Jump to content

Bør man bytte en propell som er for lett ved lett båt?


GunR

Recommended Posts

Denne veradotesten som du nevner teerex, hvilke effekter er det snakk om? 200hk?

 

200 hk er jo original max effekt på Verado 1,7 liter, men her snakker vi ca 20 % mere enn det.

Såvidt jeg fikk med meg for noen år siden så hadde Lundins kjørt tester på opp mot 300 hk så det er litt av en tøffing den motoren der.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Den nye 115 - hesteren er bygget etter 150 - hesteren jeg har, og Mercury har jobbet hardt med å gjøre vedlikeholdet enklere.. Tipper at alel erfaringer er overført til F115.

 Virker (foreløpig) som F150 er bygget for å tåle mye. Amerikanere kan gjøre ting skikkelig dem også! ;) 

 

Apropos F150, artig å se en slik motor på en snart "veteranbåt" fra 80-tallet http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=57406119

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 2 uker senere...

 Var ute og prøvde den "nye" propellen min i dag.

Litt blandede følelser.. På faktura fra Winrace stod det "Balansering og cupping". Det stemmer nok. Den ser veldig pen ut, umulig å se at den er bearbeidet! Super finnish!

Turtallet på maks har kommet ned, ikke fare for for høyt turtall lenger, det er passe, så har fått den reduksjonen jeg bestilte. Grepet er godt, kanskje enda bedre enn før. 

Men har ikke fått øket hastighet. Med 3/4 tank, noen meter med ankerkjetting, diverse småting som verktøybag og ekstra bensin og en passasjer, så toppet vi gjentatte ganger, i flere retninger, på 38 knop på gps.

Jeg har fått det jeg ba om, så jeg vil ikke klage. Kanskje jeg kunne bedt om større endringer, men jeg sender ikke inn en gang til.. 

Må bare bestemme meg nå, for hvilken jeg skal legge ut for salg på markedet her..  14 x 19, eller 14 1/2 x 17, med ekstra cupping..

Lærte noe i dag også, men nådde ikke 40 knop, som var håpet.. 

Link to post

Nei det 40-tallet skal ikke være lett å nå.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Kanskje jeg skal sende inn 19 tommeren, få mer cupping på den? Den har litt mye slipp pr i dag, syns jeg, ca 11%.. Fått ned det litt, så hadde jeg hatt 40 knop.. Er jo ikke helt god, holder på sånn.. Menmen, sånn er det bare, subjektiv optimaliseringsjunkie.. Sanker i det minste erfaringer, og lærer litt! 

Link to post

Var det ikke Enertia som var best på toppfart da, evt. noe spennende og rimeligere fra Powertechs store utvalg.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Det er der galskapen slår inn.. Ikke bare higer jeg etter 40 - tallet, vil pinadø ha en god allround ytelse også..  Får se, hva som skjer i neste kapittel.. Kommer sikkert til å selge en, iallfall. Winrace har gjort jobben jeg ba om, lurer på å be de om en jobb til, men har ikke bestemt meg for noe ennå.. 

Link to post

Bortimot halvparten av de 30 modellene her skal vel passe på din (resten har nok for stor diameter)  :smiley:

Kanskje 2-3 av dem gir over 40 knop.... men hvilke?

Noen finnes bl.a. i 18" stigning. Feks. den rimelige PTZ3 med 14,25" diameter.

Men PTZ4 gir nok bedre all-round ytelse, men kanskje bare 39,5 knop toppfart. Men det var bare gjetting da   :saint:

 

Men jeg hadde jo god erfaring med 4-blads stål på min forrige motor men rakk aldri å teste en superduper 3-blads da.

Det jeg fant ut var at min 18" 4-blads stål hadde ca 19.5" effektiv stigning, uten at jeg helt kan forklare det bortsett fra cuppinga da. 

Men fikk jo negativ slipp om jeg la inn 18" i propellkalkulatoren.

 

http://www.ptpropeller.com/content-categories/cat-1141_1237/e_class_135_300hp.html

 

Den 5-blads utgår kanskje.... 

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 1 måned senere...

Har fått nytt syn på den omtalte propellen, etter en tur alene i går / natt til i dag, Må si at Olle  har vært meget dyktig, og jeg har vel ikke levert så gale tall heller.. På flat sjø og med godt oppvarmet motor, toppet jeg på 40,9 knop på gps, 5780 rpm! Det må være lov å si at det er spot on! Det her på stille vann, så strøm i sjøen var lik null, hastigheten gjennom vann har vært over 40. 

Tror jeg legger ut 19 tommeren for salg.. ;)

Link to post

Gratulerer med passering av 40-tallet  :smiley: Da ble det ingen 40-knops krise allikevel....

 

Etter å ha hatt et par dager som lignet på sommer her i nord så tenker jeg at jeg må få montert denne nye F115-motoren min og se hvor langt over 40-grensa jeg kommer.

Etter utpakking samt studert motoren litt må jeg si at dette er lekre saker når det gjelder byggekvalitet, servicevennlighet, oversiktlighet og lettvektskonstruksjon.

Satser på at min gamle Powertech 4-bladspropell fra Honda 90 med oppgitt 18" stigning (men reell stigning en del over 19- tallet), også gjør susen på denne motoren som har en annen utveksling for mere fart.

 

bilde

 

Enkelt og greit serviceskjema i form av etikett på motoren, som forøvrig var ferdig fylt med motorolje fra fabrikk (ikke så vanlig på andre merker iallefall).   :smiley:

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Spennende å se hva du opplever med den mye 115  - hesteren, teerex. Må si det var veldig gøy å være på sjøen i går, fikk testet ut hele spekteret, fra deplasementfart, rett over planingsterskel, rask marsj og fullgass. Alt etter oversikt, og lokale forhold. ( best å ikke vræle fullt gjennon sund, når det ligger campingplass på ene siden.. ) 

Ser ut som jeg har det jeg ønsker meg: En god allroundpropell.

På WOT , trimmet for best fart, med 3/4 tank og litt bagasje (, var det jeg hadde i går), var slippet på knappe 3%. ( 5780 rpm, 40,9 knop)

Link to post
  • 5 uker senere...

Hadde første prøvetur i helga med min nye F115 og den virker som en sterk og bra motor med gunstig støynivå og forbruk.

Under innkjøringen fikk jeg 42,5 knop på noe ugunstig flatt hav, og ca 5700 rpm med samme 4-blads stålpropell som jeg brukte på min forrige motor (Honda 90).

Med bensin fra i fjor på tanken (riktignok med bensinkonserveringsmiddel i) samt kun ca 1 times gangtid (full gass er tillatt i korte perioder under innkjøringen).

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Høres ut som du er fornøyd, teerex? Har (selvsagt, i dette været..), brukt båten i helga. Nå har knopmåleren på hekken grodd igjen,igjen, så forbruksmåleren går bananas når speedometeret sier 14 knop og båten går 35..  Ellers virker alt supert! Merc instrumentene er nydelige på sene kvelder! Garminen, derimot skulle hat en justering av nattlyset.. Den blir faktisk litt for mørk..

Link to post

Kan ikke si meg mere fornøyd med motorytelse, støynivå og forbruk, og at propellen jeg hadde fra før passet enda bedre på den nye motoren var jo en ekstra bonus   :smiley:

 

Imidlertid er det som alltid et lite skår i gleden. På trimsylinderen stod det "Made in China", og den siger ned på hydraulikken.

Jeg får motoren akkurat så mye opptilta at girhuset er over vannet (pga. litt begrenset plass i motorbrønn til styringa).

Etter 12 timer har den seget ned ca 10 cm, og hele vitsen var jo at det ikke skulle gro på girhuset.

Antar at hele girhuset er under vann i løpet av et par døgn. Så det blir nok en garantisak da.

 

Ja instrumentene er flotte i mørket også

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Nei det er et stykke igjen til det. Men det skal ikke være nødvendig heller.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 3 uker senere...
  • 4 uker senere...

Fikk 44,0 knop på GPS'en i dag.

Dessverre vanskelig å dokumentere det bildemessig da jeg hadde mer enn nok med å holde den vesle balja stabil  :giggle:

Muligens noe medvind, samt småkrappe bølger som gjorde det til en luftig ferd. Gunstig lufttemperatur på 6-7 grader for motoren iallefall.

Men kun 11 gangtimer og antydning til groe under så alt i alt veldig fornøyd (ustoffet båt og hadde lagt 4 uker ubrukt).

 

Maks trim ut er 3,0 på måleren før propellen begynner å suge luft.

Turtallet var drøyt 5800 rpm så helt perfekt kan man si.,

 

dsc_0522.jpg

 

dsc_0523.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Nøytral posisjon, altså parallelt med skrogbunnen er 1,5 på trimmen (øverste bilde i innlegget over). På 3,1 begynner den å suge luft (3,0 på nederste bilde).

Tallet er jo egentlig ikke så viktig.

Motoren er montert helt ned på akterspeilet, men tydeligvis har båten høyt akterspeil og Mercury har vært litt gjerrig med tommene i forhold til japsene  :saint:

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...