Jump to content

Har ni problem med nytt rostfritt/syrafast?

Svensk

Recommended Posts

Monterade förra våren ny badstege som sattes fast i 6 bultar. 4 som inköptes för 7-8 år sedan och 2 helt nya. De nya är röda som räven även om det är A4. Efter många telefonsamtal får jag klart för mig att specar på A4 har ändrats och numera inte kan betraktas som syrafast.

Får till svar att numera är det A5 som är syrafast.

Har någon erfarenheter?

Bare tull, du har fått levert Kinavare uten verifisert legeringsinnehold. Man har fusket med sammensetningen. Ikke tilskrekkelig innehold av krom, nikkel og molybden. Dessverre mer og mer vanlig.

Sjekk med en enkel magnet. syrefast er ikke magnetisk.

Edited by Chiefengineer (see edit history)

Bare tull, du har fått levert Kinavare uten verifisert legeringsinnehold. Man har fusket med sammensetningen. Ikke tilskrekkelig innehold av krom, nikkel og molybden. Dessverre mer og mer vanlig.

Sjekk med en enkel magnet. syrefast er ikke magnetisk.

Kjøp ordentlig syrevask og vask av rødfargen. Ikke uvanlig at du må gjøre det noen ganger i løpet av sesongen for å holde finishen i topp shape. Med rett type er det bare snakk om et lett fillestrøk så er rødfarga borte om boltene holder noenlunde kvalitet.

Jeg er ikke mye plaget på denne båten med slikt men har uansett alltid en flaske liggende ombord slik at antydninger kan tas umiddelbart. Etterpoler med autosol.

Kjøp ordentlig syrevask og vask av rødfargen. Ikke uvanlig at du må gjøre det noen ganger i løpet av sesongen for å holde finishen i topp shape. Med rett type er det bare snakk om et lett fillestrøk så er rødfarga borte om boltene holder noenlunde kvalitet.

Jeg er ikke mye plaget på denne båten med slikt men har uansett alltid en flaske liggende ombord slik at antydninger kan tas umiddelbart. Etterpoler med autosol.

Såg på båtmässan i Göteborg ny Aquador med röda skruv/bult. Har en kompis som monterade ankarvinch Power Il och surafasr dragghållare. efter 2 månader var skruvarna som håller plastrullarna röda.

Kvaliteten går nedover og asiatisk import uten nødvendig kvalitetssikring er i skuddet som aldri før. Det gjør at man må ha kraftige midler liggende ombord til enhver tid for å bøte på skadene før de oppstår....

Den syren som kan brukes er best oksalsyre, nr. 2 er tynnet saltsyre.

Ellers så er A4 (som korrekt nevnt) ikke magnetisk. Jeg har kjøpt rustfrie skruer som er magnetiske, men disse har da innslag av ferritt. Og de er som regel av høyere kvalitet. At enkelte skruer ruster, kan bero på at de ikke er renset etter produksjonen, eller at de har blitt forurenset under transport/lagring.

For de som er spesielt interesserte, så finnes det en interessant og opplysende artikkel her: http://www.tingstad.no/upload_images/6A87AA6CA6DB477B8F74E0FB02AA6D0C.pdf

Edited by Hulda (see edit history)

Bare tull, du har fått levert Kinavare uten verifisert legeringsinnehold. Man har fusket med sammensetningen. Ikke tilskrekkelig innehold av krom, nikkel og molybden.

Må si jeg er ganske imponert over at du kan stille denne diagnosen basert på hva som framkommer her.

Svensk: Har du mulighet til å ta ut en av skruene og sende meg i posten?

Må si jeg er ganske imponert over at du kan stille denne diagnosen basert på hva som framkommer her.

Svensk: Har du mulighet til å ta ut eSänd

n av skruene og sende meg i posten?

Sänd mig en IM med address så sänder jag skruv brica och mutter