Jump to content

hvordan kan jeg sjekke nøyaktig ladespenning?


Lettrus

Recommended Posts

bilde

Jeg målte min batteribank med 3 forskjellige voltmeter resultatet ser du her.

Ikke lett og velge hvem som skal gå i søppla.

Redigert av Bergstad (see edit history)

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post

Du har 3 verdier:

 

27 Fluke, ganske kjent navn på instrumenter det der.

26,8 Mastech, kjenner ikke til dem personlig men ser de har laget instrumenter siden 80 tallet. De skryter av å være verdens største instrument produsent nå.

31,8 Best Tools, aldri hørt om dem og google finner ikke noe. Noe som er et typisk for merkenavn som bare er noe billig dritt (kan være bra allikevel, men i 9 av 10 tilfeller er dette et dårlig tegn etter min erfaring).

 

Hvis vi runder av 26,8 blir det 27 volt så du har faktisk 2 instrumenter som tilsynelatende er veldig enige om spenningen. Av de tre du har er også disse to fra de to mest kjente produsentene.

 

Jeg ville holdt en knapp på at det Mastech instrumentet er det mest nøyaktige av dem. 26,8 volt virker troverdig i et 24 volts anlegg (forutsatt det ikke er tilkoblet noen annen spenningskilde, dynamo, ladere etc) hvis batteriene er rimelig nyladet.

 

Det instrumentet som viser 31,8 volt må det være noe galt med.

Link to post

Men hadde jeg hatt et referansepunkt, kunne jeg i hvert fall funnetut hvilket som var helt på bærtur.

 

Hvis du kan få tak i et slikt batteri kunne du brukt dette som en rimelig god referanse, iallefall god nok til ditt behov vil jeg tro:

http://en.wikipedia.org/wiki/Mercury_battery

 

Ellers finnes det spenningsreferanser man kan kjøpe til laberatoriebruk som holder ekstremt nøyaktig spenning, men slike er nok litt dyrt vil jeg tro.

 

obs; ser nå akkurat det batteriet er forbudt i de fleste land :sad: alternativt kunne du jo undersøkt om det er et elektronikk verksted i nærheten av der du bor. Hvis du snakker med teknikkeren der vil de kanskje hjelpe deg med å sammenligne instrumentene dine med sine egne, de fleste elektronikkverksteder vil ha tilgang til gode instrumenter.

Redigert av Fjord725SE (see edit history)
Link to post

Dersom du kjenner noen som jobber et sted hvor de har kalibrerte instrumenter er det sikkert mulig å få sjekket instrumentet ditt. Test det på forskjellige spenninger og se hvor mye avvik du har i forhold til det kalibrerte instrumentet.

 

Av de du har der ville stolt mest på Fluke, men som sagt tidligere, det er ikke akkurat det mest egna instrumentet til oppgaven. Det som viser 31.8 tror jeg ikke du skal ha mye tiltro til, så mye feil viser ikke Fluke'n din...

Link to post

Mastech er beholt fluken beholdes også. Det siste ligger i søpla for resirkulering. Hva med de som bare har et og må stole på at deres voltmeter er riktig. Kan bli dyrt i lengden og mye frustrasjon.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post

Jeg måler nå ladespenning på 14,3, 14,5 og 14,9 volt med to ulike multimetre og et voltmeter (selvsagt målt samme sted og samtidig). Finnes det en nøyaktig referansespenning som jeg kan sjekke voltmetrene/multimetrene mine mot?

 

Hva med å rett og slett måle bilbatteriet når bilen har stått parkert noen timer. Da burde ikke spenningen være langt unna 12,7 V. Selvsagt ingen nøyaktig kallibrering, men det burde være en grei indikasjon. Hvis et av de viser 12,9V eller mer er det i hvert fall noe ulumskheter :smiley:

Link to post

Den fluken viser bare hele volt meiner eg å huske? Ingen desimaler.

Volfro det er helt riktig fikk fluken av min sønn som er elektrikker, Båtelektro har han ikke en dritt greie på. Og holder seg langt unna når jeg spørr om hjelp :-)))

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post

Kontroll av hvilespenning:

bilde

 

På samme polene, måler samtidig. Biltema holder pluss 18 grader, Fluke holder minus to grader. Nå ligger begge til aklimatisering. Så skal jeg se i morgen om det blir noe vesentlig forskjell. 0,06 volt diff. er for meg slett ikke verst. Spennende å se om de nærmer seg hverandre. Fluken er kalibrert og har vært i profesjonelt bruk. Jeg er ikke av dem som grøsser av vemmelse om jeg ikke holder i en Fluke når jeg måler, må innrømme det.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...