Kobb1 Startet 20.Februar.2014 Link til dette innlegget Startet 20.Februar.2014 Hei! Kjøpte meg en gammel tresnekke for noen måneder siden. Båten har en lengde mellom 21-25 fot. Har liten peiling på trebåter, men det hadde vert kjekt å vite hvilken type båt og årsmodell dette er. Har ikke funnet noe i båten der dette står. Jeg har selv konkludert med at det kan være en av typen Rolfsnes. Motoren er en sabb 8-10 hk om det har noen betydning. Noen som kan/vet noe mer om denne båten/typen? Sitér dette innlegget Link to post
Skipsholk Svart 21.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2014 Morn Dette er en Øksnes-sjark, bygget av brødrene Øksnes i 1948. Også kalt Volda-sjark på folkemunne. Ukjent opprinnelse til uttrykket. Bygd i Marvik i Rogaland. Ser at overbygg er modifisert i ettertid og kan minne om overbygget på "agosjarka". Denne har typisk en kutterhekk og klinket skrog. Flott skute! Sitér dette innlegget Link to post
Treskolars Svart 21.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2014 Du virker så sikker Skipsholk, Er dette noe du VET eller er det tipping? Husker ikke at jeg har hørt om br. Øksnes, men du har kanskje bedre husk enn meg Sitér dette innlegget Link to post
Capella Svart 21.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2014 Om jeg ikke er 100% sikker (på grunn av den litt runde baugen) -så tror jeg likevel at dette er en Rolvsnes på 22 eller 24". Den er kravelbygd (ikke klinket), og ganske sikkert bygd på "Esmeralda" tidlig på 70 tallet eller kanskje ennå tidligere. Siste båt ble bygd i 1989. Min far har kjøpt flere nybygg fra Rolfsnes. Med nok ballast i kjølen er dette gode sjøbåter men, du må tåle å få litt skvett-ikke noe problem for deg som har hus på din http://www.rolfsnes.no/nynorsk/historie/batbyggeriet.php Sitér dette innlegget Link to post
Capella Svart 21.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2014 http://www.rolfsnes.no/nynorsk/historie/rolfsnesbatbyggeri.php Tror din båt er lik den i tredje rekke til venstre. Sitér dette innlegget Link to post
Treskolars Svart 21.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2014 Tror du er inne på noe her Capella Sitér dette innlegget Link to post
Landanes Svart 19.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2015 Hei Kobb1 Har nettopp blitt medlem og så din artikkel. Denne båten var i min Morfar`s (Bernard Østensen) eie opptil utpå 80 tallet en gang, den het Kobben og hørte til på Hiskjo/Bømlo. Så vidt jeg vet ble den solgt til en person på Bømlo, så det er muligens her du har kjøpt den? Og er en Rolvsnes båt ja ! Husker den var åpen tidligere på 70 tallet med kalesje, for det ble bygget styrehus/ruff på. Den så litt "skrubben" ut på bildene, så lurer på om du har tenkt å ta skikkelig vare på den? Til info så finnes der en Rolvsnes båtens venner klubb på Bømlo. Sitér dette innlegget Link to post
Landanes Svart 19.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2015 Hei John Magne Denna huska du vel igjen? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.