Jump to content

Rengøring af drev - hvor meget er nødvendigt?


MajorAndy

Recommended Posts

Der har været mange tråde herinde om rengøring af drev for ruer, muslinger mm. Men ingen af dem, jeg har fundet har givet svar på mit spørgsmål. Derfor denne tråd:

 

Det er lidt pinligt, for jeg har haft tre både med drev og det er egentlig først nu, spørgsmålet trænger sig på. Men bedre sent end aldrig...

 

Jeg har brugt søndagen på at rengøre mine drev. Som så mange andre er jeg plaget af ruer, der sætter sig overalt på drevet på trods af brug af Prop-o-drev eller hvad den slags lurium hedder. Det virker bare ikke. Jeg har INGEN ruer på bunden, men store kolonier på drevet - og ISÆR i de "indre organer" - det vil sige de inderste dele af drevet helt inde mod båden, hvor slanger, bælg mm. kommer ud. Desuden på undersiden af plastskjoldet, som man måske kan ane på billedet her.

 

bilde

 

 

bilde

 

Her er det også meget vanskeligt at komme til at gøre rent. Jeg har fjernet alle de ruer, jeg har kunnet komme til med diverse redskaber, men der sidder stadig deres "fødder" tilbage. Nur har jeg to spørgsmål:

 

Bør jeg fjerne disse? Og hvordan?

 

Jeg kan ikke fjerne dem mekanisk, så alternativet er saltsyre. Men jeg bryder min bare ikke om tanken om at sprøjte syre ind på hydraulikslanger og bælge.

 

Dernæst er det jo spørgsmålet om det overhovedet er nødvendigt at rengøre helt ned i dybden. Gør ruerne egentlig nogen skade? Hvis der kun er fødderne tilbage og de får en gang Trilux, er der så overhovedet et problem? Kan man måske forestille sig, at lidt rester af døde ruer faktisk gør det vanskeligere for nye ruer at sætte sig fast? De foretrækker måske en glat overflade fremfor et lag af gamle ruer?

 

Jeg er med på at ruer i nærheden af trimcylindre og styrecylindre kan gøre skade. Men er det vigtigt for holdbarhed mm at fjerne ALT alle steder? Eller taler vi kun kosmetik og stolthed her?

 

 

Link to post

Når jeg hadde drev-båt fjernet jeg all rur, også "føttene". Dette er spesielt viktig på propellene da de har en veldig høy fart igjennom vannet og vannmotstanden er dynamisk. Jeg deler din skepsis til å spraye med slanger med saltsyre, uten at jeg vet om betyr noe. Et alternativ er å pensle på syre. Det er imidlertid selvsagt vesentlig lettere å komme til hvis du løfter av drevene.

Link to post

Mange tak for svar.

 

Lad mig præcisere: Mit spørgsmål handler ikke så meget om hvad man bør rense drevet med. Men mere om det er nødvendigt at rense.

 

Lad mig uddybe: De seneste par år har jeg ikke renset alle "fødderne" af på de indre dele af drevet. Det er mit indtryk, at der ikke er kommet flere til de seneste år. Og hvis de ikke skader drevet eller nedsætter ydelsen, hvorfor så gå gennem ild og vand (eller syre) for at fjerne det, hvis det kun er kosmetisk? Jeg ser det jo ikke alligevel når båden er i vandet.

Link to post

Langbukse, langermet, oppvaskhandsker, vernebriller, og en billig pumpeflaske med saltsyre i. (Jeg synder nok litt på punktene her selv men...) Så er drevet ditt fritt for rur iløpet av 15min :)

Bare skyll veldig godt!

Link to post

Undertegnede kommer til å male/spraye drevet med bunnstoff for aluminiumsbåter. Etter å ha prøvd "alle" typer spray blir det bunnstoff i år.

Har en kompis som er svært fornøyd med dette etter 2 sesonger.

Jeg skraper drevet med oppvaskbørste(skarp side), stålbørste og is-skrape. Saltsyre tør jeg ikke bruke.

Eddik skal løse kalk, men har ikke erfaring om dette hjelper.

Edited by Seasu (see edit history)
Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×
×
  • Create New...