Jump to content

hente levere tråd Arendal Bergen.


Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

Hei, Bjørn! Det er veldig mange gode råd her inne, men jeg prøver meg igjen. Umbrakobolten som er knekt er sannsynligvis av 12,9 kvalitet. Det betyr at den blir hardere og sprøere enn vanlig 8,8 bolter. Jeg tippet at den knakk ved skifte av retning, det er jo derfor akselen har dratt seg utover. Jeg er ingen båt spesialist, men har noe knuseverk og sikteverk med tilsvarende låsinger. Spennstifter som sitter på den andre klemflensen blir seigere og tåler en hvis svikt og fungerer bedre på slikt utstyr.

Link to post
Share on other sites

Hei Bjørn!

Kjedelig hendelse dette her, men minner om det Arvid A nevner i innlegg #758 - det er viktig.

Ved montering av klemflensen er det helt avgjørene at klemflensen overfører alle klemkreftene mot akselen. Hvis aksel og klemflens har sluret (noe bildene tyder på) så er klemflenshullet utvidet og akseldiameter redusert kanskje et par tidels millimeter. Da må det - etter at klemflensen er trukket til med rett moment - sjekkes med f.eks. et følerblad at klemflensen faktisk klemmer/låser mot akselen og ikke mot "seg selv". Låser den mot seg selv må klemflenssporet utvides på en eller annen måte.

Det er også viktig at splitpinne med innv. bolt benyttes og ikke vanlig bolt m/mutter.

Lykke til med reparasjonen og turen hjem!

Link to post
Share on other sites

Jeg har fått tilbud om hjelp fra liberty i Bergen. Han hiver seg i bilen i morra tidlig. Tar med no boltsaker. Å en brotsj. Så da trenger jeg en dykker.

Wow! Utrolig flott gjort!

Denne og andre tråder beviser nok en gang at samholdet og hjelpsomheten på BP er helt unik :-)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Ser du har fått mange gode råd, så bare en oppsummering.

 

  • Tidligere grunnstøting/rekved har ført til at orginal spennstift har knekt
  • Spennstift har provisorisk blitt erstattet med unbrakoskrue med kontramutter
  • Unbrakoskrue (trolig 10.9 eller 12.9 kvalitet) har en helt annen fasthet enn en spennstift, og knekker etter en tid, ikke spesielt rart
  • Løsne på klemflensen og slå inn to skrutrekkere så den åpner seg litt, forsøk å trekke akselen ut av flens
  • Sjekk om aksel har "revet" i boring på flens. I tilfelle må toppene på denne rivingen bort før ny montering. Det fikser dere med fil (obs, enkelhugget, ikke krysshugget, den ødelegger overflaten) og smergelpapir
  • Sjekk om det er riving i boringen på flensen
  • Når akselen er ute av flensen bør den greit kunne roteres, hvis ikke står den i spenn i cutlesslageret
  • Trekk akselen inn i klemflensen. Ikke ta flensen av gearet hvis du ikke må

 

Etter hjemkomsten ville jeg nok gjort en mer permanent reparasjon. Hvis det er slik vi tror at både spennstift og senere skrue er klipt av i hullet, er det tvilsomt om hullet er i god nok stand. I tilfelle ville jeg gått for å brotsje opp hullet til nærmeste kurante mål og montert spennstifter av god kvalitet.

 

Ps, veldig viktig som en nevner her at boringen på flensen har riktig pasning mot aksel, i motsatt fall kan det være at du må bytte flens, evt. både flens og aksel.

 

Lykke til :smiley:

 

Edit: Se der ja, Liberty tenkte også på brotsjing ser jeg :thumbsup: Dødfødt å slå i en spennstift hvis det ikke er god anleggsflate i hullet...

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Pleier ikke å være kilespor i klemflenser vel...

 

Bjørn, litt tilbake med akselen slik at du finner hullet til den knekte bolten. Hvis hullet er åpent, inn med akselen igjen og ny bolt. Hullet er antagelig for stort til originale spennstifter.

 

Kjøp et par ekstra bolter i reserve til hjemturen.

bilde

 

Zoomet bildet av bolten, og den ser vel ut til å være slitt noe på midten der den har gått gjennom akslingen. Støv/avsetning under klemflensen som ble vist på det første bildet viste også et her antagelig har vært noe romt i akslinghullet.

Dette har nok i utgangspunktet kanskje vært en nødløsning", som har vist seg å vare leeenge, og så har ikke forrige eier (eller han før det) brydd seg med å få det ordnet godt nok.

 

Trekk frem igjen akslingen, og få på plass ny bolt med kiler (hvis mulig).. Få gjerne en dykker til å sjekke at der ikke er et tau rundt propellen, men tror dette er et tretthetsbrudd som desverre (eller kanskje ikke) kom når du i ny båt ble litt stresset i ny båt, mye vind, mørke ... og giret litt kjapt. Se det positive Bjørn - det skjer der du enda har full kontroll, ingen store økonomiske konsekvenser, selv om det selvsagt ikke er sånn man ønsker overtagelse av ny båt skal være.

Med hele BP`s medlemmer i ryggen ordner nok dette seg i løpet av morgendagen. Bor i Bergensområdet - og kan desverre ikke tilby deg kaiservice "på timen" - men det gjør nok alle BP`er som er i området som har mulighet. .:) Ønsker dokker lykke til videre - både kaptein og matros

 

 

Red: Ser her kom både gode oppsummeringer - og ikke minst god hjelp fra "liberty" i mellom

Redigert av Bonita I (see edit history)

BONITA I

Link to post
Share on other sites

Laluna II i inllegg 791 hadde denne Bjørn: Kan få en fetter som bor i Stavanger til å dykke for deg ...du kan ringe meg 41313850 (kopiert fra innlegg 791)

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

De jeg kan tenke meg i området Sandnes - Tananger som kan ligge inne med slike splitpinner (spennstifter) er Industrisalg A/S ( Skruehjørnet ) Gamleveien 85 Lura 4315 Sandnes. Eller Hillevåg Elektro-diesel AS. Gamle Forusveien 49. 4031 Stavanger. De har veldig god peiling og kan kanskje gi tips videre om de ikke har.

Tips for å åpne klemflensen: demontere boltene som klemmer flensen sammen. Legg en plate i sporet på klemflensen og montere boltene motsatt vei. Når boltene treffer plata i sporet vil klemflensen åpne seg.

Klemflensen innvendig og akslingen utvendig må gjøres skikkelig ren med smergelpapir og avfettingsmiddel før montering slik at størst mulig friksjon mellom flens og aksling oppnås.

 

Lykke til Bjørn!

Link to post
Share on other sites

Ang hjelp fra rs

Assistanse

Som Totalmedlem får du assistanserettighet til den fritidsbåten du har registrert hos oss.

Dette innebærer:

Fri assistanse ved driftsstans på sjøen og i uthavn

  • Assistanse inntil tre timer totalt (inkl. kjøring med redningsskøyta tur/retur skøytestasjon) i Norge og Sverige.
  • Slep til nærmeste havn med veiforbindelse og mulighet for videre assistanse.
  • Hjelp og dykkerassistanse ved driftsstans og når hovedanker sitter fast (se medlemsbetingelser).

Fri assistanse ved driftsstans i havn med offentlig veiforbindelse
Assistanse inntil tre timer totalt (inkl. kjøring servicebil tur/retur Falck-stasjon) i Norge, Sverige og Danmark.
Ring 815 70 411 for:

Dykking i Norge
Dykkertjeneste tilbys når redningsskøyta har dykker om bord. Dykkertid regnes fra dykker forlater eget dekk til dykker er om bord igjen, med tillegg for 15 minutter på- og avkledning. Ingen dykk dypere enn 20 meters dybde.

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Dykking vil nok ikke bli foretatt før i morgen tidlig/formiddag når Liberty er ankommet så blir nok ikke nattdykk :wink:

 

Nei, det ante meg i grunnen.... GoPro kamera på hodet til dykkeren hadde vært artig! Blir uansett en trygghet å få inspisert tingenes tilstand under overflaten! Veldig bra at det er så mange positive båtmennesker! Da blir en negativ opplevelse som dette snudd til noe positivt gjennom det beste i folk: Egenskapen til å hjelpe hverandre! Da håper jeg at skipper og matros får seg en skikkelig god natts søvn uten for mange bekymringer!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...