Jump to content

Prosjekttråd - Fjordling 17HT restaurere dørk og interiør


fjordling1967

Recommended Posts

Da er tiden kommet for å starte på prosjekt "ny dørk" i Fjordlingen vår "Marit". Det er en Fjordling 17HT fra 1967. Den er nå i original utførelse. Har begynt å modifisere den litt. Har montert inn hydraulisk styring, som er en fryd og kjøre med. Den har dessverre ligget dypere og dypere i vannet for hvert år så nå må skummet ut.. Har lest en del om dette på nettet men er ikke noe erfaren båtbygger så dette skal bli interessant og gøy! Skal prøve å legge ut bilder fra jobben underveis. Planen er i første omgang og fikse dørken, så pusse opp innredninga. Så får vi se om vi går løs på det utvendige etterhvert. Den har en del krakkileringer i topcoaten og litt myk her og der.. Motoren er en 85 hk Yamaha fra 1983. Denne trenger også en overhaling. Den sluker bensin og går ikke så bra på høyt turtall.

 

bilde

 

Link to post

Motoren går fint opp til 4000omdr, så når jeg har kjørt litt på høyere turtall en stund, så er det akkurat som den ikke ikke får bensin. Da må den helt ned til 1500 før den må komme seg. Har testa med bensin rett i motor, utenom tanksystem og filter. Rensa forgasserene, da var den litt bedre en stund og så kom det tilbake igjen. Har på følelsen at det er et forgasserproblem.. Noen tips?

Link to post

Motoren går fint opp til 4000omdr, så når jeg har kjørt litt på høyere turtall en stund, så er det akkurat som den ikke ikke får bensin. Da må den helt ned til 1500 før den må komme seg. Har testa med bensin rett i motor, utenom tanksystem og filter. Rensa forgasserene, da var den litt bedre en stund og så kom det tilbake igjen. Har på følelsen at det er et forgasserproblem.. Noen tips?

Ville sjekket at flottørene ikke henger i toppsjiktet. Da tømmer du kamrene på høyt turtall etter hvert. Bruker mer bensin enn det som kommer inn. Dvs. at nåla ikke åpner maks.

Link to post
  • 2 måneder senere...

Heisann, har akkurat gjort jobben med fjerning av skum i Fjordlingen selv! Gikk faktisk ganske fort og greit. Brukte spade og fikk ut store stykker om gangen :-)

Jeg støpte inn forsterkninger i skroget for å kompensere for den stabiliteten skummet gir..

 

Lykke til med prosjektet, flotte båter dette :-)

 

bilde

 

bilde

Link to post

Nesten ferdig med å fjerne skum. Brukte brekkjern, funka det og :smiley: Observerte forskjellig steder med fukt, så vet ikke helt med å borre hull og teste.. Nesten helt fra front og helt bak i båten hadde skummet løsna fra de rennene. Før jeg kom helt ned virka det fint. Det hadde også sluppet og var fuktig i midten av båten. Mye av skummet var intakt men veldig glad jeg har startet på denne prosessen. Og mye av den finerplata som var dørken var fuktig og litt råtten noen steder. Før eller senere får man nok det problemet. Legger ut noen bilder snart av skumarbeidet..

Redigert av fjordling1967 (see edit history)
Link to post
  • 3 måneder senere...

Ja , tiden går fort og ikke fått oppdatert noe særlig her gitt.. men nå skal jeg fortelle litt mer om prosessen.

Etter at skummet var tatt ut fikk jeg renset opp dørken og begynt på spanter og strekkere.

 

bilde

bilde

 

Lagde litt forskjellige maler som jeg tilpasset mellom hvert spant. Har 60 cm mellom hvert spant og la to strekkere imellom spantene.

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Gikk med en del Glassfiber og polyester. Kjøpte dette på biltema.

 

her er det nesten ferdig gulv. 1 lag med topcoat er lagt..bilde

 

bilde

 

Så var båten på sjøen!!

 

bilde

Link to post
  • 7 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Heisann.

Min far har en Fjordling 1969 modell som vi må gjøre tilsvarende arbeid på som Fjordling67 og SigurdS har gjort. Etter det jeg kan se, så er SigurdS sin båt lik den vi har.

 

Hadde satt pris på om dere som har gjort denne jobben kunne sendt meg mail med bilder og kommentarer til hva dere har utført og hvordan dere har gått fram.

 

Min mailadresse er: trond.norvoll@hotmail.com

 

Mvh 

Trond

Link to post
  • 11 måneder senere...
Svart (redigert)

Morn igjen,

 

en liten oppdatering på dette prosjektet.

 

Har nå gitt opp den gamle 85 hk fra 1983 og kjøpt en brukt 100 hk Yamaha firetakter. Har satt på en aluminiums plate bak for avstiving og forsterking av akterspeilet. Har også lagt opp alt det elektriske på nytt, med start og forbruksbatteri. Det var modent for utskifting. Kalesja har fått en oppgradering med ekstra sømmer og ny impregnering, så holder den kanskje et par sesonger til.

 

bilde

 

bilde

Redigert av fjordling1967 (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...