Lady B Startet 19.Februar.2014 Link til dette innlegget Startet 19.Februar.2014 Da jeg kjøpte båten var det påmontert ankervinsj, men da selgeren tok med seg ankeret til sin nye båt koblet han kablene fra batteriet. Nå skal jeg koble den til igjen, og lurer litt på hva som er mest praktisk: koble til startbatteriet eller forbruksbanken? Tidligere har den vært koblet til forbruk, men jeg regner med at vinsjen bare blir brukt når motoren går, og at det derfor er mest praktisk å ta fra startbatteriet med tanke på lading... Forslag? Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 19.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2014 Det er mest normalt at ankervisjen, VHF og lensepumper er koblet rett på startbatteriet. (Utenom hovedstrømsbryter også) Dette er ting du skal kunne bruke i nød uavhengig av hvilken stilling brytere står i og om kjøleskapet har tappet forbruksbatteriet. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Lady B Svart 19.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2014 Høres fornuftig ut. Takk for det! Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 19.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2014 Hvor stort er startbatteriet? -vs forbruksbanken? Kan vel nevne i slengen at det er greit å kjøre turtallet opp på motor, gear frikoblet, når du kjører opp ankeret. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 19.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2014 Hvor stort er startbatteriet? -vs forbruksbanken? Kan vel nevne i slengen at det er greit å kjøre turtallet opp på motor, gear frikoblet, når du kjører opp ankeret. Størrelsen på forbruksbatteriet er vel egentlig ikke interessant om kjøleboksen har tappet det (eller en annen forbruker man har glemt å skru av før man la seg), så det tryggeste er å uansett ha det på startbatteriet. Det er et batteri vi passer på å ikke tappe ut og med en direkte kobling til startbatteriet vil man få lettet anker i en fart om det er nød. Da starter man maskinen først selvfølgelig og det med å ha litt høyt turtall på motoren mens man bruker ankervisjen er selvfølgelig helt rett. Jeg har i tillegg mulighet til å koble start- og forbruksbanken(e- jeg har to forbruksbanker) sammen. Ekstra trygghet, men som sagt, er det mest vanlig og etter min mening smartest å ha visj, VHF og lensepumper direktekoblet til startbatteriet. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Festina Lente IV Svart 20.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2014 Det beste er vel å ha egen batteribank til ankerwinchen, montert rett ved winchen (korte kabler, mindre spenningsfall). Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Marida Svart 20.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2014 Står ikke hvordan båt du har, men hvis du har en forholdsvis ny motor med mye elektronikk og elektroniske spaker kan det bli spennende. Litt lite strøm på batteri, kjøre vinsj også kutter motor og spaker pga lav spenning. Få vind inn på det scenariet kan det bli mer spenning enn man trenger. Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 20.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2014 Vinsjer har avhengig av modell et strømforbruk på 50-150A typisk. Du får bedre spenning til vinsjen ved å kople til startbatteriet som jo skal være bedre til å levere store strømmer enn forbruksbatteri. Et fullt startbatteri har ingen problem med denne leverransen. Et tomt eller nesten tomt forbruksbatteri vil ikke kunne levere tilsvarende strøm, ei heller når motor går da typisk effektiv lading fra dynamo ligger på 10-50A. Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 20.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2014 Vinsjer har avhengig av modell et strømforbruk på 50-150A typisk. Du får bedre spenning til vinsjen ved å kople til startbatteriet som jo skal være bedre til å levere store strømmer enn forbruksbatteri. Et fullt startbatteri har ingen problem med denne leverransen. Et tomt eller nesten tomt forbruksbatteri vil ikke kunne levere tilsvarende strøm, ei heller når motor går da typisk effektiv lading fra dynamo ligger på 10-50A. Sitér dette innlegget Link to post
Scand Baltic Svart 20.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2014 Som Marida er inne på her, common rail motorer trenger enormt med strøm, så der skal intet annet kobles inn på startbatteriet. Da begynner to store forbrukere å krangle, og en av dem taper. Og som Festina Lente skriver, er jeg helt enig i at det optimale er et dedikert batteri til vinsjen. Sitér dette innlegget Link to post
Lady B Svart 20.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2014 (redigert) Det er en god, gammel TAMD40B, så da ser det ut til at det er rimelig stor enighet om å bruke startbatteriet....Takker for alle råd! Redigert 20.Februar.2014 av Lady B (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 20.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2014 Låner tråden med følgende spørsmål: Hvor langt strekk og hvor tykke kabler skal du bruke, Lady B ? Hvor tykk kabel trengs til en 1000-watter med 2 meter avstand til startbatteri ? Sitér dette innlegget Link to post
Lady B Svart 21.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2014 Kablene er ferdig opplagt, da vinsjen har vært i bruk tidligere. Vil anta at strekket er ca. 7m, og på øyemål vil jeg tro at de er på 35kv.mm. Sitér dette innlegget Link to post
Bestefar Svart 24.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2014 For beregning av spenningsfall så finner du en enkel løsning her: http://tore.aasli.no/spenningstap/ Du fyller ut kabeltverrsnitt, Ampere (effekt/spenning) og kablelengde (frem pluss tilbake). 1000 W er ca 84A om spenning er 12V. Med kabeltverrsnitt 35 mm2 blir spenningsfallet 0,17V. Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 28.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2014 Det at du har winchen på starbatteriet bryr meg ikke, men å koble den utenom hovedbryter ville jeg ikke gjort. Men jeg er vant til en 3 åring ombord. Og nød oppstår sjeldnere enn nysgjerrighet i min verden..... Sitér dette innlegget Link to post
Lady B Svart 1.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2014 Hvis en setter inne et eget batteri til vinsjen, hvor stort bør dette være? Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 1.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2014 85 Ah Da har du winch en halv time. Sitér dette innlegget Link to post
Tango30 Svart 1.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2014 Jeg kjøpte ett på 80Ah til min winch igår. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 1.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2014 (redigert) Det at du har winchen på starbatteriet bryr meg ikke, men å koble den utenom hovedbryter ville jeg ikke gjort. Men jeg er vant til en 3 åring ombord. Og nød oppstår sjeldnere enn nysgjerrighet i min verden..... Mine innstallasjoner er som regel ment for å vare mer enn en sesong og om du ikke har det slik at du har et ubegrenset tilsig av 3-åringer hver sesong, ville jeg vel tenkt litt lengre enn å basere alle installasjoner på én 3-åring. La oss håpe at nød oppstår skjeldnere enn 3-åringer de neste ti årene i båten din, men jeg ville vel allikevel installert vinsj med tanke på nød. Litt av tanken bak det hele, er at man om man våkner om natten og dunker i berget pga uventet vind (nordavind kommer gjerne om natten etter dager med solgangsbris), skal kunne sprette opp av køya, vri om nøkkelen og gi litt turtall før du trekker deg ut åpent farvann. Fortøyningen foran, kan slippes eller kuttes og heller hentes ved en senere anledning. Fra du legger deg til dette evt skulle skje, bør alle dine nåværende og fremtidige 3-åringer sove. RSL Redigert 1.Mars.2014 av RSL (see edit history) Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
taunus Svart 2.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2014 He-he...... Jeg ser den.RSL . Men når man ligger flere båter bundet i sammen, så er det irriterende med en pjokk som trykker på winchen og drar med seg alle, samt at dreggfestet kanskje er mistet. Derfor synes jeg det er greit å kunne skru av en hovedbryter når alt er på plass. Sitér dette innlegget Link to post
Lady B Svart 2.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2014 Får kanskje vurdere å kjøpe batteri og bruke eksisterende kabel til lading.... Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 2.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2014 Alle slike forbrukere bør ha hovedbryter i tilfelle styring til motor henger seg opp. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Jori Svart 2.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2014 Mine innstallasjoner er som regel ment for å vare mer enn en sesong og om du ikke har det slik at du har et ubegrenset tilsig av 3-åringer hver sesong, ville jeg vel tenkt litt lengre enn å basere alle installasjoner på én 3-åring. La oss håpe at nød oppstår skjeldnere enn 3-åringer de neste ti årene i båten din, men jeg ville vel allikevel installert vinsj med tanke på nød. Litt av tanken bak det hele, er at man om man våkner om natten og dunker i berget pga uventet vind (nordavind kommer gjerne om natten etter dager med solgangsbris), skal kunne sprette opp av køya, vri om nøkkelen og gi litt turtall før du trekker deg ut åpent farvann. Fortøyningen foran, kan slippes eller kuttes og heller hentes ved en senere anledning. Fra du legger deg til dette evt skulle skje, bør alle dine nåværende og fremtidige 3-åringer sove. RSL Kan lett løses ved å ha egen hovedstrømbryter for winsj. Jeg har det på begge winsjene, for øvrig er de koblet på startbatteriene. Greit å kunne slå av winsj når man ligger ved brygge, slik at ikke noen setter i gang ting på fjernkontroll eller ved å trykke på brytere. Hender jo man har med ikke så båtvante venner også på tur. Ellers enig med RSL at greit å kunne håndtere noen funksjoner på båten uten at hovedbryter for start er slått på, og hensyn til tomme forbruksbatterier for å skulle drive ting. Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 2.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2014 Fikk jeg med sitat fra RSL.? Det er ikke normalt å koble wincher utenom hovedbryter. Du må gjøre som du vil, men slikt kan ikke leveres fra fabrikk ihvertfall. Har noen andre hørt om det? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.