Regina III Startet 2.Mars.2014 Del på Facebook Startet 2.Mars.2014 Jeg har mange år benyttet MaxWax Acrylpasta med Hardglans som beskyttelse. Acrylpasta er veldig lettvint og greit å bruke med maskin og vann, spray under bruk ag slange for avvasking av rester. Min erfaring er at Hardlans er det som holder lengst, til tross for at jeg har benyttet feil prosedyre etter det jeg nå ser anbefalt av produsent. De sier at en får best resultat ved å benytte to lag, første tørkes med maskin etter noen timer, andre lag neste dag. Jeg har lest mange positive erfaringer med bruk av Tc-Nano og kan godt tenke meg å prøve, så er spørsmålet: Bør TC-Nano benyttes alene eller det en fordel å fortsette med Hargans etterpå. Eller er det helt unødvendig, eller kanskje direkte dumt? Er det noen som har erfaring eller kunnskap om dette (ikke bare antagelse)? Sitér dette innlegget Link to post
Flid Svart 2.Mars.2014 Del på Facebook Svart 2.Mars.2014 Jeg har brukt rubbingen fra Reichhold ( R10 heter den kanskje ). TC-Nano på toppen med godt resultat, to lag hvis man vil, ikke noe annet på toppen. Om man bruker Acrylpasta eller R10 blir omtrent det samme... Har nok inntrykk av at dette holder lengre enn tidligere produkter jeg har brukt. Med denne behandlingen kan jeg tørke av de sorte stripene etter nedbør med vaskefilla det meste av sesongen. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 2.Mars.2014 Del på Facebook Svart 2.Mars.2014 (redigert) Bør TC-Nano benyttes alene eller det en fordel å fortsette med Hargans etterpå. Et ekte nanoprodukt som TCnano har en helt annen effekt en voks. Når en vokser etter en dyprens ved polering, fyller en voks i alle groper og pusser vekk alt overskytende voks slik at en får en helt glatt og jevn overflate. Et nanoprodukt renser også, men det gir etter det en spesiell hard og glatt/blank overflate (på nanonivå) uten å fylle alle ujevnheter som skitt ikke skal sette seg i på grunn av den spesielle overflaten Ut fra dette, vil jeg påstå at å etterbehandle dette med en hver form av voks, hardglans eller hva, opphever den spesielle effekten et nano-produkt har. Dermed står en tilbake med å "tro på" TCnano som et brukbart produkt alene, eller "voks/hardvoks" som et godt produkt. Men å vokse etter nanobehandling, er så langt jeg kan forstå helt misforstått og opphever effekten ved bruk av TCnano. Dette etter å ha lest mye om nanoprodukter og lange samtaler med TCnano's representant her i landet. Redigert 2.Mars.2014 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Teerex Svart 2.Mars.2014 Del på Facebook Svart 2.Mars.2014 Jeg prøvde TC nano på bilruten og det funket iallefall bra lenge. Ble ikke mye behov for vinduspusserne den sommeren. En glassrute er jo imidlertid veldig glatt og hard fra før av. Så det er vel en fordel at båten er rubbet og polert så glatt som mulig men uten voks/sealer på. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
JRK Svart 4.Mars.2014 Del på Facebook Svart 4.Mars.2014 Regina. Jeg har I alle år, (frem til TC Nano kom), brukt Max Wax produktene og vært veldig fornøyd. Jeg syns kanskje enda, at båten ble litt blankere med Max Wax, men jobben er mye enklere med TC Nano. Ingen av disse holder en hel sesong på overbygget, men har du først rengjort med Acrylpasta er det bare å maskinpolere en gang med TC Nano. Utpå sommeren når de sorte stripene begynner å feste seg er det bare og håndpolere videre med TC Nano. Jeg har tro på leverandørens forklaring om at det foregår en nano transformering. Synes ikke deres forklaring er så god, men mine tanker er nå at disse bittesmå partiklene fyller opp et hvert lite hulrom I gelcoaten og at når dette herder blir overflaten knallhard. Så er det vel slik med denne som med all annen polering at UV stålene bryter ned det ytterste sjiktet. Då er det om å gjøre å legge på nytt før det gamle er helt utslitt, for da må du til med Acrylpasten igjen. Når man da legger på ny TC nano foregår vel formeringen slik at den nye løser opp det oksyderte laget og frisk TC nano herder pånytt. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 4.Mars.2014 Del på Facebook Svart 4.Mars.2014 Prøvde kombinasjonen TC Nano og hardglans på en eldre båt. Båten ble blank og fin med TC-Nano, men ble matt og skjoldete igjen når jeg påførte voks. Fiasko... Sitér dette innlegget Link to post
Ally Svart 4.Mars.2014 Del på Facebook Svart 4.Mars.2014 Har ikke TC Nano kommet med en egen "hardglans" http://www.tcnano-norge.no/3dnanoprotect.html Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 4.Mars.2014 Del på Facebook Svart 4.Mars.2014 TC lano er det alle bruker her i sør. Det er myyyye bedre !! Sitér dette innlegget Link to post
Ally Svart 4.Mars.2014 Del på Facebook Svart 4.Mars.2014 Ja, da holder i alle fall båten seg ren og pen Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 4.Mars.2014 Del på Facebook Svart 4.Mars.2014 Etter behandling med TC-Nano i fjor så tenkte jeg å legge et lite prøvefelt med et tyktflytende Meguiarsprodukt for å ha noe å sammenligne med. La en mengde produkt på padden og gned den bortover for å fordele litt før jeg starta polermaskinen, stripa med poleringsprodukt rant rett og slett av skroget, helt uten å forene seg med overflata som var behandla med TC-Nano! Tenkte mine tanker og lot være å prøve å få det på! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Regina III Svart 5.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mars.2014 Takk for gode innspill! Da er planen klar, MaxWax Acryl og Hardglans uder lista, slipparbeid, over blir det først Acrylpasta og Tc-Nano etterpå. Deretter kanskje bare Tc-Nano. Men hvordan er det med Tc-Nano og maskin. Acrylpasta trenger vanndusj for maskinbearbeiding, er det slik slik med Tc-Nano også? Biltema 15 og 20 cm orange polerskiver ser bra ut. Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 5.Mars.2014 Del på Facebook Svart 5.Mars.2014 Bør vel være varmere i været før man kliner disse nano'ene inn på plassene sine ? Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 5.Mars.2014 Del på Facebook Svart 5.Mars.2014 Tja. Dersom du bruker polermaskin, så utviklar vel denne rimeleg god varme på det behandla området. Men for å handpolere bør ein gjerne ha høgare temperatur. Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 5.Mars.2014 Del på Facebook Svart 5.Mars.2014 Brukte International nano voks i august. Båten har vore på sjøen i heile vinter, sjølvsagt Er faktisk imponert over kor mykje glans det er i skroget enno. Sitér dette innlegget Link to post
Flid Svart 5.Mars.2014 Del på Facebook Svart 5.Mars.2014 (redigert) Takk for gode innspill! Da er planen klar, MaxWax Acryl og Hardglans uder lista, slipparbeid, Men hvordan er det med Tc-Nano og maskin. Acrylpasta trenger vanndusj for maskinbearbeiding, er det slik slik med Tc-Nano også? Kjøp deg en boks med R10 rubbing for å teste i forhold til Max Wax. Her kan du fort se forskjeller. TC Nano kjører du av med maskin uten å tenke på fuktighet. Det finnes i hvert fall to TC Nano produkter på markedet i dag. En original fra TC Nano Norge og en annen som er et uttynnet produkt fra Danmark. Redigert 5.Mars.2014 av Flid (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 5.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mars.2014 Nei, jeg har R10 rubbing, men har ikke noe behov for rubbing, kun rensing. Da er Acrylpasta både bedre og mye lettere. Kunsten er passe ved vanndusj under maskinbruk ved rensing. Restene som blir igjen kan være vansklige å polere bort, men forsvinner som ingenting med vask med rent vann. Forstår jeg riktig blir det motsatt med TC-Nano. Der legges stoffet på plasten manuelt og bearbeides inn og bort med restene med maskin ? Er det korrekt? Og så ikke noe mer ? Høres jo besnærende lettvint ut da. Og i tillegg gir godt resultat som holder lenge? Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 6.Mars.2014 Del på Facebook Svart 6.Mars.2014 Min erfaring med TC-Nano er at den er lettest å legge på med maskin og fjerne manuellt! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Ally Svart 6.Mars.2014 Del på Facebook Svart 6.Mars.2014 Bruksanvisningene til TC Nano produkter ligger her http://www.tcnano-norge.no/tekniskinfo.html Sitér dette innlegget Link to post
Flid Svart 6.Mars.2014 Del på Facebook Svart 6.Mars.2014 Sikkert mange meninger om fremgangsmåten her, men i mitt beskjedne "rederi" smører jeg stoffet på skroget med svamp. Dette tørker fort til en tynn hvit hinne. Da er det lett å polert dette bort med en gul pute på poleringsmaskinen. Hvis man smører TC Nano rett på den gule puta er min erfaring at det lett blir noe sprut og hvite prikker på omgivelsene når man starter maskinen. Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 6.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mars.2014 Ifølge Tc-Nano bruksanvisning så skal det jo ikke være nødvendig å rense på forhånd annet enn med grundig vask, som jo er obligatorisk uansett. Hvis det så bare er å smøre på, arbeide inn med maskin, vente til tørrt og fjerne restene med en polerklut, ja da blir jo dette veldig lettvint! Og tydeligvis med god holdbarhet også? Sitér dette innlegget Link to post
oivindg Svart 6.Mars.2014 Del på Facebook Svart 6.Mars.2014 Jeg synes TC Nano er så lett å jobbe med at jeg har tatt den for hånd. Sitér dette innlegget Øivind Link to post
Christensen Svart 6.Mars.2014 Del på Facebook Svart 6.Mars.2014 Min erfaring er at den er lettest å legge på med maskin, fjerne de tørkede restene for hånd, ble litt hard hinne som jeg sleit litt med å få vekk med lammeullskiva! Kjempefornøyd med resultat og glans. Polerte i slutten av juni og fortsatt skinnende blank, selv på sida som ligger mot sola! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
lano2 Svart 6.Mars.2014 Del på Facebook Svart 6.Mars.2014 ...nesten så jeg vurderer en tc nano ansiktsmaske.. Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 9.Mars.2014 Del på Facebook Svart 9.Mars.2014 (redigert) Da smørte jeg tc nano 3D i dag, som siste lag, etter lang polish-runde med poleringmaskln. Ble litt overrasket over at stoffet ikke la igjen et "støvlag" som måtte pusses av, slik man må med voks...? Har jeg blitt offer for nok et narre-lano-nano-produkt ?? http://www.tcnano-norge.no/3dnanoprotect.html Redigert 9.Mars.2014 av lano2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 13.Mars.2014 Del på Facebook Svart 13.Mars.2014 TC nano har hvertfall tålt første regnskyll, uten at den rant av ! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.