Jump to content

Båtjakten fortsetter.. Vurderer antikk stålbåt. Har jeg blitt gal?


Kenneth 81

Recommended Posts

Hvis MD21 er en litt "skjør" motor, så er jo det definitivt noe jeg må tenke hardt på, og ta med i vurderingen.
På den andre siden så er prisen lav, og det er vanskelig å finne så store og fine båter innenfor mitt budsjett. Da blir det snekker med mer kurante motorer som blir de reelle alternativene.

En mulighet er jo å se båten som en langtidsinvestering og la Volvoen putre og gå, og stelle fint med den og ikke belaste den for mye fram til jeg kanske kan investere i en mer kurant motor?

Det blir vel dyrere til sammen enn å finne en dyrere båt med rette motoren med en gang, men på den andre siden så har jeg jo båten med en gang i stedet for om 2-3-4 år.

 

Det er myyye å tenke på når man vil ha seg finest mulig båt på ett begrenset budsjett :sweat:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Md 21 er bra motorer dem men man må ikke kjøre dem varme får da går toppen som er i aluminium eller tom for olje hehe

 

Med andre ord, så bør det gå bra så lenge jeg følger godt med på temperaturen?

Kan det kanskje være en idé å sette inn ekstra temperaturmålere for å f.eks holde øye på tempen på toppen og kanskje eksostemp?

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

 

En mulighet er jo å se båten som en langtidsinvestering og la Volvoen putre og gå, og stelle fint med den og ikke belaste den for mye fram til jeg kanske kan investere i en mer kurant motor?

 

 

Det var det jeg vurderte da jeg siklet etter den :yesnod: . Da blir det nachspiel hos deg i stålbåt på sand da Kenneth! Om jeg så skal slepe deg dit. Hehehe

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.
 

Link to post
Share on other sites

Du kan jo gi ham et bud på 80.000, med forbehold om at det reduseres med 10.000 for hver knop den mangler på de oppgitte 17 - dermed ender du opp med 20.000 for å ta imot den :saint:

 

Fra spøk til alvor: sikkert et utgangspunkt for en kjekk båt, men regn med mye arbeid og utlegg for å få den "ship shape" ...

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Ja, den 17-knops racing-stålbåten tror jeg kanskje kan trenge både ett og to skippertak for å komme på ett fint nivå :giggle:

Men har kommet over ett alternativ som jeg liker bedre: Curtevenne 850 GS-OK

Litt nyere, dyrere og mye finere båt, oppgitt til litt mer realistiske 7 knop, hehe :smiley:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Mariniseringsdeler er nærmest umulig og få fatt i til MD 21. FW sirkulajonspumpe, kjølere og manifoiler mm. Det er ellers en ræva konstruksjon der man kun kan belaste motoren ca 60 % før toppen krøller seg. Mener disse gikk ut av produksjon for over 30 år siden så det sier seg selv at og installere noe sånt er fånyttes på lengre sikt.

Link to post
Share on other sites

Har gjort litt Internett-forsking på MD21. Etter det jeg klarer å finne så er problemene i stor grad knyttet til bruk i planende båter på høyt turtall (4000 rpm eller mer), noe motoren ikke tåler. Men i snekker/deplasementbåter og lavt turtall så funker den hvist fint.

Deletilgangen er vel det mest problematiske. Må vel på bruktmarkedet for å finne det meste. Men kjølere kan vel erstattes med uoriginale varmevekslere? Manifoiler og pumper er det nok værre med...

 

Sent from my GT-I9506 using Tapatalk

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Kanskje Sæbøs forslag om å kjøpe båten motorløs og å sette inn en gammel Ford (eller noe annet) kanskje kan være den beste løsningen.

Men jeg ser for meg at det kan bli veldig mye arbeid. Dessuten så må jeg vel bytte girkasse også?

Og er virkelig en motor til 30.000 noe å satse på?

 

Sent from my GT-I9506 using Tapatalk

 

Redigert av Kenneth (KAH81) (see edit history)

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Hvis det går å ann å få tak i en grei motor til 25-30.000, så kan det kanskje være verdt å tenke på å beholde MD21ern og heller bytte når den gir seg? Forutsatt at 21ern er i god stand

 

Sent from my GT-I9506 using Tapatalk

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Kanskje Sæbøs forslag om å kjøpe båten motorløs og å sette inn en gammel Ford (eller noe annet) kanskje kan være den beste løsningen. Men jeg ser for meg at det kan bli veldig mye arbeid. Dessuten så må jeg vel bytte girkasse også? Og er virkelig en motor til 30.000 noe å satse på?

 

 

Kommer an på hva det ligger i "overhalt" ny exmanifoil er pluss.

Det mest ekstreme jeg vet om er 84000 timer, den ble byttet ut da for mange hester forsvant i romslige sylindre.

var det med Gear og aksel?

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...