Lars K Startet 4.Mars.2014 Del på Facebook Startet 4.Mars.2014 (redigert) Jeg får endel skrangling på tomgang i jolla mi med 25hk påhenger. Dette ble endel verre etter at jeg boltet fast motoren,derfor lurer jeg på om det kan ha noe får seg å legge f.eks en tykk gummiplate mellom motorfestet og akterspeilet? Synes også det er veldig liten støtdemping mellom riggen og motorfestet på motoren. Trodde kanskje dette ville gå seg til,men virker som gummiputene er like harde etter 5-6 år bruk. Er vel ikke noe å justere på her,men går det ann å bytte til mykere gummiputer i festene? Motoren er en Suzuki 25hk totakt 1999 modell. Redigert 4.Mars.2014 av Lars K (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 5.Mars.2014 Del på Facebook Svart 5.Mars.2014 Skrangling i joller / båter trur eg er ganske vanlig når motoren går. Vi hadde iallefall litt skrangling i vår jolle med 9,9hk. Eg ville ikkje hatt gummi i mellom påhengs og skrog, siden det kan føre til at motoren sklir ut av possisjon. Det virker fornuftig å ha påhengsen boltet på akterspeilet, sjølv om det lager meir støy. Eg antar det er seiljolle det er snakk om sidan båten har rigg. Du har vel neppe borerigg ombord. Eg har ingen erfaring med seilbåter. Dersom riggen sitter i gummiputer bør det gå an å leite om du kan få mykere puter ja. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
ivar Svart 5.Mars.2014 Del på Facebook Svart 5.Mars.2014 med uttrykket rigg menes nok stammen på motoren...? du kan jo prøve med gummi siden motoren er boltet Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Lars K Svart 5.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mars.2014 Med riggen mener jeg stammen på motoren ja,altså motorfestene som skal absorbere vibrasjoner. Motoren sitter med 2 stk 10mm bolter pluss klemmene,så den detter nok ikke av. Fant en tykk gummiplate på jobb som jeg skal prøve idag :) Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 6.Mars.2014 Del på Facebook Svart 6.Mars.2014 Motoren sitter med 2 stk 10mm bolter pluss klemmene,så den detter nok ikke av. Burde kanskje hatt gummihylser rundt boltene der de går gjennom akterspeilet også da...? Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Lars K Svart 6.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mars.2014 Tenkte å lage noe her også ja, må bare passe på at ikke boltene beveger seg for mye. Disse ligger akkurat i vannoverflaten når båten ligger stille. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 6.Mars.2014 Del på Facebook Svart 6.Mars.2014 Evt legge en solid skive og gummipakning under boltene på innsida også..? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Lars K Svart 6.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mars.2014 Ja var det jeg tenkte på :) Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 6.Mars.2014 Del på Facebook Svart 6.Mars.2014 Høres ikke ut som en god ide, men forstår godt problemet. Skal gummien ha noen effekt må jo motoren være uten kontakt med skroget. Koster vel ikke sjorta å prøve, men redd du kan få enda mer vibrasjon enn det som er nå. Skal du stoppe skrammelet på tomgang, må du nok tilføre mer vekt som skrus fast på motorblokk . Blir et håpløst prosjekt, tror det beste du gjør er enten å jobbe psykisk med deg selv slik at du lever med det. Alternativt montere en liten "dorgemotor" Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 6.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mars.2014 Prøvde idag med 9mm gummiplater rundt hele akterspeilet og motor på uten bolter. Hjap ikke en dritt Blir mest sannsynlingvis 4takter isteden nå,så da er det ikke så da blir det ikke et problem lenger. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.