Jump to content

Registrering i NOR - behandlingstid

Pirate of Soon

Recommended Posts

Har gått til innkjøp av ny båt. Båten er kjøpt ny hos forhandler, og det ingen tidligere eiere.

Selger har ordnet med alt av dokumentasjon og sendt inn det som kreves til Skipsregisteret.

Noen som vet noe om behandlingstiden på dette hos NOR?

Skipsregisteret NOR har i årenes løp opparbeidet seg et rykte for å arbeide hurtig og effiktivt.

Mine omregistreringer har tatt kun ganske få dager.
Men nå er skipsregisteret underlagt Sjøfartsdirektoratet, som dessverre har et noe annet rykte.

Den siste saken jeg hadde med dem tok 4 år ....

Med vennlig hilsen POSEIDON

jeg har holdt på nå i 3 mnd, og det er noe galt med alle skjemaer stort sett.

Har hatt alle papirer, men manglet en dato eller en bokstav inavnet osv.

Så sørg for at alt av detaljer i skjemaene er perfekt utført ialllefall.

Men du sier båten er ny, så da burde dette bare være formaliteter og en kjapp prosess.

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Båten er helt ny, og importør/forhandler har sendt inn alle dokumenter. Vi har stort sett bare signert.

Det er også en helt "vanlig" båt, en Rinker. Så det burde jo være grei "skuring"

Venter på dette for at banken skal kunne ta pant i båten. DnB har faktisk gitt bedre tilbud på finansiering med sikkerhet i båten enne ved å ta sikkerhet i bolig.

Takk for all respons! Hører gjerne fra flere som har ærfaring.

Da eg registrerte min Rinker gikk det fort. Hadde dialog med saksbehandler via mail. Etter papir var på plass gikk det et par dager til kjennetegn var tildelt. Dette freste eg inn i motorrom, på dørk ved siden av. Sendte bilde på det var gjort på mail. Etter en uke var eg ferdig.

Får ta et par telefoner i morgen. Hadde ikke noen tanker om langt tid dette kunne ta, så jeg har ikke gjort noe mer ut av det.

Forhandler sendte inn søknad og all dokumentasjon for ca 2 uker siden. Så har jeg egentlig bare avventa for å se om det dukka opp noe i postkassa eller på e-post. Er jo fortsatt en stund til det er sommer og sol, derfor er jeg ikke stressa enda. Men greit med alt som er fiksa. Og veldig greit å høre andre sine opplevelser her inne.

Edited by Pirate of Soon (see edit history)

Jeg fikk kjennetegnet allerede etter 1 dag, og det måtte freses inn og i rette mål og rette stedet samt dokumenteres i form av bilde eller vises frem.

Dette måtte være klart før de gikk videre med behandlingen.

For min båts del har det vært en del frem og tilbake med bilbrev, tidligere eiere osv, og når alt var klart så manglet det detaljer på dokumentene som var fra tidligere eiere, dermed må vi samme runde engang til og dokumentere på nytt.

Men har man alt i orden så virket det som en rask skuring

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

• 1 month later...

Da er båten i ferd med å bli registrert i NOR. Takket være en hjelpsom kar med navnet Håvard på Navis Marine. Og folka på NIS/NOR er heller ikke så vanskelige å ha med å gjøre. Jeg er nok en av de som har hatt positive opplevelser rundt dette "tema", selv om det har tatt litt tid. Dette var det flere grunner til. Nå venter vi bare på sola, og sommeren ........

Jeg har bare hatt gode erfaringer med folka hos NOR. Ekspeditte og hjelpsomme. Men formalitetene må være i orden, og det er jo betryggende.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Ifjor med ny båt var ting på stell etter ca en måned. Ingen maste, ting gikk bare sin gang.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Vi registrerte ein båt som hadde vert meldt ut på 80tallet. Måtte ha skjøte tre eiere tilbake til han som sist hadde båten registrert. Slik eg husker det så brukte eg lenger tid på papirene en skipsregistrene gjorde. Ei uke eller to så var det i orden. Måtte dog betale omregistrering for kvart skjøte...

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Båten vi har kjøpt har aldri vært i noens andres eie (bortsett fra importør), og trengte å få på plass de rette dokumentene, det tok et par mnd. NOR brukte ikke to dager en gang :)

Håper bare været holder første helga etter påske. Da skal båten hentes i Skjeberg og føres hjem til Son! Og ikke minst at jeg ikke blir angrepet av 5fot-syken til vinteren igjen :)