Jump to content

Lite prosjekt Master 740


ROV77

Recommended Posts

Ezach. Helt ny kalesje, bør vel ikke impringneres?Smørte på med påføringssvamp, la litt tc på maskin svampen kjørte med lavt turtal. Arbeidet med et lite område av gangen.

Langskjegg. Brukte skinnrens fra autoglym sprutet det på jobbet det inn med en svamp, avsluttet med skinn polish.

Link to post
Share on other sites

Fin jobb du har gjort der, ROV77!


Master 740 er en meget bra båt. Det er det eneste halvplanende skroget jeg har kjørt som går rett fram som en strek i låringsjø! Du behøver ikke gjete den med roret det aller minste.


Jeg hadde en ´84 modell som jeg kjøpte helt i begynnelsen av 90 tallet og som jeg gjorde en omfattende forandring på, både ute og inne. Bildene her er de eneste som finnes desverre, de er dessuten grabbet fra Video 8, så det er ikke rare kvaliteten kan man si. Men kan kanskje likevel gi litt idéer hvis du ikke har avsluttet prosjektet?



Som man ser av bildene gjorde jeg om hele inngangen til forkabinen. Originalt var det en stygg skailuke der så vidt jeg husker, og en stor, bred dør som alltid var i veien? Jeg laget i stedet til en leddet dør, som når den var åpen ikke tok noe av plassen.


På BB side skimter man litt av byssa (beklager rotet, vi hadde nettopp spist middag da vi filmet ser det ut som). Man kan så vidt se at skottet mot skrogsiden under dollbordet er bygget inn med to-tre skyvedører. Så fikk man stuvet bort byssesaker der.



Nede under dekk ble det også gjort omfattende forandringer, bl a bygget jeg skapet til venstre med plass for TV på toppen etter å ha avsluttet BB køyebenk på den måten bildet viser.



Alle dørker ble kledd med tak, slik du også har gjort ser jeg.



Utvendig skiftet jeg ut de mattsvarte rekkene med rustfrie. Den grønne magestripa fikk jeg en billakkerer til å male om til mørk blå. Dermed så båten på den tiden helt moderne ut.



Tror dette var i 1991, og man ser ar ekkoloddet ikke ville ha vært moderne i dag! Men kombinasjonen digital tallvisning på dybde og papir for fiskeleting var topp på den tiden! På vei til Danmark en gang kjøpte vi både en Autohelm rattpilot og en Decca navigator i Gøteborg. Disse dingsene skimter man også på bildene.



bilde



bilde



bilde






Link to post
Share on other sites

Takk for tilbake melding, artig med noen gode gamle bilder. Har faktisk tenkt litt på hva jeg skal gjøre med inngang til cabin, her var det faktisk et godt tips :smiley: Man blir jo aldri ferdig med et eldre prosjekt, planen er å gjøre noe med cabinen neste vinter+ at jeg også skal få lakket den grønne stripa blå. Skal også lage ny innrednig i hele båten ute, har i dag kun pusset, modifisert og lakket den orginale innredning. Gode tips motas med stor takk..

Jeg kommer vel til å beholde den svarte rekka da jeg synes den står godt i stil med de sotete vinduene.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Her var det mange gode tips og ikke minst svar på ting jeg lurte på. Er i ferd med å kjøpe en Master 740 selv og har noen spørsmål. Ser at lysten øker enda mer når jeg ser slike flotte bilder!

 

Hvor får en tak i slike dørk-plater? Har Inter Trading slikt? Hva tenker du å gjøre når du skal oppgradere puter/seter og lignende? Kjenner du eller andre her til leverandører av slikt? Hva vil f eks et nytt putesett ute koste? Noen som vet?

 

Er motoren like gammel som båten? Erfaringer med disse Yanmar-motorene som ofte står i?

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Dørkplatene har jeg kjøpt hos Combicraft, dette er laminerte plater. Når det gjelder seter kommer min mor til å trekke om dette for meg. Motoren som står i båten min nå er fra 1993, dette er en 88hk fra yanmar. 50-55hk motoren fra yanmar er en ok motor det, sjekk gjerne turboen da disse har en tendens til å tære i stykker. Jeg skiftet turbo på min 50hk før jeg byttet ut hele motoren, mener den er litt for liten for båten.

Nå har jeg modifisert flapsen som jeg kjøpte fra Intertrading, båten satte seg godt ned med hekken når jeg fikk kone og barn om bord. Etter modifisering har jeg samme marsj fart med full last som jeg har når jeg er alene i båten 15,5 knop på 3200 omdr, da har jeg tatt av 400omdr fra topp.

Her er noen bilder fra jobben:

bilde

bilde

bilde

bilde

Link to post
Share on other sites

Takk for tilbake melding.Flapsen kjøpte jeg fra Intertrading orginal støpt til Master, De mente den skulle være slik, har ikke peiling på hva de to tappene skulle være gode for.

Den jeg bestilte skulle i utgangspunktet være slik den jeg har laget nå, det var det jeg bestilte. De mente båten ville bli ustabil med så stor flaps, men det ble den ikke. Båten senker bauen flott og skuta er stabil selv med bølgene i hekken.

Link to post
Share on other sites

  • 6 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...