Jump to content

Ny båt, nye muligheter - Bavaria 42 - Baugpropell

AndersH

Recommended Posts

Da var avtale om handel av ny båt inngått, og vi starter sesongen i en 2006 modell Bavaria 42 Cruiser. Vi har vel gått gradene og går nå steget fra en 30 fots seilbåt fra 80-tallet til det som for oss er "drømmebåten"!:-)

Båten vi har kjøpt er veldig pen og godt holdt, men som alltid er det noen småting som jeg gjerne kunne tenkt meg å få på plass. Først gjelder det en baugpropell.

Jeg har montert veldig mye annet i båt, varmere, vann, kjølere osv, men aldri baugpropell. Egentlig aldri noe som krever støping. Jeg er forsåvidt kjent med støping av glassfiber, men kun gjennom min bakgrunn som modellflyver hvor mye av reparasjoner og slikt foregår med støpeepoxy og duk.

Jeg forstår at feks Seatronic låner ut verktøy for å sage ut hullene i skroget dersom man kjøper utstyret hos dem, og jeg anser meg for å være greit nevenyttig. Er dette noe jeg burde ta sjansen på å gå i gang med selv?

Noen som har tips rundt valg av baugpropell og styrke? Antar det blir en Sleipner Side-Power av et eller annet slag, men hvor sterk trenger jeg på en slik båt? Ser noen har SE80... Har sett på disse utenpåliggende Exturn løsningene som ser veldig grei ut å montere, men den sterkeste på 12v var vel 1,8 kw, blir ikke det for lite? Eller veier effektiviteten på disse maskinene (dypere, eksterne) opp for manglende styrke?

Mine tanker rundt jobben (tunnelbasert sleipner) er følgende (etter å ha forsøkt å lese meg litt opp):

• Sjekke plassering og montering i annen tilsvarende båt med propell. Dersom noen har Bavaria 42 Cruiser i årsmodell rundt 2006 med baugpropell er jeg VELDIG taknemlig for kontakt. Enten det er i Bergensområdet, eller østlandsområdet (bor i Sandefjord, jobber mye i Bergen).
  • Ta masse bilder og mål.
  • Se at dette er forenlig med måten ting ser ut i min båt. Da får jeg dybde og slikt der det må være.
  • Bore hull i begge sider av skroget til aksling for verktøyet.
  • Bruker verktøyet for å sage ut hull på begge sider til tunnel.
  • Inn med tunnel, støpe den fast på innsiden uten å kutte i den.
  • Sage den til på utsiden, har forstått at den skal stikke litt ut i forkant.
  • Støpe den fast med duk og epoxy.
  • Grunne og bunnsmøre områder som er nye/pusset utvendig ifbm monteringen.
  • Bore hull til aksling for motor.
  • Montere motor etter monteringsanvisning.
  • Sjøsette og sjekke at alt er tett.
  • Fullføre elektrisk innvendig mens båten er i sjøen. Det elektriske er min sterke side, så det har jeg kontroll på.

Jeg forstår at dette er en veldig generell beskrivelse, men det eneste jeg evt. må lese meg litt opp på av dette er duktykkelser, størrelse/form på lappene, valg av støpeepoxy, gelcoat?, grunning og slikt. Ellers fremstår dette for meg som en gjennomførbar oppgave.

Tar jeg for lett på det?:-)

Takker for all hjelp og tips, eller linker til tråder med bilder og informasjon!!! Samt som nevnt over, om noen med en tilsvarende båt med propell hadde sluppet meg til for å ta bilder og mål!!:-)

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

Hei !Gratulere med ny båt !

Har samme skute med 100 SE, denne ligger på land i Skien og du er velkommen til å ta en titt ombord når båtpussen begynner ! Skal du sjekke litt utvendig så send meg en IM så sender jeg deg en forklaring på hvor du finner båten.

Jeg ville tatt et helgekurs i manøvreringsteknikker og droppet propellen. Men lykke til. Går nok fint. Velg kraftig nok. Ingen vits i baugpropell hvis den ikke er sterk nok i stiv kuling.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Hehe...:-) Så alle som synes baupropell er "kjekt å ha" mangler manuvreringserfaring, alle som har kartplotter klarer ikke finne båtens posisjon i et kart, og alle med autopilot klarer ikke styre båten på en bein linje?;-)

Jeg har plenty manøvreringserfaring og har aldri hatt båt med baugpropell før. Har leid i utlandet flere ganger, men aldri eid selv. Jeg ser det som en av de svært mange "kjekt å ha" sakene man ønsker, samt som en fin "fallskjerm" dersom noe uforutsett skulle skje.

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

Jada, ikke meningen å være spydig. Klarte meg uten i ni år, og opplevde å bli påført skader fra båter som stolte på baugpropellen sin. Så jeg tviler på nytten. Men hvis du liker å installere sånne ting så kan det være en nyttig prosess å bare gjøre det. Men ikke regn propellen som fallskjerm. Går baugen mot styrbord går hekken til babord... ;) Og sikkert ikke dumt for annenhåndsverdien med propellen. Var iallefall noe kunder når jeg skulle selge som ikke likte at jeg manglet baugpropell.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Enig med Anders, baugpropell kan være kjekt å ha. Men samtidig også enig med Sun Flyer, man bør likevel kunne manøvrere godt, selv uten baugpropellen. Er vel ikke uten grunn skrålet fra baugpropell kalles lyden av panikk :giggle:

Jeg hadde stort sett kun erfaring med å manøvrere tunge og langkjølede trebåter før jeg kjøpte Oceanisen. Trebåtene føltes forutsigbare og var greie å manøvrere. Ting gikk seint, men ved hjelp av propellretningen og roret kunne båten snu på en femøring (den ene veien). Avdriften var minimal i forhold til Oceanisen, selv med vind fra siden. Oceanisen ble en ny erfaring for min del. Der driver baugen av selv ved lite sidevind og båten er heller ikke like forutsigbar i bevegelsene, spesielt ikke under bakking. Da tar plutselig roret tak og båten skjener ut til siden, noe jeg opplevde uvant i starten. Ikke alltid like lett å bakke og svinge samtidig inn i båsen når det er sidevind.. Klart, mye trening hjelper godt på, men er fremdeles ikke på langt nær like komfortabel i trange havner med Oceanisen som med skøytene. Kunne godt ha rettferdiggjort en baugpropell, men det blir nok ikke på denne båten (septikktanken der framme skal få være i fred). Skal ikke se bort fra at det blir et av de avgjørende elementene ved neste båtkjøp hvis kjøpet havner i samme leia som sist; kortkjølt lettvekts plastkopp. Så som et salgsargument tror jeg også at en båt med baugpropell selger bedre enn en uten ja.