Jump to content

Wallas 85d kokeapparat, erfaringer?

Kenarn

Recommended Posts

85d er vel diesel varianten av 85.

Alle Wallas safeflame apparatene er trege til å varme, men de er ganske sikre. har selv et 90U (tror jeg) fungerer greit.

De er litt kravstore mhp spenningen fra batteriene pga gløding for start

mvh

bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Selvreklame, se denne tråden min som er litt gammel:

https://baatplassen.no/i/topic/92509-wallas-90u-kokeapparat-ikke-full-effekt/

"-Koketid på ca 1 liter vann er 9 minutter fra apparate har tent og til det fosskoker. Dette er en sånn turkjele med lokk."

mvh

bavaria32sport

Edited by Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Jeg har det ikke travelt når jeg skal koke noe opp på tur. Ellers kan jeg fortelle at jeg for et par år siden solgte mitt Wallas 100x som forøvrig fungerte utmerket selv etter ca. 15 år. Men da jeg fikk tilbud om et lite brukt Wallas 95D slo jeg til. Det gir litt mer varme, og så slipper jeg å stadig å bytte kanner med lampeolje. Dette apparatet har jeg latt suge diesel rett fra en av båtens hovedtanker. En ennen fordel dette apparatet har fremfor variantene for lampeolje, er at det ikke har vanlig veke og heller ikke glødetråd. Dieselvarianten har glødestift som har mye lengre levetid enn en glødetråd.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Har det ikke travelt jeg hellermen en venn av meg hadde ett som brukte 30 min,det er litt lang tid. Men da var det sikkert noe galt med det,derfor lurte jeg på om noen andre viste noe. Dette er ikke brukt før ifølge selger,han viste ikke at det brukte strøm engang.

85d er vel diesel varianten av 85.

Alle Wallas safeflame apparatene er trege til å varme, men de er ganske sikre. har selv et 90U (tror jeg) fungerer greit.

De er litt kravstore mhp spenningen fra batteriene pga gløding for start

mvh

bavaria32sport

Wallas 85 er vel nærmere dieselvarianten av Wallas 90. 90 går kun på parafin (fritidsparafin), mens 85 er i utgangspunktet beregnet for diesel, men går like bra på parafin. 85 har trinnløs effekt mellom 900-1900 W, og 90 har trinnløs effekt mellom 700-1800 W. Strømforbruket under drift er hhv 0,19 A (85) og 0,15 A (90). 90'en trenger 10 A under gløding og 85'en trenger 8 A. I begge tilfeller er glødeperioden ca 4 min.

Jeg har det ikke travelt når jeg skal koke noe opp på tur. Ellers kan jeg fortelle at jeg for et par år siden solgte mitt Wallas 100x som forøvrig fungerte utmerket selv etter ca. 15 år. Men da jeg fikk tilbud om et lite brukt Wallas 95D slo jeg til. Det gir litt mer varme, og så slipper jeg å stadig å bytte kanner med lampeolje. Dette apparatet har jeg latt suge diesel rett fra en av båtens hovedtanker. En ennen fordel dette apparatet har fremfor variantene for lampeolje, er at det ikke har vanlig veke og heller ikke glødetråd. Dieselvarianten har glødestift som har mye lengre levetid enn en glødetråd.

Det koker vel litt fortere opp nå Lars H? Wallas 100x hadde max effekt på 1000 W, samme som de første med støpejernsplater. 95D som du har nå har effekt mellom 900-1800 W, og kan vel kanskje kalles 1.ste generasjon diesel kokeapparat, og er forløperen til Wallas 85. Wallas 85 har fått bedre vifte og det gjør et lite utslag på strømforbruket under drift; 0,19 mot 0,15 for 95D.

Har det ikke travelt jeg hellermen en venn av meg hadde ett som brukte 30 min,det er litt lang tid. Men da var det sikkert noe galt med det,derfor lurte jeg på om noen andre viste noe. Dette er ikke brukt før ifølge selger,han viste ikke at det brukte strøm engang.

Spørs om vennen din hadde en Wallas 1000 eller 900 med plater av støpejern, og som sårt burde hatt en service. Trege var de (for de med dårlig tid på båt-tur), men tross det er de fremdeles svært populære på bruktmarkedet.

Og til ditt første spørsmål: Ja, jeg kan trygt anbefale Wallas 85D. Det er lite feil på disse, men som alt annet så må den ha litt pleie og service en gang i blant.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"