Roger og Olina Posted February 24, 2014 Share Posted February 24, 2014 Hei folkens. Om alt går som det skal, så får jeg snart en brukt radar opp fra Danmark. Dette er en JRC 1500. Til mitt bruk og i og med at jeg har AIS, så burde dette være en grei sak. Men glemte en ting.. Vekten på antennen er 4,5-5kg og jeg kan derfor ikke sette den på bøylen der jeg har horn osv. I tillegg så har jeg jo to luker i hardtoppen. Så jeg må ha ett eller annet å sette den på slik at den kommer høyere enn bøylen. Legger ved bilde av den og er åpen for forslag her folkens https://baatplassen.no/bildearkiv/53/53196/1393247012.jpg Link to post
Christel III Posted February 24, 2014 Share Posted February 24, 2014 Hvorfor vil du ha den over bøylen? De to enkle rørene i eksisterende bøylen vil ikke skape noe særlig forstyrrelse. Byggemålene på antennen er Ø=318mm, og H=200mm. Den vil få grei plass under eksisterende bøyle. Kjøp eller få laget en brakett til antennen MvhSimon Link to post
Roger og Olina Posted February 24, 2014 Author Share Posted February 24, 2014 Hei og takk for svar Christel. Joda, jeg tenkte på det jeg også. Men etter å ha lest på noen tråder her vedr radar. Så kan det være en viss strålefare. Så om jeg sitter å kjører båt med hode opp av luka, så får jeg vel hærligheten mitt i tryne, ergo kokt jerne.. Link to post
Sjeldenutpå Posted February 24, 2014 Share Posted February 24, 2014 Lag en ny targabøyle som går over full breidde i den høyde du ønsker. Summern har ein kant ned rundt hardtoppen som du kan skru det fast i. Då vert det så solid at du kan la pressenning ligge oppå vinterstid. Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
MajorAndy Posted February 24, 2014 Share Posted February 24, 2014 (edited) Eller køb en lille piedestal, der løfter radomen lidt over overbygningen: http://www.scanstrut.com/products/product-page.php?range_id=10001&type=Powerboats Red: Nå , så at jeg var lidt langsom med denne anbefaling. Det havde Christel III allerede peget på. Edited February 24, 2014 by MajorAndy (see edit history) Link to post
Roger og Olina Posted February 24, 2014 Author Share Posted February 24, 2014 Godt forslag det Sæbø. Men en sånn bøyle er sikkert ikke billig og har kjøpt ganske så mye til båten. Tror konemor senker båten om jeg bruker mer penger før sesongen begynner Link to post
Sjeldenutpå Posted February 24, 2014 Share Posted February 24, 2014 Men uansett må du få laget noe, for lanternebøyler på summern tåler ikkje radar. Kankje du kjenner noen som kjenner noen som kan hjelpe å bøye til tø rør, og så bygger du resten sjølv. Her er ein som du kunne bolta oppå taket. Ser ikkje så komplisert ut å lage. http://www.watski.no/Targaboeyle-11Uco Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Roger og Olina Posted February 24, 2014 Author Share Posted February 24, 2014 Ja den så jo smart ut. Skal sjekke litt ut med ett lokalt sveiseverksted. Takk for hjelpen Link to post
Recommended Posts