Båt_på_land Svart 7.Mars.2014 Del på Facebook Svart 7.Mars.2014 Hei, Bjørn! Det er veldig mange gode råd her inne, men jeg prøver meg igjen. Umbrakobolten som er knekt er sannsynligvis av 12,9 kvalitet. Det betyr at den blir hardere og sprøere enn vanlig 8,8 bolter. Jeg tippet at den knakk ved skifte av retning, det er jo derfor akselen har dratt seg utover. Jeg er ingen båt spesialist, men har noe knuseverk og sikteverk med tilsvarende låsinger. Spennstifter som sitter på den andre klemflensen blir seigere og tåler en hvis svikt og fungerer bedre på slikt utstyr. Sitér dette innlegget Link to post
Rune Fredriksen Svart 7.Mars.2014 Del på Facebook Svart 7.Mars.2014 Mener å huske at det er en tess butikk/verksted i tananger, der burde d være mulig å få bolt eller spennhylser, Sitér dette innlegget Link to post
Elise Svart 7.Mars.2014 Del på Facebook Svart 7.Mars.2014 Når du skal trekke til klem flensen igjen husk å smøre opp boltene så du får trekt godt til. Klem flensen skal også trekkes til i flere omganger, fra side til side. Se denne linken fra Sleipner: http://sleipner.no/media/frontend_media/pdf/Produktmanualer/Propellutstyr/Montering%20Sleipner%20klemflenser.pdf Lykke til .. Sitér dette innlegget Link to post
Svee Svart 7.Mars.2014 Del på Facebook Svart 7.Mars.2014 Hei Bjørn! Kjedelig hendelse dette her, men minner om det Arvid A nevner i innlegg #758 - det er viktig. Ved montering av klemflensen er det helt avgjørene at klemflensen overfører alle klemkreftene mot akselen. Hvis aksel og klemflens har sluret (noe bildene tyder på) så er klemflenshullet utvidet og akseldiameter redusert kanskje et par tidels millimeter. Da må det - etter at klemflensen er trukket til med rett moment - sjekkes med f.eks. et følerblad at klemflensen faktisk klemmer/låser mot akselen og ikke mot "seg selv". Låser den mot seg selv må klemflenssporet utvides på en eller annen måte. Det er også viktig at splitpinne med innv. bolt benyttes og ikke vanlig bolt m/mutter. Lykke til med reparasjonen og turen hjem! Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 7.Mars.2014 Del på Facebook Svart 7.Mars.2014 Kan skaden på propellen hænge sammen med at den originale bolt er gået? Bundkenning? = skade på propel og knækket bolt, begge dele nødtørftigt repareret!? Sitér dette innlegget Link to post
Flid Svart 7.Mars.2014 Del på Facebook Svart 7.Mars.2014 Kanskje vanskelig med verksteder i Tananger/Risavika på en lørdags formiddag men hva med en maskinist på en av supplybåtene i nærheten.... Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 7.Mars.2014 Del på Facebook Svart 7.Mars.2014 Kan skaden på propellen hænge sammen med at den originale bolt er gået? Bundkenning? = skade på propel og knækket bolt, begge dele nødtørftigt repareret!? Sitér dette innlegget Link to post
Sveinoh Svart 7.Mars.2014 Del på Facebook Svart 7.Mars.2014 Hei Bjørn http://industrisalg.no/ De har ikke åpent på lørdager, men har døgn vakt. Mvh. Svein Ove Mob. 91306896 Sitér dette innlegget Fairline Sedan 36 Fairline Phantom 42 Link to post
Fjellbonden Svart 7.Mars.2014 Del på Facebook Svart 7.Mars.2014 Pleier ikke å være kilespor i klemflenser vel... Her er bilde av en av mine klemflenser. De har kilespor og en settskrue som går ned på akslingen i bakkant av kilen for å hindre aksling å bevege seg bakover. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 7.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mars.2014 Jeg har fått tilbud om hjelp fra liberty i Bergen. Han hiver seg i bilen i morra tidlig. Tar med no boltsaker. Å en brotsj. Så da trenger jeg en dykker. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 7.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mars.2014 Major Andy. Det er mulig. Propellmannen som reparerte mente det kunne være en kvist eller noe liknende. Ikke bunnberøring. Da hadde skaden vært større. Men det er vanskelig for meg å si.. :-) Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
sap_2000 Svart 7.Mars.2014 Del på Facebook Svart 7.Mars.2014 Jeg har fått tilbud om hjelp fra liberty i Bergen. Han hiver seg i bilen i morra tidlig. Tar med no boltsaker. Å en brotsj. Så da trenger jeg en dykker. Wow! Utrolig flott gjort! Denne og andre tråder beviser nok en gang at samholdet og hjelpsomheten på BP er helt unik :-) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Komodo Svart 7.Mars.2014 Del på Facebook Svart 7.Mars.2014 (redigert) Ser du har fått mange gode råd, så bare en oppsummering. Tidligere grunnstøting/rekved har ført til at orginal spennstift har knekt Spennstift har provisorisk blitt erstattet med unbrakoskrue med kontramutter Unbrakoskrue (trolig 10.9 eller 12.9 kvalitet) har en helt annen fasthet enn en spennstift, og knekker etter en tid, ikke spesielt rart Løsne på klemflensen og slå inn to skrutrekkere så den åpner seg litt, forsøk å trekke akselen ut av flens Sjekk om aksel har "revet" i boring på flens. I tilfelle må toppene på denne rivingen bort før ny montering. Det fikser dere med fil (obs, enkelhugget, ikke krysshugget, den ødelegger overflaten) og smergelpapir Sjekk om det er riving i boringen på flensen Når akselen er ute av flensen bør den greit kunne roteres, hvis ikke står den i spenn i cutlesslageret Trekk akselen inn i klemflensen. Ikke ta flensen av gearet hvis du ikke må Etter hjemkomsten ville jeg nok gjort en mer permanent reparasjon. Hvis det er slik vi tror at både spennstift og senere skrue er klipt av i hullet, er det tvilsomt om hullet er i god nok stand. I tilfelle ville jeg gått for å brotsje opp hullet til nærmeste kurante mål og montert spennstifter av god kvalitet. Ps, veldig viktig som en nevner her at boringen på flensen har riktig pasning mot aksel, i motsatt fall kan det være at du må bytte flens, evt. både flens og aksel. Lykke til Edit: Se der ja, Liberty tenkte også på brotsjing ser jeg Dødfødt å slå i en spennstift hvis det ikke er god anleggsflate i hullet... Redigert 7.Mars.2014 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Bonita I Svart 7.Mars.2014 Del på Facebook Svart 7.Mars.2014 (redigert) Pleier ikke å være kilespor i klemflenser vel... Bjørn, litt tilbake med akselen slik at du finner hullet til den knekte bolten. Hvis hullet er åpent, inn med akselen igjen og ny bolt. Hullet er antagelig for stort til originale spennstifter. Kjøp et par ekstra bolter i reserve til hjemturen. Zoomet bildet av bolten, og den ser vel ut til å være slitt noe på midten der den har gått gjennom akslingen. Støv/avsetning under klemflensen som ble vist på det første bildet viste også et her antagelig har vært noe romt i akslinghullet. Dette har nok i utgangspunktet kanskje vært en nødløsning", som har vist seg å vare leeenge, og så har ikke forrige eier (eller han før det) brydd seg med å få det ordnet godt nok. Trekk frem igjen akslingen, og få på plass ny bolt med kiler (hvis mulig).. Få gjerne en dykker til å sjekke at der ikke er et tau rundt propellen, men tror dette er et tretthetsbrudd som desverre (eller kanskje ikke) kom når du i ny båt ble litt stresset i ny båt, mye vind, mørke ... og giret litt kjapt. Se det positive Bjørn - det skjer der du enda har full kontroll, ingen store økonomiske konsekvenser, selv om det selvsagt ikke er sånn man ønsker overtagelse av ny båt skal være. Med hele BP`s medlemmer i ryggen ordner nok dette seg i løpet av morgendagen. Bor i Bergensområdet - og kan desverre ikke tilby deg kaiservice "på timen" - men det gjør nok alle BP`er som er i området som har mulighet. .:) Ønsker dokker lykke til videre - både kaptein og matros Red: Ser her kom både gode oppsummeringer - og ikke minst god hjelp fra "liberty" i mellom Redigert 7.Mars.2014 av Bonita I (see edit history) Sitér dette innlegget BONITA I Link to post
gammabusa Svart 7.Mars.2014 Del på Facebook Svart 7.Mars.2014 Det er bare helt fantastisk Bjørn, lykke til med reparasjonen , kan dessverre ikke hjelpe med dykker !! Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 7.Mars.2014 Del på Facebook Svart 7.Mars.2014 Ang dykking. Er ikke du RS medlem og i så fall kan be om asistanse (dykking) derfra? Det er jo lov å bytte båt uten å betale dobbelt medlemskap... Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Chilli Solbris Svart 7.Mars.2014 Del på Facebook Svart 7.Mars.2014 Laluna II i inllegg 791 hadde denne Bjørn: Kan få en fetter som bor i Stavanger til å dykke for deg ...du kan ringe meg 41313850 (kopiert fra innlegg 791) Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Tom Rør Svart 7.Mars.2014 Del på Facebook Svart 7.Mars.2014 Jeg håper inderlig at det løser seg for dere, og ting er ofte ikke så ille som vi tror i en opphetet situasjon. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 7.Mars.2014 Del på Facebook Svart 7.Mars.2014 kontakt til min fetter er på gang Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Chilli Solbris Svart 7.Mars.2014 Del på Facebook Svart 7.Mars.2014 Det er bra Laluna II. Nattdykk er flotte greier! Jeg har nattevakt og er våken så det er bare å sette i gnang!!! Og neida, ingen tog forsinket! Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Link Svart 7.Mars.2014 Del på Facebook Svart 7.Mars.2014 Spennende og følge denne turen, trasig at slike ting som dette skjer. Men utrolig gøy å se hjelpsomhet og innstilling til BP medlemer!!! Håper alt ordner seg og god tur hjem! Sitér dette innlegget Tidligere GABBA 2 Link to post
LALUNA II Svart 7.Mars.2014 Del på Facebook Svart 7.Mars.2014 (redigert) Dykking vil nok ikke bli foretatt før i morgen tidlig/formiddag når Liberty er ankommet så blir nok ikke nattdykk Redigert 7.Mars.2014 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
navid Svart 7.Mars.2014 Del på Facebook Svart 7.Mars.2014 De jeg kan tenke meg i området Sandnes - Tananger som kan ligge inne med slike splitpinner (spennstifter) er Industrisalg A/S ( Skruehjørnet ) Gamleveien 85 Lura 4315 Sandnes. Eller Hillevåg Elektro-diesel AS. Gamle Forusveien 49. 4031 Stavanger. De har veldig god peiling og kan kanskje gi tips videre om de ikke har.Tips for å åpne klemflensen: demontere boltene som klemmer flensen sammen. Legg en plate i sporet på klemflensen og montere boltene motsatt vei. Når boltene treffer plata i sporet vil klemflensen åpne seg.Klemflensen innvendig og akslingen utvendig må gjøres skikkelig ren med smergelpapir og avfettingsmiddel før montering slik at størst mulig friksjon mellom flens og aksling oppnås. Lykke til Bjørn! Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 7.Mars.2014 Del på Facebook Svart 7.Mars.2014 Ang hjelp fra rs Assistanse Som Totalmedlem får du assistanserettighet til den fritidsbåten du har registrert hos oss. Dette innebærer: Fri assistanse ved driftsstans på sjøen og i uthavn Assistanse inntil tre timer totalt (inkl. kjøring med redningsskøyta tur/retur skøytestasjon) i Norge og Sverige. Slep til nærmeste havn med veiforbindelse og mulighet for videre assistanse. Hjelp og dykkerassistanse ved driftsstans og når hovedanker sitter fast (se medlemsbetingelser). Fri assistanse ved driftsstans i havn med offentlig veiforbindelseAssistanse inntil tre timer totalt (inkl. kjøring servicebil tur/retur Falck-stasjon) i Norge, Sverige og Danmark.Ring 815 70 411 for:Dykking i NorgeDykkertjeneste tilbys når redningsskøyta har dykker om bord. Dykkertid regnes fra dykker forlater eget dekk til dykker er om bord igjen, med tillegg for 15 minutter på- og avkledning. Ingen dykk dypere enn 20 meters dybde. Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Chilli Solbris Svart 7.Mars.2014 Del på Facebook Svart 7.Mars.2014 Dykking vil nok ikke bli foretatt før i morgen tidlig/formiddag når Liberty er ankommet så blir nok ikke nattdykk Nei, det ante meg i grunnen.... GoPro kamera på hodet til dykkeren hadde vært artig! Blir uansett en trygghet å få inspisert tingenes tilstand under overflaten! Veldig bra at det er så mange positive båtmennesker! Da blir en negativ opplevelse som dette snudd til noe positivt gjennom det beste i folk: Egenskapen til å hjelpe hverandre! Da håper jeg at skipper og matros får seg en skikkelig god natts søvn uten for mange bekymringer! Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.