zooper Posted February 25, 2014 Share Posted February 25, 2014 (edited) Mann over bord! Det finnes mang et eksempel på drukning fordi gjenværende person(er) på båten mangler styrke eller kunnskap for å få den våte trygt tilbake blant de tørre igjen. Jeg leste akkurat om et tilfelle i New Zealand hvor en mann ramlet over bord og druknet selv om han hadde sikkerhetsline. Kona hans var ikke sterk nok til å få ham opp, og hun måtte se på ham drukne mens han ble slept langs siden av båten... huff! Kunne dette skjedd i vår familie? Ja, så absolutt, og det akter vi å gjøre noe med! I en båt bør som kjent skipperen og minst én blant mannskapet være drillet (regelmessig) i MOB-prosedyrer, og alle øvrige ombord bør som et minimum ha fått muntlige instruksjoner om hvordan de skal forholde seg i en MOB-situasjon. For mer seriøse seilas bør alle være drillet... men så var det dette med ..."burde, burde"... vs praksis... I vår familie, med to små barn på fire og seks år, og en hund, så er den teoretiske kunnskapen variabel, og den praktiske erfaringen lik null. Det finnes som sagt mange veier til Rom, og vi skulle gjerne fått belyst flere metoder og knep i vår målsetting om å ikke være uforberedt. Å være forberedt på det mest krevende sannsynlige scenario, er best synes vi... da blir alt annet som en bonus å regne. Vi ønsker derfor å avgrense diskusjonen med noen beskrankninger: Forutsett følgende: Den enkleste delen av jobben er gjort, nemlig finne tilbake til personen og evt også å ha varslet MOB via VHF/DSC (for å unngå en lang diskusjon om denne delen av prosedyren) Seilbåt, ikke motorbåt (fordi man har unike muligheter og utfordringer i seilbåt vs motorbåt, og følgende bør vies hver sin diskusjon) Det er kun én person igjen i båten, en skikkelig svekling Personen i vannet er en godt voksen mann (ingen fluevekt) Personen har vest... selvfølgelig Personen har hverken sikkerhetsline eller sikkerhetssele og flyter fritt i vannet Forhold hvor man fort kan falle over bord og hvor det er mer krevende å redde personen...feks frisk bris til stiv kuling (som folk flest seiler vi ikke under orkanliknende forhold og regner med at de som gjør det ikke har så mye å hente i en tråd som dette... når værmeldingen gir været et "navn" kommer vi oss fortest mulig i havn) Tre ulike scenario: Personen er i god form Personen er bevisst, men skadet (kan bidra med enkle ting som å gripe en livbøye, feste en karabin-krok, etc, men ikke særlig mer) Personen er bevisstløs Diskuter: Hvilke forehåndsregler har du tatt (utstyr, sikring, forberedelser, kunnskap, osv), og hvordan løses de ulike scenariene over? Ta i betraktning hvordan du forholder deg til krenging, bølger, vind, lo vs le, osv. Bonusspørsmål: Du seiler alene, med sikkerhetsline. Du blir skylt over bord og blir hengende over siden i lina. Hvilke forehåndsregler har du tatt, og hvordan kommer du deg så ut av situasjonen? Har du øvd på dette slik at du vet med sikkerhet at du klarer å ta deg ombord igjen når du er våt og kald, og båten er i bevegelse i vind og sjø? Se for deg feks at vindror eller autopilot gjør at båten ikke mister fart med det første... Edited February 25, 2014 by zooper (see edit history) Link to post
Hulda Posted February 25, 2014 Share Posted February 25, 2014 Noe av greia er å være slik stroppet at man ikke kan ramle over bord. Om noen skulle ramle i sjøen, så er problemet å kunne hive noe som veier om lag 150 kg tilbake i cockpit igjen. Min løsning på det problemet er oppe i targabøylen med tau ned til en av winchene. På bildet sitter taljen opp i SB hjørne på bøylen. I den ene enden er en stor og kraftig krok. Her er det krefter nok til å få en (bevistløs) person om bord. Link to post
Framtia Posted February 25, 2014 Share Posted February 25, 2014 samme her, jeg baserer meg også på ombordhenting vha vinsj. Så vester med øye for line er viktig. Forøvrig vil jeg sterkt oppfordre folk til å gjennomgå et ISAF sikkerhetskurs. Mye å lære der, og jeg tror man får et helt annet forhold til sikkerhet etter å ha vært gjennom dette. Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Roger jo Posted February 25, 2014 Share Posted February 25, 2014 Hos meg er det " enkelt" 3m bådshake , inn til skutsiden med pasienten krokre fast i vesten og bruke enten mesan eller storbommen og wihnche pasienten ombord. Samsung. Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
quantumduck Posted February 25, 2014 Share Posted February 25, 2014 (edited) Forutsett følgende: Den enkleste delen av jobben er gjort, nemlig finne tilbake til personen Hvis dette er den enkleste delen av jobben har du vært *meget* heldig. En solskinnsdag i langsomt tempo på stille vann er det nok ikke så vanskelig, men i god fart, høy sjø, mye vind og dårlig sikt ... tja. Mister du MOB av syne er hundre og ett ute, nærmest bokstavelig talt. Er man fler ombord skal en mann ikke gjøre annet enn å ha blikket festet på MOB hele tiden, og man må få utløst MOB-funksjonen på gps. Sørg for at avstand til MOB ikke øker, om det medfører at storseilet spjærer eller lignende som følge av brå manøver får så være, seiler du i ti knop og det begynner å bli mørkt teller hvert sekund. Det fins mange anvisninger rundt hvordan man skal manøvrere, men det får bli litt sekundært, i første omgang er det ikke nødvendigvis noen tid til å tenke så mye. Når man skal nærme seg MOB bør man sørge for at MOB ikke kommer i le av båten og får båten over seg når den kaster på seg i sjøen. Hvis forholdene tillater det ville jeg tatt MOB ombord akter, iom. at jeg har åpen hekk. Ang. bonusspørsmål: Det lurer jeg også veldig på - kniv og plb er vaffal et must å ha på seg. Edited February 25, 2014 by quantumduck (see edit history) Link to post
quantumduck Posted February 25, 2014 Share Posted February 25, 2014 Noe av greia er å være slik stroppet at man ikke kan ramle over bord. Og da kan det da umulig være noen god ide å gjøre som meg og mange andre, legge jackstays på dekk langs ripa og hekte seg fast? Link to post
Hulda Posted February 25, 2014 Share Posted February 25, 2014 Nå må du oversette for oss bøndene, hva er 'jackstays'? Mulig jeg allerede har det. Link to post
Eureka Posted February 25, 2014 Share Posted February 25, 2014 Jackstay, løpende line langs dollbord som du kobler sikkerhetskroken din innpå. Link to post
Hulda Posted February 25, 2014 Share Posted February 25, 2014 Ahh, da bruker jeg heller hyttetaket slik at personen ikke kan ramle over rekka.. Link to post
Eureka Posted February 25, 2014 Share Posted February 25, 2014 (edited) Det var nylig en artikkel om sikkerhetsline/ jackstay i PBO. Der ble det predikert at denne bør løpe inn mot senter av båten og ikke på dollbordet. Nettopp for at du ikke skal kunne falle over rekkelina. Demobåten i artikkelen var om lag 28 fot. Sikkerhetslina var festet oppå dekket, over salongen, altså lenger inn mot senter av båten. Ikke nok med det, men personlig sikkerhetsstropp var festet på lina på motsatt side av båten, enn den siden "du" befinner deg på. Dog blir det noe mere knoting ved passering av vant og mast. Men det handler jo om å overleve. Jeg skal montere om min jackstay/ sikkerhetsline. Den løper i dag fra et feste helt akter og frem til pullpit, på dollbord. Da havner jeg temmelig fort i vannet om uhellet er ute. Faktisk, etter mye tenking, så tror jeg det gjør vondt verre å ha sikkerhetslina/ jackstay på dollbord da jeg er temmelig sikker på at den personlige sikkerhetsstroppa vil hekte seg opp i ei tekkestøtte om du faller over bord. I så måte må det være bedre om lina løpet på utsiden av rekkestøttende. Da vil du i det minste trekkes bakover til akter av båten og kan klatre om bord der. Edited February 25, 2014 by Eureka (see edit history) Link to post
Gunga Din Posted February 25, 2014 Share Posted February 25, 2014 Jackstay, løpende line langs dollbord som du kobler sikkerhetskroken din innpå. det er bedre med bånd........en line eller wire kan rulle på dekk, hvis du kliver på den ! S/Y Gunga Din Link to post
S/Y Emma Posted February 25, 2014 Share Posted February 25, 2014 (edited) Denne videoen har blitt delt en del på Facebook de siste dagene, og viser hvor fort man kan få en vanskelig MOB-situasjon. Det er i innløpet til en havn i Biscaya. Spol frem til ca 2:30 visst du ikke gidder vente. http://vimeo.com/87355387 Edited February 25, 2014 by Steinsvik (see edit history) Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Eureka Posted February 25, 2014 Share Posted February 25, 2014 Gunda Din, det er sant og jeg brukte feil begrepet. Jeg har bånd :) Link to post
tobixen Posted February 25, 2014 Share Posted February 25, 2014 Jeg har laget en artikkelserie om sikkerhet på Båtwiki'en, artikkelen om MOB er foreløbig litt mangelfull, men jeg har en plan om å få gjort noe med det: http://www.baatwiki.no/wiki/MOB Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
S/Y Emma Posted February 25, 2014 Share Posted February 25, 2014 (edited) Godt å høre at flere synes det er en snål løsning å ha jackstay på dollbord. Har alltid undret meg på om det skal være slik, for om jeg snubler over rekka mens jeg er hektet fast, blir jeg sikkert hengende i vannlinja. Skal jackstays ha en skikkelig funksjon, bør den gå på hyttedekk, tett inntil masten. Edited February 25, 2014 by Steinsvik (see edit history) Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Eureka Posted February 25, 2014 Share Posted February 25, 2014 Men bruker dere sikkerhetsstropp med 1,2 eller 3 kroker? Takk for linken til en god film Steinsvik. I en demofilm jeg så for en tid tilbake, som jeg tror jeg linket til i dette eminente forum, vises det også at festeøyet/ D-ring på de fleste redningsvester er feil plassert, ifbm fall i sjøen. En vestprodusent hadde flyttet dette festet til skulderpartiet som førte til at kroppen ble løftet bedre ut av vannet. Skal se om jeg finner den. Link to post
Gunga Din Posted February 25, 2014 Share Posted February 25, 2014 samtidl er det viktig att du kan kopple deg i jackstay innen du lossgjør deg fra cockpit.....så att du er kopplet hele tiden! S/Y Gunga Din Link to post
Eureka Posted February 25, 2014 Share Posted February 25, 2014 Der fant jeg testen. Team0 sin vest. https://www.youtube.com/watch?v=zt1dZWkdIlM Link to post
Popeye70 Posted February 25, 2014 Share Posted February 25, 2014 Men bruker dere sikkerhetsstropp med 1,2 eller 3 kroker? Mine sikkerhetsstropper har tre kroker. Midterste krok sitter på personen, så kan man ha de to andre krokene i hver sin hånd og hekte på/av annenhver mens man beveger seg. Da har man alltid én krok fast i båten i tillegg til den som er festet i personen. Da er det også mulig å ha én krok på person, én på sikkerhetslina og én som man hekter på passende sted for å være sikker på at man ender over ripa. SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
zooper Posted February 25, 2014 Author Share Posted February 25, 2014 Det finnes mange gode artikler på hvordan tilnærme seg første delen av oppgaven, nemlig å finne tilbake til den våte. Denne er en av de bedre. (engelsk). Men denne artikkelen, som de fleste andre, går ikke detaljert nok inn på hvordan man alene faktisk får en hjelpeløs MOB tilbake ombord. Det er ikke "only only" å få festet en line til en som ligger i sjøen, i alle fall ikke når man er alene og det ikke akkurat er solskinnsvær... tenk natt, vind, høy sjø... Hvor mye hadde du stolt på at kona hadde fikset jobben om det var du som gikk over bord? Selv hadde jeg ikke villet at kona skulle sette seg selv i noen større fare, spesielt med to små hjelpeløse barn ombord. Sea Scoopa er en oppfinnelse som visst nok skal gjøre dette til en lek... men den må spesialbestilles og skreddersys båten. Sikkert ikke billig, og sikkert ikke en løsning mange av oss vil gå for. Men fangstmåten er besnærende, og det går kanskje an å rigge til noe hjemmemekk med tau og båtshake eller noe? Her er en god video Hva gjelder å komme seg opp i båten på egenhånd leste jeg en artikkel med en kar som har konstruert ulike daumannsknapper om man skulle falle over bord (skru av autopilot, motor, osv). Jeg ble ikke overbevist, men det var en ting ved løsningen hans som kan være en god idé, og det er å slepe et tau etter seg hvor det er bundet løkker med jevne mellomrom som kan gjøre det enklere å dra seg ombord. Link to post
Mulligan Posted February 25, 2014 Share Posted February 25, 2014 (edited) De som seiler med NKE autopilot har en funksjon som gjør at båten går opp i vindøyet hvis en faller overbord. Edited February 25, 2014 by Mulligan (see edit history) Link to post
Eureka Posted February 25, 2014 Share Posted February 25, 2014 Aner vi et nytt bruksområde for denne båtshaken: http://www.youtube.com/watch?v=rMsyxnryt-s Link to post
zooper Posted February 25, 2014 Author Share Posted February 25, 2014 Der fant jeg testen. Team0 sin vest. https://www.youtube.com/watch?v=zt1dZWkdIlM Oi! Link to post
quantumduck Posted February 26, 2014 Share Posted February 26, 2014 Nå må du oversette for oss bøndene, hva er 'jackstays'? Mulig jeg allerede har det. I denne sammenhengen er det - med forbehold om at jeg er på jordet sammen med andre bønder - den "flate" lina man strekker på dekk og hekter sikkerhetslina innpå. Hvis du googler litt ser du at det betegner litt ymse andre seil-greier også. Link to post
quantumduck Posted February 26, 2014 Share Posted February 26, 2014 det er bedre med bånd........ "Jackstay" er som regel et flatt "bånd", ja. Link to post
Recommended Posts