Jump to content

Hvordan få bevisstløs person i vannet ombord i en seilbåt MOB!


zooper

Recommended Posts

Dette har vært diskutert en del tidligere, men det er viktig å tenke over forskjellen på PLB, EPIRB og DSC/AIS SART i en MOB-situasjon. Vi har EPIRB om bord, men jeg har veldig lyst på en AIS SART også, nettopp for MOB-situasjoner. Det er lite poeng i at HRS får melding om at det ligger en mann i vannet midt i Atlanteren om moderskipet som ligger 1 nm unna ikke ser han.

Link to post

Enig, AIS SART er en billig "livsforsikring" om man er på langtur. Man bør i hvertfall ha en som den med rorvakt kan ha på vesten. Men faller man overbord og det tar timer før resten oppdager at man ligger i kjølvannet, er det stor sjanse for at man ikke har rekkevidde nok.

Redigert av Framtia (see edit history)

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post

Dette har vært diskutert en del tidligere, men det er viktig å tenke over forskjellen på PLB, EPIRB og DSC/AIS SART i en MOB-situasjon. Vi har EPIRB om bord, men jeg har veldig lyst på en AIS SART også, nettopp for MOB-situasjoner. Det er lite poeng i at HRS får melding om at det ligger en mann i vannet midt i Atlanteren om moderskipet som ligger 1 nm unna ikke ser han.

 

Godt poeng, for min del er et ofte ingen igjen ombord hvis jeg blir liggende og plaske i kjølvannet, og jeg befinner meg ikke fullt så ofte midt i Atlantern :)

Link to post

Nettopp det er poenget.

En PLB/EPIRB sender signal til sentrale redningsmyndigheter som organiserer en eventuell redningsaksjon.

En DSC/AIS SART sender et lokalt signal som blir plukket opp av båter i nærheten.

 

DSC SART vil sende signal som VHF-er plukker opp, gir alarm og viser posisjon.

AIS SART sender signal som AIS-mottakere plukker opp, gir alarm og viser posisjon. Praktisk, da en vil se på tilkoblede kartplottere nøyaktig hvor personen ligger.

 

VHF og AIS sender begge på VHF-båndet, så rekkevidden burde være omtrent den samme. Spørsmålet er hvilket system som er mest gunstig å motta signalene på. Det er nok en del flere som har VHF med DSC enn som har AIS-mottaker.

 

Eksempel på DSC-oppkall til VHF om bord:

 

Forøvrig en god løsning med blokk i targabøylen, så en kan klipse en karabinkrok på en MOB i vannet og vinsje han om bord på genoavinsjene.

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
Guest Avmønstret#

men det var en ting ved løsningen hans som kan være en god idé, og det er å slepe et tau etter seg hvor det er bundet løkker med jevne mellomrom som kan gjøre det enklere å dra seg ombord.

 

 

 

Vel, hvis man tror at man klarer å dra seg inn til båten som er i fart etter et tau som henger bak så er det mest sannsynlig fordi man aldri har prøvd det.

 

Kanskje om man er spesielt ung og sprek, båten går sakte nok, man ikke har klær og vest på og sjøtemperaturen veldig god.

 

Utover det, glem det. Å dra seg inn etter et tau fra en båt i fart er i praksis umulig straks båten har noen veldig få knops fart.

Link to post

Jeg vil tro mange båter har en mye tydeligere DSC-alarm enn AIS-alarm ombord, men skulle man først være nødt til å lete etter en som har ramlet over bord vil det sikkert være enklere å få signalet direkte som et mål på plotteren. Finnes det ikke SART som har begge deler?. Rekkevidden mener jeg er begrenset til noen får NM (4-5?).

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...