Jump to content

Vil gummimellomlegg i motorfestet redusere vibrasjoner?

Lars K

Recommended Posts

Jeg får endel skrangling på tomgang i jolla mi med 25hk påhenger.

Dette ble endel verre etter at jeg boltet fast motoren,derfor lurer jeg på om det kan ha noe får seg å legge f.eks en tykk gummiplate mellom motorfestet og akterspeilet?

Synes også det er veldig liten støtdemping mellom riggen og motorfestet på motoren.

Trodde kanskje dette ville gå seg til,men virker som gummiputene er like harde etter 5-6 år bruk.

Er vel ikke noe å justere på her,men går det ann å bytte til mykere gummiputer i festene?

Motoren er en Suzuki 25hk totakt 1999 modell.

Redigert av Lars K (see edit history)

Skrangling i joller / båter trur eg er ganske vanlig når motoren går. Vi hadde iallefall litt skrangling i vår jolle med 9,9hk. Eg ville ikkje hatt gummi i mellom påhengs og skrog, siden det kan føre til at motoren sklir ut av possisjon. Det virker fornuftig å ha påhengsen boltet på akterspeilet, sjølv om det lager meir støy. Eg antar det er seiljolle det er snakk om sidan båten har rigg. Du har vel neppe borerigg ombord. Eg har ingen erfaring med seilbåter. Dersom riggen sitter i gummiputer bør det gå an å leite om du kan få mykere puter ja.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Høres ikke ut som en god ide, men forstår godt problemet. Skal gummien ha noen effekt må jo motoren være uten kontakt med skroget. Koster vel ikke sjorta å prøve, men redd du kan få enda mer vibrasjon enn det som er nå. Skal du stoppe skrammelet på tomgang, må du nok tilføre mer vekt som skrus fast på motorblokk . Blir et håpløst prosjekt, tror det beste du gjør er enten å jobbe psykisk med deg selv slik at du lever med det. Alternativt montere en liten "dorgemotor"

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...