Jump to content

Hvordan få bevisstløs person i vannet ombord i en seilbåt MOB!

zooper

Recommended Posts

Faktisk, etter mye tenking, så tror jeg det gjør vondt verre å ha sikkerhetslina/ jackstay på dollbord

Enig i det, og jeg er litt usikker på hvor bra opplegg jeg egentlig kan få om de legges f.eks. på hyttetaket isteden, selv om det nok er mye bedre. Satser på å ha kniv og plb på meg, som sagt.

Dette har vært diskutert en del tidligere, men det er viktig å tenke over forskjellen på PLB, EPIRB og DSC/AIS SART i en MOB-situasjon. Vi har EPIRB om bord, men jeg har veldig lyst på en AIS SART også, nettopp for MOB-situasjoner. Det er lite poeng i at HRS får melding om at det ligger en mann i vannet midt i Atlanteren om moderskipet som ligger 1 nm unna ikke ser han.

Enig, AIS SART er en billig "livsforsikring" om man er på langtur. Man bør i hvertfall ha en som den med rorvakt kan ha på vesten. Men faller man overbord og det tar timer før resten oppdager at man ligger i kjølvannet, er det stor sjanse for at man ikke har rekkevidde nok.

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Dette har vært diskutert en del tidligere, men det er viktig å tenke over forskjellen på PLB, EPIRB og DSC/AIS SART i en MOB-situasjon. Vi har EPIRB om bord, men jeg har veldig lyst på en AIS SART også, nettopp for MOB-situasjoner. Det er lite poeng i at HRS får melding om at det ligger en mann i vannet midt i Atlanteren om moderskipet som ligger 1 nm unna ikke ser han.

Godt poeng, for min del er et ofte ingen igjen ombord hvis jeg blir liggende og plaske i kjølvannet, og jeg befinner meg ikke fullt så ofte midt i Atlantern :)

Enig, AIS SART er en billig "livsforsikring" om man er på langtur. Man bør i hvertfall ha en som den med rorvakt kan ha på vesten. Men faller man overbord og det tar timer før resten oppdager at man ligger i kjølvannet, er det stor sjanse for at man ikke har rekkevidde nok.

Men en DSC/AIS SART vil muligens klare å vekke frivakta?

Nettopp det er poenget.

En PLB/EPIRB sender signal til sentrale redningsmyndigheter som organiserer en eventuell redningsaksjon.

En DSC/AIS SART sender et lokalt signal som blir plukket opp av båter i nærheten.

DSC SART vil sende signal som VHF-er plukker opp, gir alarm og viser posisjon.

AIS SART sender signal som AIS-mottakere plukker opp, gir alarm og viser posisjon. Praktisk, da en vil se på tilkoblede kartplottere nøyaktig hvor personen ligger.

VHF og AIS sender begge på VHF-båndet, så rekkevidden burde være omtrent den samme. Spørsmålet er hvilket system som er mest gunstig å motta signalene på. Det er nok en del flere som har VHF med DSC enn som har AIS-mottaker.

Eksempel på DSC-oppkall til VHF om bord:

Forøvrig en god løsning med blokk i targabøylen, så en kan klipse en karabinkrok på en MOB i vannet og vinsje han om bord på genoavinsjene.

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Guest Avmønstret#

men det var en ting ved løsningen hans som kan være en god idé, og det er å slepe et tau etter seg hvor det er bundet løkker med jevne mellomrom som kan gjøre det enklere å dra seg ombord.

Vel, hvis man tror at man klarer å dra seg inn til båten som er i fart etter et tau som henger bak så er det mest sannsynlig fordi man aldri har prøvd det.

Kanskje om man er spesielt ung og sprek, båten går sakte nok, man ikke har klær og vest på og sjøtemperaturen veldig god.

Utover det, glem det. Å dra seg inn etter et tau fra en båt i fart er i praksis umulig straks båten har noen veldig få knops fart.

Jeg vil tro mange båter har en mye tydeligere DSC-alarm enn AIS-alarm ombord, men skulle man først være nødt til å lete etter en som har ramlet over bord vil det sikkert være enklere å få signalet direkte som et mål på plotteren. Finnes det ikke SART som har begge deler?. Rekkevidden mener jeg er begrenset til noen får NM (4-5?).

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...