Klovn1 Svart 23.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2014 Den er kanskje ingen skjønnhet, men jeg vil trekke fram Eivind Amble`s Fjord 24 weekender. En båt som kom på 60 tallet og var så nyskapende at den vel på mange måter satte standarden for båtproduksjon verden over. Bildet vet jeg ikke hvordan man legger inn, tar noen oppgaven? Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 23.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2014 (redigert) Her er Fjorden: ( mener at det var denne som først kom med stikkabin, på verdensbasis) Redigert 23.Februar.2014 av SoBo (see edit history) Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Mulligan Svart 23.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2014 Dette må være noe av det flottere av nyere norsk båter. Sitér dette innlegget Link to post
Klovn1 Svart 23.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2014 Her er Fjorden: ( mener at det var denne som først kom med stikkabin, på verdensbasis) Takk, SoBo! Tror den ble lansert i 66-67, det nærmer seg smått utrolige 50 år siden!! Og ja den var den første med stikkabin, selv om Amerikanerne har prøvd å ta æren for det senere, men de var ett tiår eller to for sent ute. Sitér dette innlegget Link to post
horg Svart 23.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2014 Fjord 24 Weekender var på mange måter en revolusjonerende båt da den ble lansert i 1968. Tekst og foto: Jan Harry SvendsenDa Fjord lanserte sin Weekender mot slutten av 60-tallet vakte båten berettiget oppsikt. Grunnen var stikklugaren, en løsning som til da var fullstendig ukjent. Flere forsøkte å kopiere Fjord, og spesielt frekt var det da amerikanske SeaRay for noen år siden serverte en røverhistorie om at de for om lag 17 år siden hadde gjort en revolusjonerende oppdagelse. Konstruktørene hadde nemlig funnet ut av at man ved å heve førerstolen kunne utnytte plassen under til soveplasser. Regner man seg tilbake finner man at SeaRay gjorde oppdagelsen om lag syv år etter at Fjord lanserte sin Weekender. Løsningen med å heve dørken var smart. Ikke bare kom føreren høyere opp, men plassen under kunne utnyttes til noe nyttig. Vanskeligheten lå i at båten fikk et større vindfang. For konstuktør Eivind Amble bød det på noen utfordringer. Blant annet fordi et større vindfang får båten til å ville legge seg på siden ved kjøring i sidevind, og da hjelper det lite med dyp V-bunn. Trimplan var heller ikke noen løsning, de var nemlig svært dyre på slutten av 60-tallet. Derfor ble stikklugaren laget så lav som mulig, og da fikk det ikke hjelp at konstruktøren fikk litt kjeft for at vinduene i hyttesiden var i laveste laget. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.