Framtia Svart 6.Mars.2014 Del på Facebook Svart 6.Mars.2014 Jo kortere slanger før luften slippes inn i rommet du ønsker å varme opp, jo raskere oppvarming og mindre varmetap får du. Kan sterkt anbefale å legge på isolasjon i den grad du klarer. I mange båter er det mange avgreninger og lange slanger bak innredningen og ned mot skroget som gjør at varmeren ikke fungerer optimalt. Husk at hver ventil og hver forgrening bidrar til en vesentlig økning i luftmotstanden, og derfor senker transporten av varme inn i rommet. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post Share on other sites More sharing options...
succes 42 1980 Svart 6.Mars.2014 Del på Facebook Svart 6.Mars.2014 Du vil merke en meget stor forskjell ved og isolere røra den varmen du mister på veien er stor motorromet trenger ikke den varmen :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Euklid Svart 6.Mars.2014 Del på Facebook Svart 6.Mars.2014 Isolasjon har sikkert mye for seg. Hos meg var slangen montert i en u-sving like etter varmeren, dette medførte et varmetap av de mer absurde. Når jeg bare fikk strekt ut denne ble temperaturøkningen minst doblet, en langt større effekt enn isolasjon (skjønt det hjalp, det også). Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ida Marie III Svart 6.Mars.2014 Del på Facebook Svart 6.Mars.2014 Etterisolere luftslangen gir veldig god virkning. Har selv en D4, og merket stor forskjell etter jeg isolerte luftslangene. Ser enkelte monterer dieselvarmeren slik at den henter luften utenfra, altså ikke inne i båten. Ved slik montering tar det virkelig lang tid å få varmet opp båten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nordan family 27 Svart 6.Mars.2014 Del på Facebook Svart 6.Mars.2014 Jeg har D4 i 36 fots båt. Synes det høres lite ut med den varmen som oppnås over i forhold til hva jeg oppnår selv, også når båten står på land om vinteren er det mer guffe hos meg. Det er ikke mange kubikk luft i båten, og ebern sirkulerer vel godt over 120 kubikk i timen, så med gjenbruk går vel all luften gjennom varmeren 20-30 ganger i timen og utsettes for 4kw. Nå er det noe varmetap i båten selvsagt, og interiør etc skal også varmes opp. Men synes du får lite. Hadde D5 før, og der var det jo en del mer krutt, mye mer enn jeg hadde behov for. Ble badstu i løpet av relativt kort tid. Min Eber er D4 Pluss - den klarer da mer motstand i lufteslangene. Mulig det utgjør en forskjell Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
S/Y Emma Svart 6.Mars.2014 Del på Facebook Svart 6.Mars.2014 (redigert) Jeg har D4 i 41 fots seilbåt. Den har ingen problemer med å varme opp båten når det er ned til -10 grader ute. Om det er kaldere enn det, må jeg supplere med vifteovn for å holde koken om bord. Når det er 5-7 grader ute, går varmeren på det laveste stillet. Tidligere var ikke varmluftslangene isolert. De er sikkert 7-8 meter på det lengste. Etter å ha pakket inn alle i isolasjon, fikk jeg sikkert minst en kilowatt ekstra effekt fra varmeren. Det er ingen grunn til å varme opp skott bak sofaer, under senger, inne i skap osv. Det er inne i selve boområdet varmen skal være. Redigert 6.Mars.2014 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Svart 6.Mars.2014 Del på Facebook Svart 6.Mars.2014 Kanskje du skal øke dimensjonen på den korte varmluftsslangen og ha en dyse som gir minimalt med motstand... Eller kanskje sette på en forgrener med ett ekstra uttak i samme rom? - selvfølgelig med minst mulig svinger og buktninger på varmluftrøret. Fint at du tar opp problemstillingen All Inn. Det får ihvertfall meg til å tenke grundig gjennom plassering og opplegg for en varmer når den tid kommer. Og jeg er nok ikke alene om å ha nytte av det. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
All In Svart 6.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mars.2014 Min D4 henter luften nede i skottet/motorrommet. Skal kjøpe en 5 cm glavamatte i dag, og tape lett rundt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
REM Svart 6.Mars.2014 Del på Facebook Svart 6.Mars.2014 Min D4 henter luften nede i skottet/motorrommet. Skal kjøpe en 5 cm glavamatte i dag, og tape lett rundt. Ikke bruk tape - bruk tynn ståltråd Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post Share on other sites More sharing options...
Framtia Svart 6.Mars.2014 Del på Facebook Svart 6.Mars.2014 kjøp strømpe med plast rundt, evt pakk inn glavaen i etterkant. Da slipper du mye støv på sikt og problemer med at glavaen trekker til seg skitt og lort. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post Share on other sites More sharing options...
BOBO II Svart 7.Mars.2014 Del på Facebook Svart 7.Mars.2014 I tillegg kan jo denne hjelpeviftenhttp://www.maritim.no/vvs/varmere/tilbehor-og-ekstrautstyr/wallas-hjelpevifte-for-slanger hjelpe til med og få varmen raskere frem til enden av uløpet. Har vurdert denne selv. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post Share on other sites More sharing options...
tuffff Svart 7.Mars.2014 Del på Facebook Svart 7.Mars.2014 Glava trekker ikke vann. Da må den isåfall senkes i vann... Skal kjøpe en 5 cm glavamatte i dag, og tape lett rundt. Glassvatt (Glava) er hygroskopisk og trekker vann i bøtter og spann. Dersom du skal bruke mineralull så er steinull (f.eks. Rockwool) langt å foretrekke, da denne ikke er hygroskopisk. Det beste er nok celleplast med lukkede celler. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 7.Mars.2014 Del på Facebook Svart 7.Mars.2014 som tåler over 120 grader ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
Sun Flyer Svart 7.Mars.2014 Del på Facebook Svart 7.Mars.2014 Uansett, er isolasjonen fuktig så tørker den jo fort når du skrur på varmen. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post Share on other sites More sharing options...
tobixen Svart 7.Mars.2014 Del på Facebook Svart 7.Mars.2014 Uansett, er isolasjonen fuktig så tørker den jo fort når du skrur på varmen. Det kan jo være flere måneder uten at varmeren er i bruk dersom været er godt. Sitér dette innlegget https://solveig.oslo.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
All In Svart 7.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mars.2014 Men det jo knusktørt i det rommet varmeren står. Men kan jo likegodt kjøpe rockwool som glava. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sun Flyer Svart 8.Mars.2014 Del på Facebook Svart 8.Mars.2014 Det kan jo være flere måneder uten at varmeren er i bruk dersom været er godt. Det betyr ike at et regner inne. Fukt i isolasjonsstrømpe er en konstruert problemstilling. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post Share on other sites More sharing options...
Careka Svart 8.Mars.2014 Del på Facebook Svart 8.Mars.2014 Vi har 2 stk 5 kw eber vannvarmer, en i hvert skrog. Disse går til 3 stk 2kw og 3 kw radiatorer med vifter. i hvert skrog.Salong i mellom skrogene. alle lugarer bad dusj toalett og salong har inløp fra varmerne. Og båten blir fort oppvarmet. Har i vinter kjøpt ny varmtvanns tank som også skal knyttes til bb varmer, så har vi varmt vann også når varmeren går. (+ fra motor og strøm) Tanker har 2 inløp + kolbe for strøm. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post Share on other sites More sharing options...
tobixen Svart 8.Mars.2014 Del på Facebook Svart 8.Mars.2014 Det betyr ike at et regner inne. Fukt i isolasjonsstrømpe er en konstruert problemstilling. Dersom noen har erfart fukt i isolsjonsstrømpen, så er det ikke en oppkonstruert problemstilling. Det kan dog være en såpass sjelden problemstilling at det ikke er verd å tenke på det, det vet jeg ikke noe om. Teorien tilsier at det kan bli et problem; 1) Et maritimt miljø er ofte alt annet enn tørt, og plasten rundt isolasjonen er ikke nødvendigvis lufttett. Dersom isolasjonen er hygroskopisk og trekker til seg fuktighet på fuktige dager, så vil fuktigheten fort sperres inne i isolasjonen. Varme hjelper ikke så mye, fuktigheten har problemer med å finne veien ut. 2) Dersom alt klaffer kan det fort komme flytende vann inn i isolasjonen. Dersom plasten har noen hull kan vann fort finne veien inn i isolasjonen, men ikke ut. De slangene som fulgte med båten var kaputt - så jeg har helt nye slanger. Hos meg går den isolerte delen av slangen bak ryggen i cockpit. Rett over denne slangen er det mange gjennomgående skruer i glassfiber - vinsjer, etc. Det har kommet masse vann inn i båten mens den stod i vinteropplag, det later til at det lekker gjennom disse gjennomgående skruene. Jeg håper plasten har greid å holde vannet ute fra isolasjonen. Jeg har prøvd å klemme litt på isolasjonen, føles ikke ut som at det er litersvis med vann der i allefall ... Sitér dette innlegget https://solveig.oslo.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.