan du gå inn på "Ståltråden" her på forumet. Der får du gode råd om hva du skal se etter på en slik båt. Jeg ser at max fart er 17 knop-------det tror jeg du skal ta med "en klype salt" :giggle: Ellers er det jo hyggelig at noe tør tenke litt "alternativt" :lol:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Sannsynligvis er ikke Hanomag'en originalmotor. Hollenderene pleide å montere motorer mellom 40- og 60 hk. Dessuten monterte de ror- og propellaksling i karbonstål med lagre (foringer) i messing/bronse. På denne bakgrunnen vil jeg anta at det allerede er gjort en del med båten. De pleide heller ikke å være isolerte. Derfor kan det være problemer med kondensering.

 

På denne konstruksjonen, i tillegg til ovennevnte, så er propelltunnelen en rustfelle. Dessuten har vinduene lett for å lekke. Da blir det rust i platene og det kan være vanskelig å få vinduene tette når skaden har kommet så langt.

 

Bortsett fra ovennevnte er dette greie båter. Slike båter pleier å ruste fra innsiden. Utvendig vil det vises meget godt. For kontroll kommer du langt med lommelykt, smidighet, speil og stor skrutrekker.

Link to post
Share on other sites

Nei, for meg virker det mer som at du er fornuftig og reflekterende!

Her tror jeg du kan få veldig mye båt for en rimelig penge. For en sånn pris må du selvfølgelig regne med noen utfordringer, men er ikke det halve vitsen med å kjøpe en slik båt? Det kan være gøy det og.

Vil du helst slippe slike utfordringer så kjøp en ny båt. Ikke for det, det er ikke sikkert du slipper med en ny heller! Men igjen, det er utfordringer som skaper livet!

 

Takk for tilbakemeldingen! Det er jo helt klart en båt som byr på visse utfordringer, men til gjengjeld så er det jo en båt som jeg har muligheten til å tilpasse mine egne behov og min egen smak med tid og stunder. :smiley:

 

Med mindre det er store rustskader på skroget ser da ikke dette galt ut. Krabb inn i alle skott og hulrom innvendig, se etter rust. Båten ser såpass billig ut at du har noe å gå på med litt sveising, evnt sandblåsing korrosjonsbehandling utvendig. Hannomag var en grei motor i bil i gamle dager, og kan gå i mange år. Delesituasjonen vet jeg ikke noe om.

Mye båt for pengene ser det ut til.

 

Ja, jeg synes også det ser ut som mye båt for pengen. Det store spørsmålet er tilstanden til skroget. Det har jeg litt få forutsetninger til å vurdere selv desverre.

 

 

bare en liten innskytelse! det er mange som får utfordringer og hodepine ved kjøp av ny båt også! selv annerkjendte leverandører leverer uferdige produkter.. Kjøper man en 3-7 år gammel båt får man en uten barnesykdommer og man ser om ting holder mål kvalitetsmessig

 

Den stålbåten der kan jo bli et morsomt prosjekt, men en god del jobb må du nok påberegne..

 

Det blir helt klart en prosjektbåt ja. En nyere Marex 770 Holiday f.eks vil nok være en mye mer "ferdig" båt klar til bruk. På den andre siden så er jo dette en 7 fot lengre båt til halve prisen... Det er mye som taler både for og imot å bli metal-fan denne gangen, hehe :smiley:

 

 

tror ikke det blir bare morro,

Det er bare fantasien som stropper for påkost der, tror jeg da

 

Du har helt klart ett poeng. Det er sikkert mulig å bruke opp til flere hundre tusen bare i arbeid, oppussing og oppgraderinger (og da tenker jeg ikke på motoren engang) om målet er å få en båt som er så god som ny. Og hvis skroget viser seg å være slitent, så er nok den økonoiske ruinen bortimot ett faktum... Men på den andre siden, er skroget rustfritt og man har som mål å få båten i god nok stand til at den er ett trivelig bekjentskap for ferieturer, så er det sikkert mulig å få til mye uten at kontoen blør så alt for kraftig. :thumbsup:

 

Hei, Kenneth, hvis du har lyst til å lese deg opp på stålbåter, kan du gå inn på "Ståltråden" her på forumet. Der får du gode råd om hva du skal se etter på en slik båt. Jeg ser at max fart er 17 knop-------det tror jeg du skal ta med "en klype salt" :giggle: Ellers er det jo hyggelig at noe tør tenke litt "alternativt" :lol:

 

Jeg sitter å blar igjennom ståltråden nå! Stål har helt klart andre utfordringer og problemer enn glassfiber, men glassfiber er ikke akkurat fritt for utfordringer det heller. :rolleyes: På den andre siden så kan jeg mer om glassfiber og er mer "vant" til det, så læringskurven blir garantert bratt om jeg går får å konvertere til stål. Som sagt, så er det først og fremst tilstanden til skroget som bekymrer meg. Med tanke på prisen på båten, og om resten er i grei stand, så bekymrer ikke motoren meg så alt for mye. Om jeg planlegger å beholde båten lenge så kan det godt hende det er vel verdt pengene å finne en brukt Perkins eller Yanmar å lempe ombord. :smiley:

Farten på 17 knop velger jeg å tro er en trykkleif! :giggle:

 

 

Sannsynligvis er ikke Hanomag'en originalmotor. Hollenderene pleide å montere motorer mellom 40- og 60 hk. Dessuten monterte de ror- og propellaksling i karbonstål med lagre (foringer) i messing/bronse. På denne bakgrunnen vil jeg anta at det allerede er gjort en del med båten. De pleide heller ikke å være isolerte. Derfor kan det være problemer med kondensering.

 

På denne konstruksjonen, i tillegg til ovennevnte, så er propelltunnelen en rustfelle. Dessuten har vinduene lett for å lekke. Da blir det rust i platene og det kan være vanskelig å få vinduene tette når skaden har kommet så langt.

 

Bortsett fra ovennevnte er dette greie båter. Slike båter pleier å ruste fra innsiden. Utvendig vil det vises meget godt. For kontroll kommer du langt med lommelykt, smidighet, speil og stor skrutrekker.

 

Etter bildene å dømme så er det ikke nakne stålskroget innomhus i båten. Det store spørsmålet er da om det er isolasjon bak panelene, eller nakne stålskroget med de utfordringene det gir med tanke på kondens. Hvis den har gått uisolert her i Norge i nærmere 40 år, så er det vel ganske stor fare for at kondensen har fått herje ganske heftig med innsiden av skroget... :nonod:

Hva har det å si for båten at akslinger er i karonstål med foringer av messing/bronse? Jeg er helt fersk når det kommer til fast aksling og ror og.... :blush:

Rust rundt vinduene skal det nok ikke være så vanskelig å få sett etter, men for å få undersøkt propelltunellen må vel båten på land?

 

Tusen takk for tilbakemeldingene alle sammen! Det virker som om de fleste vurderer båten ganske likt som meg: som ett prosjekt med potensiale, men som krever en del arbeid.

Andre synspunkter, idéer og tanker leses med stor iver og taknemlighet! :cheers:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Bruk nesen når du er inne i båten. Lukter det mugg, så er det sannsynligvis kondens og mugg på innsiden av panelene. Se etter skader på malte/lakkerte flater. Da kjøper du deg en kjempejobb. Karbonakslinger mot foringer av messing/bronse ruster innmari i saltvann. Ikke noe krise på kanalene i Europa. Propelltunnelen: Smidig/speil/lommelykt/stor skrutrekker- det er ikke noe å se fra utsiden. Om det skulle være store skader, så er det enkelt å sveise inn nye plater.

Link to post
Share on other sites

Bruk nesen når du er inne i båten. Lukter det mugg, så er det sannsynligvis kondens og mugg på innsiden av panelene. Se etter skader på malte/lakkerte flater. Da kjøper du deg en kjempejobb. Karbonakslinger mot foringer av messing/bronse ruster innmari i saltvann. Ikke noe krise på kanalene i Europa. Propelltunnelen: Smidig/speil/lommelykt/stor skrutrekker- det er ikke noe å se fra utsiden. Om det skulle være store skader, så er det enkelt å sveise inn nye plater.

Tusen takk for hjelpen! :thumbsup:

Jeg tror jeg vet nok til å sende selgeren en mail og stille en del spørsmål i det minste.

Det viktigste å finne ut av er vel om det er noen rustskader, om skroget er isolert, om det er mugg i båten og om båten har karbonstålaksler med messing/bronse-foringer.

Om svarene fra selgeren er de rette så frister det å i det minste se på båten, eller kanskje få rekrutert ei vennlig sjel til å ta første titten på båten for meg (jeg er fremdeles i Longyearbyen frem til den 26. mars).

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Båten ser bra ut men hvordan skutesider, skutebunn og under vannlinjen, må undersøkes.

17 knop? 89 000 høres eventyrlig ut.

 

Ser at KNBF har en besiktigelsesmann på Vesterøy.

Steenm Helberg Stormusbrinken 261684 Vesterøy 6937 6969 9060 5744 srhelberg@gmail.com

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

17 knop regner jeg med må være en trykkfeil, hvis ikke så vet den mannen om en hemmelighet noen ingen av oss andre vet om, hehe :smiley:

Så spørs det jo selvsagt hvilken stand båten er i med tanke på prisen....

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Vel... Hanomag ble vel solgt som Mercedes i noen tilfeller på slutten, men noe Mercedes produkt var det langt fra. Men varebilene deres hadde vel stort sett bensinmotor, så det kan godt være at dieselmotorene deres ble kjøpt fra andre.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg ville reist og prøvd den jeg... Får sikkert lov og prøve sove en natt også. Sånne båter kan fort få sjel, litt spesiell og morsom!Men du burde få den opp så du ser hvordan skroget er, snakker av erfaring.. Spør om når sink ble byttet sist på både motor,aksel og skroget. Lykke til! Har en selv på 36 og digger den rolige gangen i sjøen, ikke noen bråe bevegelser :-D

Link to post
Share on other sites

Hei, fin båt det derre, bare en ting hvor kresen er du, er du villig til og ligge ut masse penger og tid på en båt med ukjent merke pluss alder? Så om noen år sitter du med en strøken stålbåt med masse utstyr som ingen vil kjøpe, ihvertfall for den prisen du vil ha. Nei det beste er kjøp en litt dyrere Kjent merke som du ikke trenger og bruke for jæv.... Mye penger på, snakker om erfaring.

Link to post
Share on other sites

Nå blir jeg nok boende på land, men ja, ser helt klart poenget i å finne en båt som er mer "klar til bruk" for å si det sånn.

Via båtplassenjungeltelegrafen så har jeg funnet meg en stålbåt som kanskje kan være ett langt bedre kjøp:

 

Curtevenne 850 GS-OK, en 1983 modell hollender i stål, lukket båt med akterdekk!

 

Annonsen er utdatert men har fått kontakt med selgeren på Facebook og telefon.

Båten er svært godt utrustet, og ser ut til å være i langt bedre stand enn den forige båten.

De største endringene i forhold til annonsen er at båten står uten motor akkurat nå. Peugeut'en takket for seg, men selgeren har fått tak i en Volvo Penta MD21 (hvis jeg husker rett) med 71hk som han skal sette i.

Skroget (under vann, tror jeg), ble sandblåst å grunnet i fjor høst, men er ennå ikke lakket og bunnsmurt.

Dessuten tror jeg han nevnte noe om litt rust rundt ett eller flere av vinduene (jeg skal spørre og undersøke mer om dette)

Ellers virker den som sagt å være i god stand, og den er som sagt veldig godt utrustet.

 

De eneste bakdelene jeg kan se så langt, er at det ikke er takluk(er) ved førerposisjonen, så man blir sittende inne (i stekvarmen?) å styre når passasjerene søker seg til akterdekket på solrike dager. På den andre siden, så vil man jo sette stor pris på å sitte inne når været ikke er fullt så hyggelig. Dessuten så er "kabinen" (soveplassen i baugen) ikke adskillt fra salongen, noe som kanskje ikke alltid er idéellt.

 

Va synes forumets stålekspertise om denne båten? Selgeren virker villig til å gå ned fra 150.000, selv om vi ikke har diskutert pris så hardt ennå. (Må se på den og inspisere den nøye først). Personlig så synes jeg ihvertfall at denne virker som ett langt lurere kjøp enn den andre båten på tross av at den er litt mindre og en del dyrere. :smiley:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Så ut som en grei båt. Men MD21 er ikke det helt store, praktisk max effektuttak fra denne om du ikke skal ta knekken på toppen er vel rundt 40 hk. Pluss at deletilgangen er veldig så som så. Skulle jeg ha gått for stålbåt som jeg lurte på tidligere, måtte det ha vært en med stor akterkabin av den typen det finnes masser av på markedet. . Den så ikke ille ut denne her da, men om du legger til en skikkelig motor er du fort oppe i prisklasse med en mer kurant stålbåt...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

StålKenneth!!

 

Morro! Jeg har siklet på den samme båten jeg Kenneth, men har kommet frem til at jeg ikke har råd mhp at peugeuten ikke var helt pr kasse. Har han skaffet en md 21 er det vel bare å se på båten, forelske seg i den, for så og kliiiine til. :thumbsup:

 

Løp og kjøp!

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.
 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...