Jump to content

Noen som kjenner denne tresjarken? Rolfsnes?

Kobb1

Recommended Posts

Hei! :wink: Kjøpte meg en gammel tresnekke for noen måneder siden. Båten har en lengde mellom 21-25 fot. Har liten peiling på trebåter, men det hadde vert kjekt å vite hvilken type båt og årsmodell dette er. Har ikke funnet noe i båten der dette står. Jeg har selv konkludert med at det kan være en av typen Rolfsnes. Motoren er en sabb 8-10 hk om det har noen betydning.

Noen som kan/vet noe mer om denne båten/typen? :thumbsup:

bilde

bilde

Om jeg ikke er 100% sikker (på grunn av den litt runde baugen) -så tror jeg likevel at dette er en Rolvsnes på 22 eller 24". Den er kravelbygd (ikke klinket), og ganske sikkert bygd på "Esmeralda" tidlig på 70 tallet eller kanskje ennå tidligere. Siste båt ble bygd i 1989.

Min far har kjøpt flere nybygg fra Rolfsnes. Med nok ballast i kjølen er dette gode sjøbåter men, du må tåle å få litt skvett-ikke noe problem for deg som har hus på din :wink:

http://www.rolfsnes.no/nynorsk/historie/batbyggeriet.php

• 1 år senere...

Hei Kobb1

Har nettopp blitt medlem og så din artikkel.

Denne båten var i min Morfar`s (Bernard Østensen) eie opptil utpå 80 tallet en gang, den het Kobben og hørte til på Hiskjo/Bømlo.

Så vidt jeg vet ble den solgt til en person på Bømlo, så det er muligens her du har kjøpt den?

Og er en Rolvsnes båt ja !

Husker den var åpen tidligere på 70 tallet med kalesje, for det ble bygget styrehus/ruff på.

Den så litt "skrubben" ut på bildene, så lurer på om du har tenkt å ta skikkelig vare på den?

Til info så finnes der en Rolvsnes båtens venner klubb på Bømlo.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...