Jump to content

Kobling av ankervinsj til batteri

Lady B

Recommended Posts

Da jeg kjøpte båten var det påmontert ankervinsj, men da selgeren tok med seg ankeret til sin nye båt koblet han kablene fra batteriet. Nå skal jeg koble den til igjen, og lurer litt på hva som er mest praktisk: koble til startbatteriet eller forbruksbanken? Tidligere har den vært koblet til forbruk, men jeg regner med at vinsjen bare blir brukt når motoren går, og at det derfor er mest praktisk å ta fra startbatteriet med tanke på lading... Forslag?

Hvor stort er startbatteriet? -vs forbruksbanken?

Kan vel nevne i slengen at det er greit å kjøre turtallet opp på motor, gear frikoblet, når du kjører opp ankeret.

Størrelsen på forbruksbatteriet er vel egentlig ikke interessant om kjøleboksen har tappet det (eller en annen forbruker man har glemt å skru av før man la seg), så det tryggeste er å uansett ha det på startbatteriet. Det er et batteri vi passer på å ikke tappe ut og med en direkte kobling til startbatteriet vil man få lettet anker i en fart om det er nød. Da starter man maskinen først selvfølgelig og det med å ha litt høyt turtall på motoren mens man bruker ankervisjen er selvfølgelig helt rett.

Jeg har i tillegg mulighet til å koble start- og forbruksbanken(e- jeg har to forbruksbanker) sammen. Ekstra trygghet, men som sagt, er det mest vanlig og etter min mening smartest å ha visj, VHF og lensepumper direktekoblet til startbatteriet.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Det beste er vel å ha egen batteribank til ankerwinchen, montert rett ved winchen (korte kabler, mindre spenningsfall).

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Vinsjer har avhengig av modell et strømforbruk på 50-150A typisk. Du får bedre spenning til vinsjen ved å kople til startbatteriet som jo skal være bedre til å levere store strømmer enn forbruksbatteri. Et fullt startbatteri har ingen problem med denne leverransen. Et tomt eller nesten tomt forbruksbatteri vil ikke kunne levere tilsvarende strøm, ei heller når motor går da typisk effektiv lading fra dynamo ligger på 10-50A.

Vinsjer har avhengig av modell et strømforbruk på 50-150A typisk. Du får bedre spenning til vinsjen ved å kople til startbatteriet som jo skal være bedre til å levere store strømmer enn forbruksbatteri. Et fullt startbatteri har ingen problem med denne leverransen. Et tomt eller nesten tomt forbruksbatteri vil ikke kunne levere tilsvarende strøm, ei heller når motor går da typisk effektiv lading fra dynamo ligger på 10-50A.

Det at du har winchen på starbatteriet bryr meg ikke, men å koble den utenom hovedbryter ville jeg ikke gjort. Men jeg er vant til en 3 åring ombord. Og nød oppstår sjeldnere enn nysgjerrighet i min verden.....

Mine innstallasjoner er som regel ment for å vare mer enn en sesong og om du ikke har det slik at du har et ubegrenset tilsig av 3-åringer hver sesong, ville jeg vel tenkt litt lengre enn å basere alle installasjoner på én 3-åring.

La oss håpe at nød oppstår skjeldnere enn 3-åringer de neste ti årene i båten din, men jeg ville vel allikevel installert vinsj med tanke på nød.

Litt av tanken bak det hele, er at man om man våkner om natten og dunker i berget pga uventet vind (nordavind kommer gjerne om natten etter dager med solgangsbris), skal kunne sprette opp av køya, vri om nøkkelen og gi litt turtall før du trekker deg ut åpent farvann. Fortøyningen foran, kan slippes eller kuttes og heller hentes ved en senere anledning. Fra du legger deg til dette evt skulle skje, bør alle dine nåværende og fremtidige 3-åringer sove.

RSL

Redigert av RSL (see edit history)

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Mine innstallasjoner er som regel ment for å vare mer enn en sesong og om du ikke har det slik at du har et ubegrenset tilsig av 3-åringer hver sesong, ville jeg vel tenkt litt lengre enn å basere alle installasjoner på én 3-åring.

La oss håpe at nød oppstår skjeldnere enn 3-åringer de neste ti årene i båten din, men jeg ville vel allikevel installert vinsj med tanke på nød.

Litt av tanken bak det hele, er at man om man våkner om natten og dunker i berget pga uventet vind (nordavind kommer gjerne om natten etter dager med solgangsbris), skal kunne sprette opp av køya, vri om nøkkelen og gi litt turtall før du trekker deg ut åpent farvann. Fortøyningen foran, kan slippes eller kuttes og heller hentes ved en senere anledning. Fra du legger deg til dette evt skulle skje, bør alle dine nåværende og fremtidige 3-åringer sove.

RSL

Kan lett løses ved å ha egen hovedstrømbryter for winsj. Jeg har det på begge winsjene, for øvrig er de koblet på startbatteriene.

Greit å kunne slå av winsj når man ligger ved brygge, slik at ikke noen setter i gang ting på fjernkontroll eller ved å trykke på brytere. Hender jo man har med ikke så båtvante venner også på tur. Ellers enig med RSL at greit å kunne håndtere noen funksjoner på båten uten at hovedbryter for start er slått på, og hensyn til tomme forbruksbatterier for å skulle drive ting.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...