Jump to content

hente levere tråd Arendal Bergen.


Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

 

Dette ser ut til å være en unbrakoskrue/bolt. Slike bolter finnes vel hos en lokal pusher i morgen, kanskje også en av de lokale kan hoste frem en ny flens.

 

Ikke bra hvis akselen har slipt rundt inne i klemflensen, men en nødreparasjon med ny bolt burde vel holde hjem.

Link to post
Share on other sites

Tok du bilde av den nye propellen etter den ble satt på Bjørn?

 

det så ut som der var noe leamikk som låste propellen fast

i fri på støttelageret helt bak..

 

kanskje er dette noe som må taes hensin til at det "treffer"

når du trekker akslingen frem igjen.. det er normalt bare

og åpne skruene på flensen og kile opp åpningen så

lar akslingen seg greit trekke inn igjen..

 

snakk med noen som har peiling på dette før du starter opp igjen..

Redigert av dude (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men nå kommer tusenkr spmål.

Kan det la seg gjøre å trekke aksling tilbake på plass.. hvordan.?

Jeg ville løsnet koblingen fra gearet, montert klemflensen korrekt på akslingen, så forsøkt å skru den fremmover. Kan også bruke boltene for å dra den frem siste stykket.

Link to post
Share on other sites

Ikke noe i veien for å trekke opp dette igjen bare å løsne boltene på klemflensen så er den løs og fin .....og samme type nødløsning kan benyttes men en stor fordel om erstatningsbolt fyller hele hullet uten slark ..Husk å dra til klemhylse skikkelig etterpå dette er montert ....men for all del sjekk at ikke noe henger i propellen ....maske og dukk hodet ned fra plattformen så burde dere kunne se propell (kanskje)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Løs flensen fra gearet og løs opp slik at klemflensen kan flyttes på aksel. Sett i låsebolt før du begynner å trekke alt sammen forover. Få tak i to litt lange bolter som du kan trekke dette sammen med.

Gjengestenger er fine greier. Så kan du til slutt trekke fast igjen på gearet. Det pleier å ordne seg for greie gutter.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Ingen tvil om at her er det stort engasjement. Det må være vanskelig for de som er ute på tur, og nå har vært uheldig, å vite hvilket råd som skal følges. Jeg hiver meg også på bølgen og for meg ser det ut for at dette er ganske enkelt å fikse. Boltene i klemflensen løsnes slik at akslingen kan skyves tilbake på plass og nye splinter monteres.

Mvh. Geir

Redigert av Amica II (see edit history)

skipper på Amica

Blogg

Link to post
Share on other sites

Vil være bedre å montere to spennstifter i hverandre som det var på den andre klemflensen. Det vil nok bli bruddanviser i en bolt på sikt. Men det funker med bolt hvis man ikke har noe annet. Faktisk greit å ha med seg i båten hvis man skulle være uheldig å få tauverk eller bruk i propellen. Lykke til med reparasjon, det har vært gøy å følge dere.

Link to post
Share on other sites

Den bolten som er knekt, det er vel ikke en gammel bolt som bare har ligge i motorrommet? -ser ut som det sitter en nyere bolt på klemflensen på akslingen det ikke er noe galt med. Kan den knekte bolten egentlig høyre til der?

Og den delen som er knekt nå enda ikke er funnet?

Link to post
Share on other sites

Her går det så fort med svar, at man nesten ikkje rekk å få på plass svar. Det er flott engasjement :thumbsup:

Mitt innspill er at du bør klare med handemakt å tørne aksling på plass uten å løse flens fra gear. (etter at klemmflens er løsnet sjølvsagt) Ta aksling forsiktig heilt ut, og gjer reint før de sett den inn igjen. Prøv å få tak i splittpinner.

Snurrer aksling som den skal, så er det nok tretthet, og ikkje tau i propellen.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Jeg har desverre ikke så kraftig tang at jeg klarer å snurre på akslingen. Ikke klarer jeg det med hendene heller.

Jeg er litt redd for at propellen kan ha kommet borti roret? Merket ikke noe på roret men frykter det verste.. akkurat nå.

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...