Jump to content

Antares 780, hvor bore hull for montasje av VHF og GPS antenne?

kib

Recommended Posts

Hei, gratulerer med en flott og praktisk båt, så på lillebroren 680 og den virker kjempekjekk til dagsturer og fisking.

Masse lys inn pga. store vinduer.

Jeg antar at du bør feste antennen på taket for å få best mulig dekningsforhold, har du vært i kontakt med importøren for råd ?

Det skal være uproblematisk å bore et hull så lenge dette blir riktig tettet.

Jon

Ikke sikkert du trenger noe hull for GPS. Kartplottere med innebygget GPS virker ofte helt glimrende. Hvis du har store vinduer, som nevnt ovenfor, så får du sikkert bra nok signal til de fleste formål. Her finnes sikkert mange å velge i, men jeg vet for eksempelt at "EME motion sensor" ble designet med GPS mottakere sensitive nok to å stå nede i båten, nettopp med tanke enklere, mer fleksibel montering. http://www.youtube.com/watch?v=UXl-fkJ09j4. Har får du i tillegg et bra elektronisk kompass.

Når det gjelder VHF er jo antennehøyde et poeng om du trenger god rekkevidde, men har du vurdert håndholdt?

Redigert av Leieskipper (see edit history)
  • 3 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Jeg har en Jeanneau Merry Fisher 595. Tror at Antares også har lignende takløsning. Jeg har montert antennen på siden av "takskjegget". Etter at bildene ble tatt limte jeg på en liten skinne og gjemte kabelen inni slik at det ble ganske fint. Å gå via dobbeltaket er ikke så enkelt på min båt så jeg fikk gjemt den i dørprofilen og inn under dørken. At antennen er montert på BB side skyldes at dolbordet er bredere på SB side og jeg ønsket ikke at antennen skal stå i vegen på den beste siden.

https://baatplassen.no/bildearkiv/39/39220/1400882571.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/39/39220/1400882571.jpg

• 2 måneder senere...

Har du montert antenne?

Har montert på min 7.80, litt plunder men borret hull i taket bak og førte ledninger ned på SB side ned under vask og frem til septik rommet der vhf og ais er plassert. Antenner er festet på griperekke på taket ca 10cm fra bakende. Hullet er rett bak festet. Brukte selvfølgelig kabelgjennomføring.

Har du montert antenne?

Har montert på min 7.80, litt plunder men borret hull i taket bak og førte ledninger ned på SB side ned under vask og frem til septik rommet der vhf og ais er plassert. Antenner er festet på griperekke på taket ca 10cm fra bakende. Kabelgjennomføring er rett bak festet til antenne feste.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...