Jump to content

Klemflens fra Sleipner, erfaringer?


princess 2

Recommended Posts

Klämflänsar har fördelen att man slipper försvaga axeln med kilspår plus att Du enkelt kan köpa axel med kona och gänga för propeller i ena änden i 'metervara' och sedan enkelt anpassa längden i egen verkstad.

 

40 mm axel låter väl rimligt till 220 hkr, men exaktare beräkning beror på axellängd och varvtal.

 

:thumbsup:

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post

Eg demonterte for og bytte tettninger i pakk boks, tok av flenser og der var de limt med nåke stoff:( har fått de reint og fint men flensen går litt for fint på akselen virker som de er litt for store klaring der. den vil jo henge på kille og sett skruer 2 stykk men er de nok?

Link to post

Hvis du har klaring mellom flens og aksel er jeg enig med deg at de bør byttes. De vil jo selvsagt fungere med kile og set-skruer, men når du drar til set-skruene vil du få et radielt kast som ikke er mulig å rette opp. Det beste er nok å bytte til flenser med en trang og god pasning på akselen. Om det er klemflens eller om du fremdeles bruker flens med kilespor er vel uvesentlig, men hvis du går for flenser med kilespor bør du ha presspasning/krympepasning i tillegg til set-skruene. Er det stort nok press på pasningen kan du droppe set-skruene også. Problemet med slike pasninger er jo at det ikke er bare bare å montere/demontere i et motorrom. Du må varme flensen ganske godt, og dra den på i en fei før akselen blir varm. Klarer du ikke det setter den seg, og du får et h#¤%te med å få den av. Klemflensene er derfor et meget monteringsvennlig alternativ. Men bedre er det ikke, for en flens med maskinert presspasning vil være sikrest mot kast :smiley:

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post

Klemflenser fra Sleipner er gode greier. Det enkleste for deg å bruke. Limgreiene du refererer til er antakelig 'pasningslim' for å kompensere for dårlig pasning. Skift delene. Det er ikke korrekt som hevdet over at styrken på akslingen avhenger av lengden. Om akslingen er 10 cm lang, eller 2 km betyr ingen ting for vridningsstyrken.

 

Vanlige presspasninger (light interferrence fit, på nynorsk) betinger at navet som skal på akslingen må varmes til ca. 80 grader C over temperaturen til akslingen. Da kan navet senere trekkes ved hjelp av hydraulikk (uten varme). Og monteres på igjen med varme. Og man trenger ikke bruke settskruer over kilen. Men som sagt, Sleipner leverer den enkleste løsningen, som funker i praksis.

Link to post

Då trur eg eg går for klemflensen til sleipner, ka med kile sporet som er i akslingen vil de bli eit problem for den nye klem flensen som ikkje har kile spor:) Må nok og ta og skifte tettninger i pakboksen mens eg har allt ute:) er dei greie og bytte? stor takk for gode råd og hjelp:)

Link to post

, ka med kile sporet som er i akslingen vil de bli eit problem for den nye klem flensen som ikkje har kile spor:)

Nei, det går bra :smiley:

 

Når det gjelder å bytte tetninger i pakkboksen kan du gjøre et søk her inne eller Google, så får du opp masse treff. Det kommer jo an på om du har talgpakninger eller simmerringer, men det skulle uansett være en grei jobb. Det du bør legge merke til hvis du har talgpakninger er at du kutter dem på riktig måte. Hvis du har simmerringer er det viktig å passe på å få med rustfri fjær.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...