Jump to content

hente levere tråd Arendal Bergen.


Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

Det er samme side.. men jeg tror ikke den propellskaden har noe å si.. den var så liten. Men nå ordner vi litt mat...så får vi lete litt mer etterpå. Den bolten sønnen fant må vi sjekke noe mere om.

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Kjedelig sak. Støtter opp om trøsten at det var godt det dukket opp i dag vs utpå i virkelig rusk. Kjedelig å gå som en krabbe i stiv kuling.

Kanskje BP har noen ivrige mekanikere i distriktet som kan hjelpe å feilsøke? De fleste verksted er vel steng de neste 65 timer...

Hvilken installasjon har båten ? Er det elektriske hendler som fusker kanskje ?

 

red: ja jøss propellen har jo vert av nylig inermest hastejobb... Burde vel kanskje merka det veeeldig godt i det den løsna, med mindre det gikk fort.

Redigert av Sæbø (see edit history)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

I Stavanger er det eit firma som heiter "Båtdoktoren" Han som er innehavar der skal vera veldig erfaren med Volvo..

Du finn han på nettet, viss ikkje så kjenner Roland han godt. ( såg du hadde hatt kontakt med Roland tidlegare i prosessen.

Dette ordnar seg :-)

Link to post
Share on other sites

Her er servicemanualen til MS og MSB kassene. Regner med du har en hydraulisk girkasse ?

 

https://baatplassen.no/i/index.php?app=core&module=attach&section=attach&attach_id=842

 

(Ligger flere i Dokumentakrivet på BP)

 

12 mm knekt bolt liggende på utsiden av kassen skulle i utgangpkt ikke nødvendigvis indikere at du på noe vis har "sprengt" kassen så vidt jeg kan se for meg.... Du har jo kjørt i mange timer, og antar dette skjer når du kommer til havn og begynner å fri ut/reversere litt ? - og skal jammen mye til for å sprenge disse kassene uten spesielle påvirkninger som eks at du har vært uheldig å vært borti et forankringstau el. lign.

 

Anbefaler på det sterkeste (og billigste) å starte feilsøkningen med å peile oljen. (Ut fra egen erfaring)

Redigert av Bonita I (see edit history)

BONITA I

Link to post
Share on other sites

På med dykkermaske og frem med dykkerlykta. Det er til slike anledninger jeg har ei enkel og billig våtdrakt i båten.

 

Kan man ikke se om akslingen roterer innvendig på disse installasjonene?

 

Høres ut som en sindig og rolig sørlending som gjør lurt i å ta seg en matbit nå. Men sikkert ikke lett å nyte ei tørr brødskive nå uten at tankene svirrer.

 

Lagt til: jaggu, der var årsaken. Men det kan kanskje fortsatt sitte et tau i propellen. Det ville jeg uansett skjekket, samt bytte av den bolten som ikke er knekt enda, før reisen går videre.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skikkelig surt at dette skulle skje! Men når det først skulle skje så var det ikke på den verste plassen....

Båtdoktoren mener jeg har sluttet av sin virksomhet uten å være helt sikker.

 

Jeg kan på det varmeste anbefale Båtteknikk (http://www.baat-teknikk.no) v/ Øystein Valle - 986 22 979

Mer serviceinnstilte fagfolk skal du lete lenge etter ;-)

 

Verdt et forsøk å høre om han kan sende ut folk i morgen om du trenger bistand!

Link to post
Share on other sites

Dette var en trasig begynnelse med ny båt.

Kan dere da ha fått noe i propellen som har låst rotasjonen, så har denne bolten knekt. Men er det ikke kilespor der også?

Ser bilde nå og det ser ut for å være dobbel låsebolt. Det må det jo kunne gå an å få tak i på en grei måte.

Klarer dere å tørne aksel? Får mer tro på noe i propellen.

Redigert av Allan E (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bra no big deal dette... sett bolten på plass og dra den godt fast ...muligens en fordel å løsne litt på klemflensen og rotere aksel for å se om det er forsenkning som bolten skal stå i ..... :thumbsup:

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

På bilde to har du ikke bolt Bjørn, men to splittpinner inne i hverandre. ( ca12mm med 7mm inni der igjen er sikkert tommer)

Er det bolt på den andre er sikkert pinnene en gang erstattet med bolten)

Kan se ut som akselen har rotert inne i flensen på bilde en ( ser ikke igjennom) eller er det enden på den knekte bolten vi ser?

Redigert av SoBo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Selv om skaden på propellen var liten, kunne det ha forårsaket en begynnende sprekk på "brytebolten". Vet ikke når dere fikk problemr med giret, men om det skjedde i havn med litt veksling forover - bakk, så kunne dette ha vært det som skulle til for at bolten knakk helt av.

 

Noe i kontakt med propellen er en annen mulighet. Alt i alt ser dette ut til å være en bagatell i forhold til et girkassehavari. Dere må vel prøve å se om aksling kan tørnes fritt.

 

Forhåpentligvis er det nok å skaffe nye deler og montere sammen. Lykke til !

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...