SoBo Svart 7.Mars.2014 Del på Facebook Svart 7.Mars.2014 Det skal være hull tvert igjennom originalt her. Har vært i garasjen å målt hullet til splinten i klemflensen. Det er på 12,7mm altså 1/2 toms. 12 mm bolt vil da hatt muligheten til å bevege seg litt. Mest sannsynlig gått pga tretthetsbrudd. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Chilli Solbris Svart 7.Mars.2014 Del på Facebook Svart 7.Mars.2014 Håper denne bolten er svaret! Godt den røk nå hvis den ikke er original og i riktig kvalitet! Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
gammabusa Svart 7.Mars.2014 Del på Facebook Svart 7.Mars.2014 (redigert) Får satse på det ordner seg da Bjørn og matrosen, spent på om det henger noe i propellen, har dere prøvd å tørna akslingene og kjent på om det er samme "feelingen" på begge sider? Redigert 7.Mars.2014 av gammabusa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 7.Mars.2014 Del på Facebook Svart 7.Mars.2014 Har ei skuffe med tomsbolter eg kan sjekke i, har du mål på denne? Sitér dette innlegget Link to post
Flid Svart 7.Mars.2014 Del på Facebook Svart 7.Mars.2014 Dette ser ut til å være en unbrakoskrue/bolt. Slike bolter finnes vel hos en lokal pusher i morgen, kanskje også en av de lokale kan hoste frem en ny flens. Ikke bra hvis akselen har slipt rundt inne i klemflensen, men en nødreparasjon med ny bolt burde vel holde hjem. Sitér dette innlegget Link to post
dude Svart 7.Mars.2014 Del på Facebook Svart 7.Mars.2014 (redigert) Tok du bilde av den nye propellen etter den ble satt på Bjørn? det så ut som der var noe leamikk som låste propellen fast i fri på støttelageret helt bak.. kanskje er dette noe som må taes hensin til at det "treffer" når du trekker akslingen frem igjen.. det er normalt bare og åpne skruene på flensen og kile opp åpningen så lar akslingen seg greit trekke inn igjen.. snakk med noen som har peiling på dette før du starter opp igjen.. Redigert 7.Mars.2014 av dude (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 7.Mars.2014 Del på Facebook Svart 7.Mars.2014 Får du løsnet klemflensen i fra giret og akselen må du prøve å "presset" flensen ned på akselen igjen (holde med noe på akselen, rørtang med fille imellom??), for så å trekke til flensen. Dra flens og aksel opp igjen og bolt fast til giret. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Arvid_A Svart 7.Mars.2014 Del på Facebook Svart 7.Mars.2014 Et spørsmål nå er vel om tidligere sluring i klemflensen har slitt så mye på akslingen, at ikke klemflensen klarer å knipe hardt nok rundt den? I så fall er vel risikoen stor for at også en nygjennomgående bolt klippes av? Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 7.Mars.2014 Del på Facebook Svart 7.Mars.2014 Men nå kommer tusenkr spmål. Kan det la seg gjøre å trekke aksling tilbake på plass.. hvordan.? Jeg ville løsnet koblingen fra gearet, montert klemflensen korrekt på akslingen, så forsøkt å skru den fremmover. Kan også bruke boltene for å dra den frem siste stykket. Sitér dette innlegget Link to post
Flid Svart 7.Mars.2014 Del på Facebook Svart 7.Mars.2014 Med en god rørtang og noe beskyttelse rundt aklslingen burde det være mulig å få aklslingen inn på plass. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 7.Mars.2014 Del på Facebook Svart 7.Mars.2014 Ikke noe i veien for å trekke opp dette igjen bare å løsne boltene på klemflensen så er den løs og fin .....og samme type nødløsning kan benyttes men en stor fordel om erstatningsbolt fyller hele hullet uten slark ..Husk å dra til klemhylse skikkelig etterpå dette er montert ....men for all del sjekk at ikke noe henger i propellen ....maske og dukk hodet ned fra plattformen så burde dere kunne se propell (kanskje) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Allan E Svart 7.Mars.2014 Del på Facebook Svart 7.Mars.2014 Løs flensen fra gearet og løs opp slik at klemflensen kan flyttes på aksel. Sett i låsebolt før du begynner å trekke alt sammen forover. Få tak i to litt lange bolter som du kan trekke dette sammen med. Gjengestenger er fine greier. Så kan du til slutt trekke fast igjen på gearet. Det pleier å ordne seg for greie gutter. Sitér dette innlegget Link to post
Amica Svart 7.Mars.2014 Del på Facebook Svart 7.Mars.2014 (redigert) Hei. Ingen tvil om at her er det stort engasjement. Det må være vanskelig for de som er ute på tur, og nå har vært uheldig, å vite hvilket råd som skal følges. Jeg hiver meg også på bølgen og for meg ser det ut for at dette er ganske enkelt å fikse. Boltene i klemflensen løsnes slik at akslingen kan skyves tilbake på plass og nye splinter monteres. Mvh. Geir Redigert 7.Mars.2014 av Amica II (see edit history) Sitér dette innlegget skipper på Amica Blogg Link to post
Båt_på_land Svart 7.Mars.2014 Del på Facebook Svart 7.Mars.2014 Vil være bedre å montere to spennstifter i hverandre som det var på den andre klemflensen. Det vil nok bli bruddanviser i en bolt på sikt. Men det funker med bolt hvis man ikke har noe annet. Faktisk greit å ha med seg i båten hvis man skulle være uheldig å få tauverk eller bruk i propellen. Lykke til med reparasjon, det har vært gøy å følge dere. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 7.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mars.2014 Bolten jeg har i hånda er halvtomsing.. :-) dvs 12.7 mm Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Eureka Svart 7.Mars.2014 Del på Facebook Svart 7.Mars.2014 Den bolten som er knekt, det er vel ikke en gammel bolt som bare har ligge i motorrommet? -ser ut som det sitter en nyere bolt på klemflensen på akslingen det ikke er noe galt med. Kan den knekte bolten egentlig høyre til der? Og den delen som er knekt nå enda ikke er funnet? Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 7.Mars.2014 Del på Facebook Svart 7.Mars.2014 Bolten jeg har i hånda er halvtomsing.. :-) dvs 12.7 mm Kor lang er den? Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 7.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mars.2014 Bolten er 3.5 tommer lang ca Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 7.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mars.2014 Målt på denne måten Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Sjeldenutpå Svart 7.Mars.2014 Del på Facebook Svart 7.Mars.2014 Her går det så fort med svar, at man nesten ikkje rekk å få på plass svar. Det er flott engasjement Mitt innspill er at du bør klare med handemakt å tørne aksling på plass uten å løse flens fra gear. (etter at klemmflens er løsnet sjølvsagt) Ta aksling forsiktig heilt ut, og gjer reint før de sett den inn igjen. Prøv å få tak i splittpinner. Snurrer aksling som den skal, så er det nok tretthet, og ikkje tau i propellen. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Fjellbonden Svart 7.Mars.2014 Del på Facebook Svart 7.Mars.2014 Er den kanskje knekt på begge sider av akslingen? Sitér dette innlegget Link to post
Amica Svart 7.Mars.2014 Del på Facebook Svart 7.Mars.2014 Tiltredes Sæbø. Og bruk to splittpinner inni hverandre. Sitér dette innlegget skipper på Amica Blogg Link to post
Fjordland Svart 7.Mars.2014 Del på Facebook Svart 7.Mars.2014 Eg hadde desverre ikkje den bolten her hjemme, men om ingenting dukker opp, og det er bolten det står på. Så skal eg eg sjekke verksted, evnt andres verksted og ordne en imorgen. Men med dette engasjementet, så tror eg det ordner seg Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 7.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mars.2014 Jeg har desverre ikke så kraftig tang at jeg klarer å snurre på akslingen. Ikke klarer jeg det med hendene heller. Jeg er litt redd for at propellen kan ha kommet borti roret? Merket ikke noe på roret men frykter det verste.. akkurat nå. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Zitt Svart 7.Mars.2014 Del på Facebook Svart 7.Mars.2014 Nå har jeg Norske Talenter på Tv2 på TV, og Norske Eksperter på laptopen, kan en fredag bli bedre! Det betinger selvfølgelig at alt ordner seg for deg, Bjørn! Krysser fingre og tær for morgendagen! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.