Jump to content

Varme i båten, hva velges?


All In

Recommended Posts

Skal begynne å bruke båten nå snart, og opplever at min 4kw Eber ikke gir nok energi til å gi en komfortvarme ombord. Med landstrøm har jeg en keramisk vifteovn som fungerer bra.

Ute etter tips til varmekilde: ikke for stor i volum (dvs de store gassovnene med 5kg gassflaske er for stort). Har sett de små på 1,6 kw med liten gassbeholder, men tror da at jeg må bytte gassbeholder ofte. Kanskje en på parafin/diesel?

 

Link til noe ide?

Link to post
Share on other sites

Har Eberen isolerte luftslanger?

Er det muligheter for omluft/delvis omluft?

 

Kan være muligheter for å snyte kråka for en kw eller to, men det er kanskje på plass allerede.

 

Jeg har to D4, en for salongen og akterdekk og en for lugarer og bad. Har mye å gå på, selv vinterstid.

Link to post
Share on other sites

Avstand fra Eber til utluft i salong er kanskje en meter. Den er ikke isolert. Kan kanskje hjelpe litt, men det blir fort varmt i rommet Eber står.

 

Ang vannvarmer, så vurderte jeg det. Men når jeg har kjørt 30 min, så holder jeg varme i brederen i ca 24 timer. Da kan jeg dusje kvelden etter kjøring. Så har jeg aggregat som jeg starter om jeg ligger flere dager.

 

Har noe erfaring på de små parafinovnene fra Corona? Ser det ligger noen på finn.no til en båtpenge. Nye fra to båtpenger.

Link to post
Share on other sites

Hei synes det er rart at d4 varmeren ikke er nok . Jeg har det samme og har kanal i aktercabin badet salongen byssa og forcabin og har innvendig lengde på 12,5 m på båten og jeg har brukt den i -20 ikke noe problem og ha 22-23 grader i båten har du målt hvarmen ut av varmeren for den kan ikke gå for fult

Link to post
Share on other sites

Jeg holder nå på å innstallere en 5kw vannvarmer i tillegg til den eksisterende 6kw luftvarmeren jeg har i dag. Vannvarmeren får i oppgave å varme varmtvannet i tillegg til å varme opp doene og masterkabin foran. Luftvarmeren tar seg av "utearealet" bak, salongen, sidekabinen og byssa. Regner med at det bare vil være nå ved sessongstart ifm. påsketurene jeg vil ha behov for å kjøre begge. I tillegg har jeg en gasskamin med 5kg flaske stående bak. Har også mulighet til å kjøre elektriske vifteovner, samt varme opp varmtvannet med agregat.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Avstand fra Eber til utluft i salong er kanskje en meter. Den er ikke isolert. Kan kanskje hjelpe litt, men det blir fort varmt i rommet Eber står.

 

.

Kan de være termostaten på innluft i selve varmeren som gjør att den girer ned. sjekk om den går på full spiker hele tiden. det hjelper sinnsykt mye å isolere den slangen på 1meter. øker temperaturen på utlufta i dysa på 10-20 grader tenker jeg.

Link to post
Share on other sites

Mobile gass og parafinovner egner seg dårlig innvendig i båten. De lukter, og slipper eksosen rett ut i rommmet noe som kan bli fatalt om du sovner fra den. På akterdekket under kalesja går det helt greit, men nå var det vel inne i båten du trengte varme?

 

Kankje flere slanger og utløp på Eberen kan hjelpe, slik at du får fordelt varmen bedre?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Dersom du klarer å tape "slakt" så er det toppers. De ferdige isolasjonspølsene er bare 2-3cm glava og plast.

Kjenner forøvrig igjenn problemstillingen din. Vi har også akkurat litt lite varme når det er 0-5 grader ute. Får bare 20 grader i båten då. Å lage eit spjeld for å kunne styre omluft synest eg virker på som ein bra ide. Vår webasto henter luft fra maskinrommet for øyeblikket.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

er det ikke noe med at varmluftsslangen fra varmer til første dyse eller forgrening ikke må være for kort heller? mulig det var en meter...så da er du vel innenfor...

Jeg hadde en spansk gjest på båten min som mente det samme. Det er sikkert et par-tre meter fra selve varmeren til kahytten, men første dyse ligger i andre ende av kahytten, og jeg ble anbefalt å legge inn en ekstra dyse. Nå er jeg i villrede om jeg skal følge rådet eller ikke.

Link to post
Share on other sites

I tillegg til glavastrømpene, som trekker vann, finnes det en annen art som ikke trekker vann. Husker ikke hva den heter, men jeg kjøpte mine strømper i en båtutstyrsbutikk i oslo.

 

Glava trekker ikke vann. Da må den isåfall senkes i vann...

Mvh
Simon

Link to post
Share on other sites

Feil skrevet av meg: når plasten som beskytter glavaen har gnikket lenge nok mot skrog og andre ting kan kondensvann og annet vann finne veien inn og medføre at det blir en del vann i isolasjonen som ikke finner veien ut så lett. De alternative slangene har lukkede celler, tar ikke til seg vann om de blir nedsenket i vann, og virker rimelig greie å trekke og håndtere.

 

Om det ene er bedre enn det andre vet jeg ikke - men jeg er i alle fall fornøyd med min løsning og jeg hadde jo valgmuligheten ettersom jeg gjorde dette selv. Luftslangen passerer flere steder hvor det kan komme både kondensvann, sprutvann fra luftinntakene i skrogsiden, områder langs skroget forøvrig.

Link to post
Share on other sites

Startet opp eber i kveld, og lot den gå 90 min mens jeg jobbet. Så sjekket jeg slangene, og da brant jeg meg. Så varme ut fra eber var voldsomt bra. Er veldig varmt ut fra utløpet i stua, men litt mindre varme ut i bad og under trapp. Og nede i rommet der varmeren står er det badstue. Så jeg vet ikke om det er noe poeng å isolere noe slanger. Etter 90 min hadde varmen gått fra 4 grader til 14 grader, da med hjelp av den lille kjeramikkovnen. Det er mye rom å varme opp, så jeg får prøve meg litt i helgen og se etter tre timers oppvarming hva det klarer å bli av temperatur da. Er meldt flott vær, så da blir det å skifte vann rundt propellene.

Link to post
Share on other sites

Startet opp eber i kveld, og lot den gå 90 min mens jeg jobbet. Så sjekket jeg slangene, og da brant jeg meg. Så varme ut fra eber var voldsomt bra. Er veldig varmt ut fra utløpet i stua, men litt mindre varme ut i bad og under trapp. Og nede i rommet der varmeren står er det badstue. Så jeg vet ikke om det er noe poeng å isolere noe slanger.

Er det ønskelig at det skal være badstu i rommet der varmeren står, og er det ønskelig å ha slanger der som er så varme at man brenner seg dersom man kommer borti slangene? Det høres jo veldig ut som at isolasjon har noe for seg her, slik at du får flyttet litt av "badstuvarmen" over til bad og under trapp.

Link to post
Share on other sites

Det var to forskjellige rør i bruk, den ene kunne jeg ikke ta på, mens en annen kunne jeg ta på. Kanskje det er brukt feil rør? At det er bedre og riktignok bruke rør som ikke tar opp og avgir varme. Dette må jeg sjekke litt ut skjønner jeg. Jeg har vel tenkt på å isolere rørene hvis de ble kalde av luft utenfra. Vil det hjelpe å isolere når det er for varmt i rørene også?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...