Jump to content

Eberspächer eller Webasto?

Endurance35

Recommended Posts

Denne, og andre kopier av Webasto - kanskje samme produsent i Kina, er blitt omhyggelig diskutert i en annen tråd.

https://baatplassen.no/i/topic/97563-no-name-webasto-air-top-kopi-erfaringer/

Jeg holder fremdeles en knapp på et annet merke, ikke vanskelig å gjette hvilket :thumbsup:

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Kjøpte en D5wz vannvarmer brukt som jeg har montert i min cranchi.. Funket utmerket i en sesong værtfall :) og helt lydløst bortimot :) værtfall sammenlignet med luftvarmer :) fyrer den opp avåtil nå og for å få båten go å varm.. Blir nesten t-skjorte temp etter en time med - 3ute :) under kallæsja, type 33fot Daycruiser /cabincruiser

Har 2 kW luft-Kina-brenner i campingbilen. Kanonfornøyd.

Det beste med de kinabrennerne er at du ikke har det hælvete med låsing av brenner etter 3 feilstart. Bare å prøve igjen.

Ser faktisk ingen grunn til å kjøpe de Eber-Webasto brennerne som er et sant hælvete å få igang igjen. Og deler som ryker og koster skjorten.

Den dagen Kina-brenneren tar kvelden er det bare å kjøpe ny.

Har 2 kW luft-Kina-brenner i campingbilen. Kanonfornøyd.

Det beste med de kinabrennerne er at du ikke har det hælvete med låsing av brenner etter 3 feilstart. Bare å prøve igjen.

Ser faktisk ingen grunn til å kjøpe de Eber-Webasto brennerne som er et sant hælvete å få igang igjen. Og deler som ryker og koster skjorten.

Den dagen Kina-brenneren tar kvelden er det bare å kjøpe ny.

Man sletter minnet i Webastoen ved å ta av strømmen innen fem sec. etter oppstart. Eber må slettes med diagnoseverktøy hvis den har låst deg.

Min Eber er 13 år gammel. Den starter og går uten problemer, men selve huset, som består av blekk, er blitt så rustet og stygt at jeg vurderer å bytte bare av den grunn.

Er det rustblekk i dagens Eber eller er det gjort forbedringer her? Hva med Webasto...ruster den også?

Spør her jeg.

Men på min webasto og forøvrig etter hva jeg kan huske på dem jeg har hatt i lastebil også, så er det bare ett hjul å vri på termostaten.

Man ser ikke hvilken temperatur man setter den på!?

Finnes det noen måte og bytte den termostaten så man kan stille den inn på grader og ikke bare vri på hjulet?

Eller finnes det noen måte og lese av det på hjulet som allerede er der?

For i båten hos oss når vi bruker den, så våkner pga enten for kaldt eller altfor varmt, finner ikke mellomtingen.

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

helt korrekt SoBo det er noe slikt jeg kunne tenkt meg, men kan man bare erstatte den man har, eller må man bytte selve varmeren også?

Ser den skal være til webasto air, men er det forskjell på på de panelene mtp luft/diesel varmer?

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Jeg skal i gang med å montere en Webasto. Jeg fikk den så billig at det ikke var noe valg. Jeg benytter anledningen til et par spørsmål:

Så langt jeg har sett er det ingen som har montert varmer med omluft, altså med luftinntak inne i båten. Eventuelt med veksler, slik at man kan bruke luft både utenfra og innefra. Finnes det noen gode grunner til ikke å ha internt luftinntakt, det må da gi mer effektiv oppvarming, og det kan vel ikke være dårligere i en båt enn i en bil?

Kan man kjøre en dieselvarmer på lampeolje? Jeg har en del lampeolje igjen etter forrige varmer, og det hadde vært greit om den kunne brukes til noe fornuftig.

Ved omluft øker som regel luftfuktigheten og du kan få problemer med kondens, spesielt på vinduer og "kalde" detaljer i kabintak. Steng luftinntaket på en personbil med 4 personer i, og du har som regel duggproblemer på relativt kort tid, spesielt vinterstid.

De fleste dieselbrennere takler lampeolje, men kan avgi litt mindre varme. Varmeeffekten står i forhold til brennstoffets densitet, jo "lettere" brennstoff, jo mindre varme. Kjenner ikke vekten på lampeolje, men diesel skal visstnok være på ca 0,83 kg/liter.

Ser den skal være til webasto air, men er det forskjell på på de panelene mtp luft/diesel varmer?

Skulle tro den passet dersom du har en av disse MaSa:

Suitable for Later generation Webasto air heaters

Webasto Heater Airtop 2000

Webasto Heater Airtop 3500ST

Webasto Heater Airtop 2000S

Webasto Heater Airtop 5000ST

Webasto Heater Airtop 2000ST

Webasto Heater Airtop EVO3900

Webasto Heater Airtop 3500

Webasto Heater Airtop EVO5500

Webasto Heater Airtop 5000

Mener og tror det må være 10 påfølgende bomstarter for å få startsperre. Dersom Eber-varmeren har blå/hvit ledning i kabelstammen kan du f.eks. montere manøverbryter type Easystart T ved siden av bryter du har i dag for å lese og resette feilkodelager. Oversikt over feilkoder får du sammen med bryteren om ønskelig.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...