fjordling1967 Startet 17.Februar.2014 Del på Facebook Startet 17.Februar.2014 Da er tiden kommet for å starte på prosjekt "ny dørk" i Fjordlingen vår "Marit". Det er en Fjordling 17HT fra 1967. Den er nå i original utførelse. Har begynt å modifisere den litt. Har montert inn hydraulisk styring, som er en fryd og kjøre med. Den har dessverre ligget dypere og dypere i vannet for hvert år så nå må skummet ut.. Har lest en del om dette på nettet men er ikke noe erfaren båtbygger så dette skal bli interessant og gøy! Skal prøve å legge ut bilder fra jobben underveis. Planen er i første omgang og fikse dørken, så pusse opp innredninga. Så får vi se om vi går løs på det utvendige etterhvert. Den har en del krakkileringer i topcoaten og litt myk her og der.. Motoren er en 85 hk Yamaha fra 1983. Denne trenger også en overhaling. Den sluker bensin og går ikke så bra på høyt turtall. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 17.Februar.2014 Del på Facebook Svart 17.Februar.2014 Dette er jo en klassiker, vi gleder oss, håper den får beholde originalutseendet mest mulig :) Sitér dette innlegget Link to post
fjordling1967 Svart 17.Februar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Februar.2014 Litt fler bilder av "Marit" quantumduck: Selvfølgelig skal jeg beholde orginalutseendet.. det er målet! Har til og med de gamle putene fra 1967. Håper jeg slipper å bytte de ut! Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 17.Februar.2014 Del på Facebook Svart 17.Februar.2014 Fint prosjekt du har der :) Har samme motor selv på en Nordkapp 17,går helt greit. Hva er problemet med motoren? Sitér dette innlegget Link to post
fjordling1967 Svart 17.Februar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Februar.2014 Motoren går fint opp til 4000omdr, så når jeg har kjørt litt på høyere turtall en stund, så er det akkurat som den ikke ikke får bensin. Da må den helt ned til 1500 før den må komme seg. Har testa med bensin rett i motor, utenom tanksystem og filter. Rensa forgasserene, da var den litt bedre en stund og så kom det tilbake igjen. Har på følelsen at det er et forgasserproblem.. Noen tips? Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 17.Februar.2014 Del på Facebook Svart 17.Februar.2014 Mulig bensinpumpen ikke er helt frisk? Ser du har prøvd bensin utenom det vanlige systemet,prøvde du da med annen tank og slange rett på bensinpumpen? Luftinntaket i motordekslet kan også være greit å sjekke,eller teste en tur uten lokk. Sitér dette innlegget Link to post
fjordling1967 Svart 17.Februar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Februar.2014 Ja prøvde rett på pumpa med annen tank. Lurer på om det kan være pakning mellom forgasserene og huset.. Skal sjekke lokket, ikke tenkt på det. Takk! Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 17.Februar.2014 Del på Facebook Svart 17.Februar.2014 (redigert) Fjordlingen er den flotteste båten som noengang er laget her i landet og vel så det i sin størrelse.Her en med 175hk på hekken. Redigert 17.Februar.2014 av Ålahåve (see edit history) Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Mons Olav Svart 17.Februar.2014 Del på Facebook Svart 17.Februar.2014 Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Kallethekid Svart 18.Februar.2014 Del på Facebook Svart 18.Februar.2014 Enig i at det er en fantastisk båt Ålahåve, men Norges flotteste ever? Kanskje? Tror jeg må starte en egen tråd om dette. Hvis ikke det finnes? Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 18.Februar.2014 Del på Facebook Svart 18.Februar.2014 Motoren går fint opp til 4000omdr, så når jeg har kjørt litt på høyere turtall en stund, så er det akkurat som den ikke ikke får bensin. Da må den helt ned til 1500 før den må komme seg. Har testa med bensin rett i motor, utenom tanksystem og filter. Rensa forgasserene, da var den litt bedre en stund og så kom det tilbake igjen. Har på følelsen at det er et forgasserproblem.. Noen tips? Ville sjekket at flottørene ikke henger i toppsjiktet. Da tømmer du kamrene på høyt turtall etter hvert. Bruker mer bensin enn det som kommer inn. Dvs. at nåla ikke åpner maks. Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 18.Februar.2014 Del på Facebook Svart 18.Februar.2014 du har sjekket filter på selve motor? Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 18.Februar.2014 Del på Facebook Svart 18.Februar.2014 Enig i at det er en fantastisk båt Ålahåve, men Norges flotteste ever? Kanskje? Tror jeg må starte en egen tråd om dette. Hvis ikke det finnes? Ja det må du gjøre Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
fjordling1967 Svart 18.Februar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Februar.2014 Skal sjekke flottørene når jeg åpner motoren. Hvordan sjekker man at de de henger ? er ikke noen motor ekspert:-) bør de byttes evt? Enig at fjordlingen er en fantastisk båt! Sitér dette innlegget Link to post
fjordling1967 Svart 23.Februar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Februar.2014 Da er vi i gang. Fått skrudd ut noe.. Sitér dette innlegget Link to post
SigurdS Svart 30.April.2014 Del på Facebook Svart 30.April.2014 Heisann, har akkurat gjort jobben med fjerning av skum i Fjordlingen selv! Gikk faktisk ganske fort og greit. Brukte spade og fikk ut store stykker om gangen :-) Jeg støpte inn forsterkninger i skroget for å kompensere for den stabiliteten skummet gir.. Lykke til med prosjektet, flotte båter dette :-) Sitér dette innlegget Link to post
kghaas Svart 30.April.2014 Del på Facebook Svart 30.April.2014 Et raskp spørsmål, da jeg vurderer å kjøpe en slik klassiker: Hvordan kan jeg avgjøre om det er mye vann i skummet ved en visning av en slik båt? Er det noen tips/triks? Jeg er ikke spessielt interessert å begyne båtpuss med spade(!) med det første :) Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 30.April.2014 Del på Facebook Svart 30.April.2014 Det beste er å borre hull i dørk med en hullsag og så ta opp en prøve av skummet .Det har jeg gjort på en Mørebas 17.Her var det ingen vann bare litt fukt,skummet var som nytt.Det må da borres en plass der det er lett å tette igjen. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
fjordling1967 Svart 30.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April.2014 (redigert) Nesten ferdig med å fjerne skum. Brukte brekkjern, funka det og Observerte forskjellig steder med fukt, så vet ikke helt med å borre hull og teste.. Nesten helt fra front og helt bak i båten hadde skummet løsna fra de rennene. Før jeg kom helt ned virka det fint. Det hadde også sluppet og var fuktig i midten av båten. Mye av skummet var intakt men veldig glad jeg har startet på denne prosessen. Og mye av den finerplata som var dørken var fuktig og litt råtten noen steder. Før eller senere får man nok det problemet. Legger ut noen bilder snart av skumarbeidet.. Redigert 30.April.2014 av fjordling1967 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nasty Svart 5.August.2014 Del på Facebook Svart 5.August.2014 Hei. Hvordan går det med prosjektet ditt? Har gjort det samme selv med en 1963 modell F-17. Fjernet skum, satte inn spanter og pusset opp interiør. Finérplaten i akterspeilet bør også byttes. Det var heldigvis gjort på min båt. Sitér dette innlegget Link to post
fjordling1967 Svart 5.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2014 Ja , tiden går fort og ikke fått oppdatert noe særlig her gitt.. men nå skal jeg fortelle litt mer om prosessen. Etter at skummet var tatt ut fikk jeg renset opp dørken og begynt på spanter og strekkere. Lagde litt forskjellige maler som jeg tilpasset mellom hvert spant. Har 60 cm mellom hvert spant og la to strekkere imellom spantene. Gikk med en del Glassfiber og polyester. Kjøpte dette på biltema. her er det nesten ferdig gulv. 1 lag med topcoat er lagt.. Så var båten på sjøen!! Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 5.Mars.2015 Del på Facebook Svart 5.Mars.2015 Hei Hvordan går det med denne båten? Sitér dette innlegget Link to post
Fjordling69 Svart 3.Juni.2015 Del på Facebook Svart 3.Juni.2015 Heisann. Min far har en Fjordling 1969 modell som vi må gjøre tilsvarende arbeid på som Fjordling67 og SigurdS har gjort. Etter det jeg kan se, så er SigurdS sin båt lik den vi har. Hadde satt pris på om dere som har gjort denne jobben kunne sendt meg mail med bilder og kommentarer til hva dere har utført og hvordan dere har gått fram. Min mailadresse er: trond.norvoll@hotmail.com Mvh Trond Sitér dette innlegget Link to post
fjordling1967 Svart 24.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2016 (redigert) Morn igjen, en liten oppdatering på dette prosjektet. Har nå gitt opp den gamle 85 hk fra 1983 og kjøpt en brukt 100 hk Yamaha firetakter. Har satt på en aluminiums plate bak for avstiving og forsterking av akterspeilet. Har også lagt opp alt det elektriske på nytt, med start og forbruksbatteri. Det var modent for utskifting. Kalesja har fått en oppgradering med ekstra sømmer og ny impregnering, så holder den kanskje et par sesonger til. Redigert 24.Mai.2016 av fjordling1967 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kim81 Svart 24.Mai.2016 Del på Facebook Svart 24.Mai.2016 Kjempemotor!! Hvor mye måtte du gi for den? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.