Copernicus Posted February 18, 2014 Share Posted February 18, 2014 (edited) Jeg har akkurat kjøpt meg et pent brukt rullesystem av typen Furlex 100s. Planen er å montere dette i løpet av våren. Det jeg da lurte på er mulighetene for å få forstaget tilstrekkelig stramt. Som saksopplysning har min båt brøkdelsrigg, rette salinger, checkstag og lensetakler. Vil det bli nok justeringsmuligheter ved bruk av akterstaget, eller trenger jeg en strekkfisk på forstaget? Noen som har noen erfaringer eller anbefalinger? Edited February 18, 2014 by Copernicus (see edit history) fort tiden båtløs seiler Link to post
SeilSJT Posted February 18, 2014 Share Posted February 18, 2014 Hei. Det er på 200s og større du får integrert strekkfisk. På 100s må du plaser den under, det vil du ikke. Grunnen til å ha strekkfisk på forstaget er for å justere loggingen på masten, igjen for å flytte seilsenteret. Hvor strant du får forstaget er en kombinasjon av hvor mye du strammer sidevant, lensetakler, check stag og akterstag. Så med andre ord, treff riktig på forstagslengden og dropp strekkfisk. Link to post
Copernicus Posted February 18, 2014 Author Share Posted February 18, 2014 Takk for svar. Forsøkte å ta kontakt med Selden, uten hell for å undersøke hvor mye strekkfisken til 100S bygger. Da blir det å gå for løsningen skissert over. Tror det blir å betale noen for jobben, da dette krever en viss grad av presisjon. fort tiden båtløs seiler Link to post
SeilSJT Posted February 19, 2014 Share Posted February 19, 2014 Har sendt deg en IM. Ta gjerne kontakt hvis det er noe jeg kan hjelpe med. Link to post
Recommended Posts