Jump to content

Bør man bytte en propell som er for lett ved lett båt?


GunR

Recommended Posts

Kjøpte ny båt og motor i fjor, kjempefornøyd, men motoren "løsnet" noe aldeles forferdelig.. :wink: På slutten av sesongen kjørte jeg lett på 5500 - 5600 rpm med folk ombord. Hva maksturtall jeg kunne oppnådd alene, vet jeg ikke, ga ikke på over 5800rpm, som er oppgitt som maks fra Mercury.(5000 - 5800 rpm). Motoren er 150 Four Stroke. Kjører sjelden (aldri sålangt) med tung båt. 1 til 3 passasjerer, lite bagasje. Har nå en 17* Vengeance stålpropell, båten er levert med den, og leverandøren min mener det er riktig, da Bella og Mercury sier det er den jeg skal ha.

Men jeg tror ikke det er beregnet, bare antatt, siden propellen virker så lett..

 

Jeg tenker at det ligger drivstofføkonomi og komfort (lavere turtall på rolig marsj) i litt høyere stigning, samt høyere maksfart med lett båt. Hva tenker dere om dette? Erfaringer og gode forslag? Noen som vil bytte mot en 18 eller 19 tommer?

Link to post

Bør helt klart bytte til optimal propell, som antagelig kan være 4 blads stålpropell av et slag, om man ønsker best mulig marsjfart ved behagelig turtall og forbruk.

Og greit å få noen knop ekstra, hvis man da ikke ofte kjører med fullastet båt. Men hvem gjør vel det :smiley:

17" høres litt lite ut på en såpass sterk motor. 18" eller 19" 4-blads kan godt være optimalt. Tåler kanskje heving av motor et hakk også, hvis man vil forske på det.

Det er vel utveksling 1,92 på F150 så da får du vel bortimot 40 knop? Men er nok potensiale for 2-3 knop mere kanskje.

 

Har 18" 4-blads på min og topp komfort i cruising hastighet 30-32 knop (Powertech RXB4).

Toppfart 38 knop (utveksling 2,33) men med last drar den litt tungt.. siden jeg bare har 90 hk (mangler egentlig 10 hk på motor/båt/propell combo).

Jeg kunne heve motor et hakk da jeg gikk fra 3-blad stål til 4-blad stål pga. bedre grep i vannet. Noe som kompenserer for den teoretisk større motstand i vannet med 4-blads.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Her et utvalg propeller til Mercury E-class som kan forvirre selv den beste ekspert http://www.ptpropeller.com/content-categories/cat-1141_1237/e_class_135_300hp.html

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Har ikke tenkt på heving av motoren, har kommet ut for stoore svell, da er det greit at motoren ikke er helt i vannskorpa, så høyden er jeg fornøtd med. Er jo optimaliseringsjunkie, være seg bil, båt eller hifi, så er jo alltid på jakt etter den beste kombinasjonen av fart, komfort, økonomi.. Men skader ikke om toppfart øker heller.. Noen ganger passer det jo å skynde seg litt.. Når dagen har vært flott og man ble for lenge på besøk, og det er flatt hav, og noen små båtgjester skulle lagt seg allerede... Åh, nå må det bli sommer snart, kjenner jeg.. :smiley:

 

Utveksling og antatt toppfart stemmer på en prikk, teerex. Det er relativt lite slipp på propellen. Men jeg kunne sikkert fått over 6000 rpm om jeg hadde gitt fullt, og var alene i båten..

 

Lurte på å kontakte Progress Ing. Igjen, fikk god veiledning ved kjøp av stålpropell til forrige båten min. De virker ha bra peiling

. skal se på linken din nå, teerex!

Link to post

Husk at en 4-blads propell har vesentlig bedre grep i vannet. Et hull utgjør bare ca 20 mm vanligvis så det er ikke noen dramatisk endring.

Jeg har 3 mulige monteringshøyder på min båt. Med 3 blads propell måtte jeg ha motor nederst uansett stål eller alu, ellers mistet den fort grepet under andre enn optimale forhold.

Men det finnes nok 3-blads med bedre grep. Bl.a. antagelig den gode "gamle" Ballistic som Progress selger.

Med 4-blads propellen prøvde jeg øverste høyde. Det funket utmerket i aks. og rett fram kjøring, selv med mye trim ut, men i sving mistet den grepet litt.

Men i midtre høyde ble det et optimalt og den slipper aldri taket i vannet.

 

Jeg driver fortsatt og forsker på optimal propell så nå sitter jeg med 4 propeller og en ECU som jeg kanskje kan få Lundins Marin til å få noen flere hk ut av siden jeg aldri nådde den 40-knops grensa som jeg håpet på :saint:

Her er den optimale propellen for meg (som jeg egentlig bør ha 10 hk mere til).

Den har utrolig lite slipp i alle hastigheter, nesten så man kan tro at den er feilmerket vedr. stigningen.

 

bilde

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Honda har nylig lansert en BF100 basert på samme motor som min, så med litt flaks er det bare software som er oppdatert. Det hadde vært årets "julegave".

Tohatsu har "overtatt" BF90 som vi ser på bildene under. De trengte jo noen 4-taktere i den klassen.

100 hk på en 1,5 liters 16V V-tec motor er jo ikke så fryktelig mye, så kanskje min kan omprogrammeres.

Lundins Marin sa at de kunne "optimere" min motor men ikke noe spesifikt om ytelse dessverre, så vi får se.

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 4 måneder senere...

Beholder nok 19tommeren. Selv om det var litt bedre grep under (b)rå akselerasjon, så virker dette veldig harmonisk og fint. Har nesten samme toppfart om jeg har 1 passasjer, og når jeg har 5! Tror motoren er råsterk mellom 5000 - 5400 rpm, virker som belastningen her ikke betyr særlig.. Momentkurven er jo ikke tilgjengelig, heller ikke effektkurven, men man kan jo tenke sitt, når en 3 liters firer yter 150 hk... Har fått noen skikkelige turer, bl.a. Bjørnsund, tur-retur ei helg. Det var nordavind på tur sørover,med påfølgende krapp og slitsom sjø.. Nord igjen var det vestavind. Større bølger, men helt annen sjø å gå i. Gikk på 14til 19 knop uttaskjærs sørover, men nordover igjen kunne vi gå i planingsfart (19 - 20) knop uttaskjærs. På innsiden av Averøy gikk det noe fortere, spesielt på vei hjem, da det var utrygt for regn, overskya og småkaldt.. rundt 29knop store deler av veien. Brukte ca 77 liter på hele turen! Gikk totalt ca 90 Nm, da vi er dårlig kjent rundt Bjørnsund, det ble lagt inn en rekognoseringsrunde.. Forholdene tatt i betraktning, er jeg veldig fornøyd. Flere turer senere, som jeg ikke har konkrete målinger på, gir også inntrykk av et veldig hyggelig forbruk. Propellen har nok grep, selv i høy sjø. Eneste jeg lurer på er om Winrace bearbeider stålpropeller for allround bruk. du vet, mye vil ha mer...

Fått noe resultat etter optimeringen, teerex?

Link to post

Winrace bearbeider propeller etter ønske, har selv hatt flere der (riktignok bare alu) , men må vel påregne endel ventetid nå tenker jeg. Så da burde det passe å ta til vintern f.eks

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Null resultat av optimeringen så langt, bortsett fra 5 båtlapper mindre på konto da (egentlig 7 båtlapper da jeg også kjøpte en brukt ECU på ebay for å ha i reserve i tilfelle den originale mot formodning men ifølge Murphys lov skulle bli borte i posten).

 

bilde

 

Venter på svar fra Lundins Marin ang. hvorfor det ikke funket. Men fikk eksakt samme toppfart og turtall etter optimeringen....

Den skulle gi 10 hk, 12-16 Nm og 300 rpm mere.

Men resultatet ble nå noe helt annet enn for de mange Verado og Optimax som har gjennomgått vellykket "optimering".

 

Nå kommer jo Mercury F115 med 2,1 liter og 163 kg som er knock-out i klassen og ren drømmemotor til lettere båter, så skulle vel heller ha spart pengene til et motorbytte.

Særlig siden hk-avgiften forsvant ;-)

Tror jeg kan se 44-tallet nærme seg med den motoren.

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Tenkte å høre med Winrace til høsten ja. Da har det ikke noe å si om det tar tid...

 

I utgangspunktet kan det jo gå å "optimere" enkle selvpustende motorer.. Men når man ikke får inn mer luft, er det ikke vits i tilføre mer bensin(om produsenten har mappet riktig). Dermed står man igjen med tenningskurven.. Om motoren opprinnelig skal kunne gå på 90 oktan RON, (et eksempel bare) så kan man ta ut noen få hester mer, men kanskje ikke en jevn effektøkning, kan være at originalmappen er nær perfekt på flere punkt. Problemet er jo at øker man fortenningen, stiger forbrenningstemperaturen... Da bør man i det minste bytte plugger tilpasset den nye forbrenningstemperaturen...

Er noe annet på motorer som er levert med "struping" som kan fjernes, som Yamaha F80 (egentlig en F100) og F50 (egentlig F60). Fjern strupingen, få inn mer luft, bytt motorstyring til den sterkere varianten, og vips, ferdig. Men der er jo fordi det er snakk om nedtrimmede varianter...

Håper Mercury kommer med en 175 eller 200 hester, klin lik motoren min! Da vil jeg oppgradere, ellers ikke. Men kred til teerex for å prøve! :thumbsup:

Link to post

Lundins Marin er nok såpass seriøse at jeg neppe må betale for ingenting.

Men vi får se om jeg får svar først ;-)

 

Den nye 2,1 liters Mercury-motoren blir levert i 75, 80, 90, 100 og 115 hk utgave (de tre minste er neppe så aktuell for vårt marked).

Vil tro at i likhet med andre moderne motorkonstruksjoner er det gjerne kun motorstyringsprogrammet som skiller dem, samt kanskje en slags struping på de minste versjonene.

 

I tilfellet Honda BF90D så har jo Honda selv nå endret den til 100 hk, men fortsatt samme basismotor og sylindervolum.

Det var jo eneste grunnen til at jeg ville prøve. Ellers hadde jeg vært skeptisk.

 

En litt spesiell motor er Honda BF135 som i likhet med BF150 har V-TEC men den er deaktivert elektronisk.

Så relativt enkelt å gjøre den om til 150. Og BF115 kan gjøres om til 135 siden det også er samme motor som 135 (men mangler VTEC).

 

Yamaha har jo nå kommet med en nedtunet 2,8 liter F200 til F175 (tatt vekk VVT).

Mercury kan sikkert fikse 175 hk av F150 hvis de vil for å møte konkurrentene.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 3 uker senere...

Fikk endelig svar fra Lundins. Må sende tilbake ECU for sjekk.

Bra at jeg har en i reserve da ;-)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 8 måneder senere...

Nå er jeg spent.. Fant ut at det var på tide å gjenopplive denne tråden, da jeg venter på en endret propell fra Winrace! Sendte inn den med 17 tommer stigning, da denne har bittelitt større diameter, og virker som den har mer grep, og ikke spinner løs under brå akselerasjon. Blir spennende å prøve, skal komme nå til uka... 

Link to post

Siden Lundins ikke greide å fikse noe mere ytelse på min Honda 90 så bytta jeg til den nye Mercury F115 isteden, men har ikke rukket å montere den enda. 

En av tidenes kaldeste og travleste vårperioder, men etter 17. mai blir det vel testing.

Håper Powertech-propellen som funket så fint på Hondaen ikke blir for liten for Merc'en.

De har jo ikke samme utveksling så mere fart blir det uansett.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Holder på og innkjøre mercury f150. Hvor mang timer hadde du kjørt når motoren "løsnet"? Hørtes veldig spennende ut det der. Kjører forresten 19" Vensura 4blader, får drøyt 5300rpm. Tenkte å prøve enertia etter hvert, får bytte hos forhandler.

En bekjent har askeladden 605 med verado 150. Det stod vengance 17p på når han kjøpte den. Fikk da kun 37-38 knop. Byttet så til laser 19p og fikk 40 knop og båten fungerte mye bedre. Vengance fungert dårlig på denne båten. Er det ikke 15 et eller annet i diameter på vengance? Det tror jeg er for stor dia på relativt raske båter......

Link to post

Min motor har løsnet litt etterhvert, virker sterkere stadig vekk! Nettopp passert 100 timer, må være bra i inngangen til 3dje sesongen..  Tok første oljeskift på 20 timer, og igjen på 50. Deretter på 100. Anser de første oljeskiftene for å være avgjørende for hvor tight og fin motoren blir.. 

Jeg har lurt på andre modeller enn Vengeance, men vil ha en grei allroundpropell, med optimalt valgt diameter og stigning, i stedet for en optimal høyfartspropell.. om det gir noe mening..

De kommer med flere diametere, 19p har 14" diameter, mens 17p har 14 1/2. Derfor jeg valgte å få endret den med 17p. Bedre grep. Overraskende at så lite merkes så godt. 

Veldig spennende med flere blader, tror det blir vanligere med tiden. Men håper at jeg blir fornøyd nå. 

Link to post

Siden Lundins ikke greide å fikse noe mere ytelse på min Honda 90 så bytta jeg til den nye Mercury F115 isteden, men har ikke rukket å montere den enda. 

En av tidenes kaldeste og travleste vårperioder, men etter 17. mai blir det vel testing.

Håper Powertech-propellen som funket så fint på Hondaen ikke blir for liten for Merc'en.

De har jo ikke samme utveksling så mere fart blir det uansett.

Åhey! Gratulere med ny motor! 

Enda en helt ny motor fra Mercury! Hva avgjorde at du valgte Merc? Blir interessant å følge med på hvordan det går nå! :)

Link to post

Nye F115 var jo et veldig lett valg bokstavelig talt. Lavest vekt (lavere enn Honda 90) og mest kubikk i klassen. Og enkelt vedlikehold. Og kanskje litt at jeg har jobbet litt hos Mercury-forhandler det siste året  :saint:

Må vel se 42 eller 43-tallet på GPS'en nå da.

 

Vedr. at Mort1 nevnte Askeladden 605 og Verado 150 så hadde jeg tenkt å nevne en liten test her lokalt som ble gjort for et par år siden der en motorstyring fra en annen omprogrammert Verado 150 (med "raceprogram") ble testet på Askeladden 605.

Husker ikke propellen i farten men det var vel en 21" eller 23"  Laser II eller Enertia, og toppfarten ble 46-47 knop.

Men jeg skal ikke nevne det siden det fortsatt ikke regnes som "stuerent" i enkelte kretser  :giggle:

 

Her litt ferske data ang. noen propeller, bl.a. Enertia Eco http://www.boatingmag.com/mercury-enertia-eco-pro

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Måtte inn og sjekke hvilken propell som ikke funket på A605 m/verado 150. Jeg husket feil, det var mirage 15 1/2 x 17 som ikke fungerte godt.

 

Er egentlig yamahamann, ikke fanatisk, men har nå hatt 3 nye merc på rad. Tilfeldigheter. Merc F150 ble nå valgt pga pris, vekt, gode tester, kunne bruke gamle kabelstokk ved montering, enkel konstruksjon, lagt opp til enkelservice og likte motoren etter en enkel prøvetur.

 

Denne veradotesten som du nevner teerex, hvilke effekter er det snakk om? 200hk?

 

GunR hvor mange rpm har motoren din økt sånn ca?

Link to post

Nye F115 var jo et veldig lett valg bokstavelig talt. Lavest vekt (lavere enn Honda 90) og mest kubikk i klassen. Og enkelt vedlikehold. Og kanskje litt at jeg har jobbet litt hos Mercury-forhandler det siste året  :saint:

 

greit at du opplyser om dette - da er du kanskje ikke heeelt uhildet når du framsnakker disse motorene i enhver sammenheng...  :wink:    (selv om det helt sikkert er bra motorer)  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Den nye 115 - hesteren er bygget etter 150 - hesteren jeg har, og Mercury har jobbet hardt med å gjøre vedlikeholdet enklere.. Tipper at alel erfaringer er overført til F115.

 Virker (foreløpig) som F150 er bygget for å tåle mye. Amerikanere kan gjøre ting skikkelig dem også! ;) 

Link to post

greit at du opplyser om dette - da er du kanskje ikke heeelt uhildet når du framsnakker disse motorene i enhver sammenheng...  :wink:    (selv om det helt sikkert er bra motorer)  

 

Nå er ikke jeg involvert direkte i salg, og bedriften selger flere motormerker.

Så enhver sammenblanding er nok helt tilfeldig  :giggle:

Når jeg hadde E-tec og Honda så framsnakket jeg gjerne dem, men ikke i "enhver sammenheng" da.

Men den nye Mercuryen er det ingen konkurrenter som kan tukte, foreløpig, når alle momenter tas med.

Så hadde jeg valgt noe annet når jeg først "måtte" bytte (pga. 5-knop syken) så hadde jeg kanskje ikke følt at jeg hadde vært helt på nett  :giggle:

Og jo flere som velger samme motor jo større erfarings og sammenligningsgrunnlag får man etterhvert.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...