Jump to content

Dreie ned 45mm aksling til å passe 40mm cv-ledd

godthaab-

Recommended Posts

Hei godtfolk!

Har smått begynt å planlegge våren/sommerns store båtbegivhenhet som er å få montert propellanlegg. Jeg har kjøpt komplett propellanlegg nytt for en stund siden, men har ikke registrert før i dag at cv-leddet jeg har fått er for 40mm aksling. Mens resten av anlegget er 45mm. Cv leddet skal monteres rett på giret og er i seg selv kraftig nok for motoren på 120hk. Mitt spørsmål er da kan jeg få dreid ned enden av akslingen til å passe cv-leddet uten at dette vil få konsekvenser. Dette er et felt jeg ikke har vært mye borti så det hadde vært supert å få høre hva ringrevene ville gjort :)

Erik

Tror dette går helt utmerket.. 120hk på en 40mm aksel er mer godt nok.. med mindre du har veldig høy utveksling på gearet.. men da snakker vi nok om en god høyere enn 3:1, noe som ikke vanlig utveksling.. Selv kjørte jeg 200hk med 1,5 i utveksling på en 32mm aksel

Bare sørg for en radius ved overgangen 40 til 45mm..

Edited by Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Enig. Med en myk pen overgang fra Ø45 til 40 burde dette gå bra

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Det går ikke an å dreie opp leddet til 45mm da? Jeg for min del hadde følt meg mer komfortabel med en slik løsning...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Det går ikke an å dreie opp leddet til 45mm da? Jeg for min del hadde følt meg mer komfortabel med en slik løsning...

Det går an, men da må man absolutt sjekke- og få godkjenning av produsenten av leddet på oppboringen.

Klemboss Ø45 inv. og Ø75 utv. er standard etter en katalog jeg har. Det klembosset du har er Ø40 inv. og ø65 utv. etter samme katalog.

Du må da dreie opp flensen til Ø75, og da må du vurdere om du har gods nok til å øke diameteren med 10 mm.

Drei ned akslingen, det er enkelt og raskt. kostnaden er marginal... Det er overkill så det holder med en Ø45 aksel på 120hk motor.. .. Det er helt normalt på de fleste mekaniske konstruksjoner at en aksel som går i ett boss har en lavere diameter enn selve akselen..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Jeg ville også bare dreid ned aksel, begynner du å styre med større klembos osv. Så kommer dette til å føre med seg kostnader. Tipper at et verksted klarer å dreie denne akselen på en arbeidstime, selve dreiejobben går fort, men det er litt rigging når en dreier en lang aksling