MajorAndy Posted February 17, 2014 Share Posted February 17, 2014 Der har været mange tråde herinde om rengøring af drev for ruer, muslinger mm. Men ingen af dem, jeg har fundet har givet svar på mit spørgsmål. Derfor denne tråd: Det er lidt pinligt, for jeg har haft tre både med drev og det er egentlig først nu, spørgsmålet trænger sig på. Men bedre sent end aldrig... Jeg har brugt søndagen på at rengøre mine drev. Som så mange andre er jeg plaget af ruer, der sætter sig overalt på drevet på trods af brug af Prop-o-drev eller hvad den slags lurium hedder. Det virker bare ikke. Jeg har INGEN ruer på bunden, men store kolonier på drevet - og ISÆR i de "indre organer" - det vil sige de inderste dele af drevet helt inde mod båden, hvor slanger, bælg mm. kommer ud. Desuden på undersiden af plastskjoldet, som man måske kan ane på billedet her. Her er det også meget vanskeligt at komme til at gøre rent. Jeg har fjernet alle de ruer, jeg har kunnet komme til med diverse redskaber, men der sidder stadig deres "fødder" tilbage. Nur har jeg to spørgsmål: Bør jeg fjerne disse? Og hvordan? Jeg kan ikke fjerne dem mekanisk, så alternativet er saltsyre. Men jeg bryder min bare ikke om tanken om at sprøjte syre ind på hydraulikslanger og bælge. Dernæst er det jo spørgsmålet om det overhovedet er nødvendigt at rengøre helt ned i dybden. Gør ruerne egentlig nogen skade? Hvis der kun er fødderne tilbage og de får en gang Trilux, er der så overhovedet et problem? Kan man måske forestille sig, at lidt rester af døde ruer faktisk gør det vanskeligere for nye ruer at sætte sig fast? De foretrækker måske en glat overflade fremfor et lag af gamle ruer? Jeg er med på at ruer i nærheden af trimcylindre og styrecylindre kan gøre skade. Men er det vigtigt for holdbarhed mm at fjerne ALT alle steder? Eller taler vi kun kosmetik og stolthed her? Link to post
Kaskazi Posted February 17, 2014 Share Posted February 17, 2014 Når jeg hadde drev-båt fjernet jeg all rur, også "føttene". Dette er spesielt viktig på propellene da de har en veldig høy fart igjennom vannet og vannmotstanden er dynamisk. Jeg deler din skepsis til å spraye med slanger med saltsyre, uten at jeg vet om betyr noe. Et alternativ er å pensle på syre. Det er imidlertid selvsagt vesentlig lettere å komme til hvis du løfter av drevene. Link to post
scand26hc Posted February 17, 2014 Share Posted February 17, 2014 Var det ikke felgerens eller denne rustvasken som var så bra? Link to post
Julie III Posted February 17, 2014 Share Posted February 17, 2014 Jeg har benyttet saltsyre i mange år. Den bryter jo kun ned organiske materialer så skader ikke annet. Er selvsagt viktig å skylle til du tror det er nok, for så å fortsette dobbelt så lenge Link to post
MajorAndy Posted February 17, 2014 Author Share Posted February 17, 2014 Mange tak for svar. Lad mig præcisere: Mit spørgsmål handler ikke så meget om hvad man bør rense drevet med. Men mere om det er nødvendigt at rense. Lad mig uddybe: De seneste par år har jeg ikke renset alle "fødderne" af på de indre dele af drevet. Det er mit indtryk, at der ikke er kommet flere til de seneste år. Og hvis de ikke skader drevet eller nedsætter ydelsen, hvorfor så gå gennem ild og vand (eller syre) for at fjerne det, hvis det kun er kosmetisk? Jeg ser det jo ikke alligevel når båden er i vandet. Link to post
Julie III Posted February 17, 2014 Share Posted February 17, 2014 Det skal skal ikke så mye rur på drevet til for at ytelsen nedsettes. Men jeg må nok kaste ballen tilbake å spørre: Hvorfor ikke bare fjerne alt når det er så enkelt? Link to post
scand26hc Posted February 17, 2014 Share Posted February 17, 2014 Jeg har cirka samme problem. Kan jeg ta en stålbørste å pusse med for å løsne gammel maling? Eller vil dette ripe opp metallet og lage ugang? Link to post
Julie III Posted February 17, 2014 Share Posted February 17, 2014 Det burde du ikke gjøre da det er lett å komme helt ned til metallet. Link to post
scand26hc Posted February 17, 2014 Share Posted February 17, 2014 Oki da må jeg til med andre saker... Link to post
Julie III Posted February 17, 2014 Share Posted February 17, 2014 Langbukse, langermet, oppvaskhandsker, vernebriller, og en billig pumpeflaske med saltsyre i. (Jeg synder nok litt på punktene her selv men...) Så er drevet ditt fritt for rur iløpet av 15min :) Bare skyll veldig godt! Link to post
MajorAndy Posted February 17, 2014 Author Share Posted February 17, 2014 Julie, hvad mener du med at saltsyre kun nedbryder organisk materiale? Det nedbryder vel også metaller? Så ufarligt eller uskadeligt for drevet er det vel ikke? Link to post
Seasu Posted February 17, 2014 Share Posted February 17, 2014 (edited) Undertegnede kommer til å male/spraye drevet med bunnstoff for aluminiumsbåter. Etter å ha prøvd "alle" typer spray blir det bunnstoff i år. Har en kompis som er svært fornøyd med dette etter 2 sesonger. Jeg skraper drevet med oppvaskbørste(skarp side), stålbørste og is-skrape. Saltsyre tør jeg ikke bruke. Eddik skal løse kalk, men har ikke erfaring om dette hjelper. Edited February 17, 2014 by Seasu (see edit history) Link to post
Recommended Posts