Jump to content

Kjøpe eldre båt med drev. Hvor mange timer tåler ett drev?

Kenneth 81

Recommended Posts

Da jeg skal kjøpe "ny" båt til sommeren, tilbringes det mye tid på finn.no for å prøve å finne ut av hva som kan være aktuelt å kjøpe.

Pga ønske om en båt som egner seg for langtur samt ett veldig stramt budsjett, så har jeg først og fremst sett på snekker og en og annen halvplaner.

Da madammen har påpekt at hun helst vil ha en båt som kan bevege seg noe fortere enn en typisk snekke, så har jeg begynt å se på litt raskere, planende båter og.

Men da dukker plutselig drev-båter opp blant de aktuelle kandidatene.

Jeg har i utgangspunktet ikke "drev-skrekk". Faren min har hatt drev-båt i åtte år uten det minste problem nå, og jeg har normalt antall tommeltotter, så jeg burde klare å ta det årlige vedlikeholdet selv.

Utfordringen er at med mitt budsjett så blir hverken båt eller drev spesielt nytt. Sannsynligvis fra 80-tallet, om jeg ikke er heldig å finner en båt som har fått byttet motor og drev.

Spørsmålet blir da: hvor mange driftstimer tåler ett drev egentlig?

Når går grensen for hva man Bør ta sjansen på å kjøpe?

Jeg har sett båt som passer budsjettet mitt og som har en motor jeg liker (VP KAD43), men motor og drev har gått 2200 timer. For meg høres dette vrldig mye ut. Er det bare å holde god avstand å lete videre, eller kan dette drevet holde en stund til?

Sent from my GT-I9506 using Tapatalk

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Hvor dyp er dypsnøen? Det er mange faktorer som er med på å bestemme livstiden på et drev! For det første hvor stor og tung båt det er, om den er lettdrevet eller tungdrevet. Størrelse på motor og hvilket dreiemoment den har i forhold til opptimal belastnining. Så har men bruken, sakte opp og nedkjøringer eller brå og uvøren bruk! Vedlikehold og oljeskift. Samt en masse andre faktorer.. Lagring, rett propell i forhold til båt/fartt osv! Over alt dette er det bruk og vedlikehold som teller mest etter min mening.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Jo, bruk og vedlikehold har selvsagt veldig mye å si.

Eksempelet med KAD43 og 2200 timer er en 1976 Princess 32 Hardtop. Den skal hvistnok gjøre 27 knop med 216hk (noe jeg synes høres mye ut). Vekt var ikke oppgitt, men jeg tror den veier ca 5 tonn.

Edited by Kenneth (KAH81) (see edit history)

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Kommer an på vedlikeholdet det. Hadde drev fra 79 på den forrige båten ikke en anelse på hvor mange timer det hadde gått. Men var sikkert vedlikeholdt godt opp i gjennom. Du burde klare å finne deg båt innenfor ditt budsjett. Båten jeg har nå. Har også drev. Men vi puttrer stort sett rundt i 6-8 kn når vi er på familietur. Gutteturene foregår ofte i 25-30 kn da vi vil raskt fram til vannhullet. Så kjøp den båten du får følelse av er vedlikeholdt. Det merker du fort under visning.

Norske båter er best!

Jeg har alltid hatt eldre båter med drev, stort sett går det bra, og noen ganger koster det mye :-)

Generelt hører jeg like mye kostnader på nyere drev(2005>) som eldre.

Godt vedlikehold, servicepunkter fulgt og riktig belastning båt/motor tror jeg er viktigst. Det finnes mange muligheter for å få rep. drev "rimelig" i f.eks sverige om uhellet er ute.

Kjøp båt med hjertet og ikke fornuft :-) har du en god følelse, er det bra.

Princess 32 er jo en fin gammel klassiker :-)

Kad 43 kommer vel med 290 drev. Vi har to slike nå på Kad 42. Godt ca 1800 timer. Fungerer svært bra. Men det er jo som de andre her sier. Ved normalt godt vedlikehold holder drev lenge.

Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. :cheers:

For å helle litt malurt i begeret.

Hvis du følger litt med på de trådene som går her inne, hva ser du mest av? Havari av drev, eller havari på strak aksel og gir?

Bare som et tankekors i forhold til driftsikkerhet og potensielle utgiftsbomber.

Dessuten, båt på 5 tonn med singelinstallasjon og drev :pray: Spørsmålet er vel heller når det kommer... Til slutt; husk at fart koster penger, særlig hvis båten er av en viss størrelse. Du sier at du har et begrenset budsjett, i tilfelle sier kanskje det noe om hva du har å legge i driften også? Det er jo ikke spesielt gøy å ha en båt man ikke har råd til å bruke heller :smiley:

Jeg er klar over at det er større potensiale for trøbbel med drev enn med aksel. Derav denne tråden :smiley:

Jeg vurderte faktisk en Princess 32 med 2x200 hk i kjelleren for ett par år siden, men endte av forskjellige årsaker opp med en Skibsplast 675 HT i stedet. Vil nok si at den var mer kurant enn en båt med singel motor mtp belastningene på drevet.

Driftsbudsjettet er større enn det innkjøpsbudsjettet tilsier. Innkjøpsbudsjettet er satt lavt fordi jeg ikke vil låne til båtkjøpet.

Det er ennå en stund til jeg faktisk skal kjøpe båt, i mellomtiden så skal flest mulig alternativ vurderes. :smiley:

Drevbåt står fremdeles på menyen, men da under forutsetning av at både drev, motor og drev er i god stand og at motor og drevpakken passer båten.

Jeg regner med å gå i moderate hastigheter mesteparten av tiden. Men vil gjerne ha muligheten til å åpne dieselkranen(e) å gi litt på hvis været krangler eller for en og annen lang transportetappe.

Idealbåten er minst 25 fot, har strak aksling og kan marsje på 15-20 knop når det trengs/frister/etc. En båt som passe beskrivelsen godt og som jeg vurderer sterkt er Polar 770, men jeg vil helst ha faste sengeplasser.

Kort sagt så prøver jeg å se på, og å vurdere flest mulig forskjellige alternativer før jeg tar en avgjørelse. :smiley: